Συρρικνωμένη κατά 73% σε σχέση με το 2004, την εποχή των «παχειών αγελάδων», ήταν το 2016 η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, μια αγορά που από την αρχή της κρίσης δέχθηκε ισχυρότατο πλήγμα. Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος είναι ο βασικός παράγοντας της ραγδαίας πτώσης των πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. αυτοκινήτων, ενώ οι παλινωδίες στη φορολόγηση των αυτοκινήτων και η επιβάρυνση του κόστους χρήσης, επίσης λόγω αύξησης των φόρων και τελών, έδωσαν στην αγορά τη «χαριστική βολή». Η υποχώρηση των πωλήσεων συνεπάγεται, βεβαίως, χιλιάδες «λουκέτα» και ακόμη περισσότερες απώλειες θέσεων εργασίας. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Deloitte, ενώ το 2004 οι ταξινομήσεις νέων Ι.Χ. αυτοκινήτων ανέρχονταν σε 289.700, το 2016 ήταν μόλις 78.900. Τη μεγαλύτερη ετήσια κάμψη σημείωσαν οι πωλήσεις το 2012, όταν υποχώρησαν κατά 40,1% σε σύγκριση με το 2011. 

Σύμφωνα, εξάλλου, με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), από τον Νοέμβριο του 2008 μέχρι και το τέλος του 

2016 έκλεισαν 1.167 καταστήματα των εθνικών διανομέων και των επίσημων μελών του δικτύων τους, μείωση δηλαδή κατά 46,3%, ενώ χάθηκαν 11.860 θέσεις εργασίας, μείωση κατά 56,3%. 

Από το 2013 παρατηρείται ελαφρά ανάκαμψη του κλάδου, ενώ η μερική ανάκτηση των απωλειών όλων αυτών των ετών (2004 - 2016) δεν αναμένεται πριν από το 2021. Η Deloitte εκτιμά ότι το 2017 οι ταξινομήσεις νέων Ι.Χ. αυτοκινήτων θα διαμορφωθούν στο επίπεδο των 82.000, ενώ θα φτάσουν τις 120.000 το 2021. Οι βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις της ACEA (Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) είναι λίγο πιο αισιόδοξες καθώς προβλέπει ότι οι νέες ταξινομήσεις στην Ελλάδα θα ανέλθουν φέτος σε 90.000, όμως για το 2021 είναι λίγο πιο απαισιόδοξες (111.000 νέες ταξινομήσεις). Σύμφωνα δε με τις προβλέψεις του Economist Intelligence Unit (EIU), οι ταξινομήσεις θα φτάσουν τις 77.000 φέτος (λίγο χαμηλότερα από το 2016) και τις 92.000 το 2020. Η πρόβλεψη για σταδιακή ανάκαμψη βασίζεται, μεταξύ άλλων, στην παλαιότητα της πλειονότητας των επιβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα και θα απαιτηθεί να αντικατασταθούν, καθώς και στην εκτιμώμενη αύξηση στις πωλήσεις προς τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ως αποτέλεσμα της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού και των προσπαθειών που καταβάλλονται για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. 

Τέλος, από την έκθεση επιβεβαιώνεται η στροφή των Ελλήνων καταναλωτών σε αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, με τις τρεις πρώτες θέσεις από πλευράς πλήθους ταξινομήσεων το 2016 να καταλαμβάνουν το Toyota Yaris, το Opel Corsa και το Nissan Micra. 

Καθημερινή (Δήμητρα Μανιφάβα)