Η τεχνολογία αλλάζει την αυτοκίνηση και μαζί την δική μας καθημερινότητα. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι πλέον πραγματικότητα και στο κοντινό μέλλον αναμένεται να κυριαρχήσουν παντού. Δεν είναι όμως όλα ίδια. Κάποιες βιομηχανίες γεννήθηκαν για να φτιάχνουν ηλεκτροκίνητα ΙΧ και ήδη κλέβουν την παράσταση. Κορυφαία όλων η Αμερικάνικη Tesla του Έλον Μάσκ. Ένας Θεσσαλός, ο Στέλιος Δ. Σαράντης, μεταπτυχιακός φοιτητής στο τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Ohio State University στο Οχάιο των ΗΠΑ, με καταγωγή από τα Τρίκαλα, είναι από εκείνους που είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν ένα Tesla. Tου ζητήσαμε να καταγράψει την εμπειρία του για το thessaliaeconomy.gr και ευχαρίστως ανταποκρίθηκε.

Ιδού πως περιγράφει το test Drive με ένα Tesla Model S 90D:

«Ήταν καιρός που τα έβλεπα να κυκλοφορούν στο δρόμο και μου είχαν κινήσει το ενδιαφέρον αρκετές φορές. Όχι ότι δεν ήξερα τι αυτοκίνητα είναι ή πώς λειτουργούν αλλά ήταν μια εικόνα που δε βλέπεις στην Ελλάδα. Οπτικά είναι ακόμη ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο, όπως άλλα, που όταν είναι παρκαρισμένα θα σταματήσουμε μια στιγμή για να θαυμάσουμε. Αυτό, όμως, που είναι πραγματικά ασυνήθιστο είναι η έλλειψη θορύβου του κινητήρα. Περνούν δίπλα σου και το μόνο που ακούς είναι ο χαρακτηριστικός ήχος της επαφής των ελαστικών με το οδόστρωμα. Τίποτε άλλο. Ωστόσο, το πιο εντυπωσιακό είναι η ιδέα στην οποία στηρίζεται η Tesla Motors: Αποκλειστική χρήση ηλεκτροκινητήρων με αξιοζήλευτες επιδόσεις και ικανοποιητική αυτονομία. Κάπως έτσι, λοιπόν, μου κίνησαν την περιέργεια και ζήτησα να κάνω test drive.

Το μοντέλο που είχα την ευκαιρία να οδηγήσω ήταν το Model S 90D. Χωρίς να επεκταθώ σε τεχνικές λεπτομέρειες, τις οποίες μπορεί κανείς να βρει στο διαδίκτυο, αναφέρω ότι η εταιρία σήμερα κατασκευάζει δύο μοντέλα: το S, που είναι sedan, και το X, που είναι crossover SUV. Το 90 αντιστοιχεί στην ισχύ του κινητήρα και το γράμμα D συμβολίζει τη λέξη dual που, πρακτικά, σημαίνει ότι το όχημα έχει έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα δίνοντας κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Μπαίνοντας στο αυτοκίνητο, ο σχεδιασμός του εσωτερικού εντυπωσιάζει.

Τα κουμπιά στην κονσόλα των επιλογών έχουν αντικατασταθεί με μία γιγαντιαία οθόνη αφής, απ’ όπου γίνονται όλες οι ρυθμίσεις. Κάπου εκεί σκέφτηκα ότι είναι απολύτως φυσική εξέλιξη, αφού εν έτει 2017 μέχρι και οι οικιακές συσκευές ρυθμίζονται με οθόνες αφής. Χωρίς, βεβαίως, να χρειαστεί να «βάλω μπρος» τη μηχανή, ξεκινάω και ψάχνω να βρω μια ευθεία για να επιταχύνω. «Πάτησέ το», προτείνει ο συνοδός, καθώς «πιάνει τα 100 σε τέσσερα δεύτερα και η αίσθηση είναι μοναδική». Πράγματι, η αίσθηση της επιτάχυνσης είναι εντυπωσιακή και είναι λογικό, αφού η ροπή των ηλεκτροκινητήρων συγκρίνεται με αυτή των supercars. Αφήνοντας για πρώτη φορά το γκάζι, νιώθω ότι το αυτοκίνητο επιβραδύνει αυτόματα. Βλέποντας την έκφρασή μου, ο συνοδός εξηγεί ότι αυτή η τεχνολογία ονομάζεται αγγλιστί regenerative braking και πρακτικά σημαίνει ότι όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι, στέλνει ταυτόχρονα σήμα στους κινητήρες να επιβραδύνουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μη γίνεται χρήση των φρένων και να φορτίζεται η μπαταρία μέσω της κίνησης κατά την επιβράδυνση.  

Λίγο αργότερα και ενώ βρισκόμαστε σε αυτοκινητόδρομο, αποφασίζω να δοκιμάσω τον «αυτόματο πιλότο». Ενεργοποιώ το σύστημα και βγάζω δεξί φλας για να πάρω την επόμενη έξοδο. Το αυτοκίνητο ρύθμισε την ταχύτητα στο σωστό επίπεδο, άλλαξε λωρίδα και πήρε την έξοδο αυτόματα χωρίς να αγγίξω το τιμόνι. Παρόλο που η τεχνολογία αυτή δεν είναι άγνωστη σε άλλους κατασκευαστές, σημειώνω ότι η εφαρμογή της είναι εντυπωσιακή και  ότι σε δύο χρόνια η Tesla Motors θα εφαρμόζει την αυτόματη πλοήγηση και μέσα στην κίνηση της πόλης. Μιλάμε, δηλαδή, για απολύτως αυτοματοποιημένα και φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. 

Συνολικά, ήταν μία απολαυστική εμπειρία και προτείνω σε όλους όσοι έχουν την ευκαιρία να οδηγήσουν ένα Tesla. Στο περιθώριο της δοκιμής, έμαθα ότι στις ΗΠΑ κυκλοφορούν περίπου 250.000 Tesla, το συγκεκριμένο μοντέλο κοστίζει $75.000 και δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε πολυτέλεια, επιδόσεις και εξοπλισμό από πολλά λαμπερά supercars. Το κόστος του ρεύματος για μέση μηνιαία χρήση στις ΗΠΑ είναι περίπου $20 και, σύμφωνα με την εταιρία, το κόστος συντήρησης είναι σχεδόν μηδαμινό. Επίσης, δεν συστήνουν την αγορά ενός Tesla για χώρες όπου δεν υπάρχει εκπροσώπηση από την εταιρία, καθώς σε περίπτωση βλάβης δεν παρέχεται υποστήριξη. Κοινώς, οι Έλληνες θα πρέπει, δυστυχώς, να κάνουν λίγη υπομονή.

Στέλιος Δ. Σαράντης*. "

*Μεταπτυχιακός φοιτητής στο τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Ohio State University.