Μια από τις πλέον εμπεριστατωμένες τοποθετήσεις που ακούσαμε ποτέ για όσα συμβαίνουν στους αυτοκινητόδρομους και την πολιτική που εφαρμόζουν οι κατασκευαστικές με την ανοχή του κράτους, ήταν αυτή του περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού πρόσφατα στον Σκάι. Οι θέσεις του προκάλεσαν εντύπωση καθώς δεν «μάσησε» τα λόγια του σε ένα θέμα που για τους περισσότερους θεσμικούς είναι ταμπού:

«Οι αυτοκινητόδρομοι είναι μεγάλης αναπτυξιακής αξίας έργα για την ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ωστόσο, επειδή υπάρχει ένα αργοκίνητο κράτος με υπηρεσίες και λειτουργίες που δεν συντονίζονται, έχουν κοστίσει περισσότερο από την αρχική σύμβαση. Έπρεπε να είναι έτοιμοι το 2012-2013».

Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας τεκμηρίωσε την θέση του παραθέτοντας τρία σημεία:

-Ο αρχικός προϋπολογισμός και των 5 αυτοκινητόδρομων ήταν 8,1 δις ευρώ στα οποία η συμβολή του Δημοσίου ήταν 1 δις ευρώ. Πρέπει να γίνει αποτίμηση πόσο στοίχισαν τελικά και ποια είναι η συμβολή του Δημοσίου, η οποία έχει υπερβεί το 1 δις ευρώ».

-«Στην αρχική σύμβαση προβλεπόταν ότι από την ημέρα που θα τελείωναν οι αυτοκινητόδρομοι και για 25 χρόνια το Δημόσιο θα εισέπραττε το 65% των ακαθάριστων εσόδων όχι μόνο από τα διόδια αλλά απ’ όλες τις εμπορικές χρήσεις. Είχε υπολογιστεί τότε ότι το ποσό θα ανερχόταν στα 22 δις ευρώ. Με τις συνεχείς αλλαγές των συμβάσεων, αυτό μηδενίστηκε.

-Με την αρχική σύμβαση το κόστος των διοδίων ήταν 0,04 ευρώ το χιλιόμετρο και τώρα θα αυξηθεί στα 0,0687. Δεν πρόκειται να υπάρξει αναλογική χρέωση, εκτός από δύο περιπτώσεις όπως στη διαδρομή Λάρισας – Βόλου.

Οι τιμές των διοδίων είναι άδικες με βάση την απόσταση. Διόδια πρέπει να υπάρχουν στους αυτοκινητόδρομους αλλά οι τιμές να μην είναι άδικες. Για παράδειγμα, για να πας από τη Λάρισα στο Βόλο χρειάζεσαι 8 ευρώ διόδια αν και κάνεις μόνο λίγα χιλιόμετρα πάνω στην εθνική οδό».

Απορούμε πως δεν βγήκε η λαλίστατη εκπρόσωπος της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» να του βάλει «πιπέρι στη γλώσσα»…

Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτοαπασχολουμένων μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών έχει η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο ΣΕΒ, επισημαίνοντας ότι το γεγονός αυτό αποτελεί «ένδειξη υπανάπτυξης της οικονομίας, εκτεταμένης φοροδιαφυγής και καθήλωσης του πληθυσμού σε ένα σχετικά χαμηλό βιοτικό επίπεδο». Συγκεκριμένα το ποσοστό αυτοαπασχολουμένων στην Ελλάδα είναι 34%, έναντι 16% στην Ε.Ε. Βγάλτε συμπέρασμα…

Όσο και να …πιει ο Έλληνας για να ξεχάσει τα δεινά της οικονομικής κρίσης, η κατανάλωση των αλκοολούχων ποτών διαρκώς μειώνεται. Με σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων έκλεισε το πρώτο τρίμηνο για την κατηγορία της μπίρας. Πλέον, οι ζυθοποιίες, μεγάλες και μικρές, προσδοκούν στον τουρισμό για να αντισταθμίσουν τις απώλειες που καταγράφονται στην αγορά από τις αρχές του 2017. Πάντως ούτε η περσινή χρονιά ήταν ιδανική για τον κλάδο, καθώς παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση, οι πωλήσεις δέχθηκαν πλήγμα λόγω της αύξησης το καλοκαίρι του 2016 στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Οινοπνευματωδών Ποτών (ΕΦΚΟΠ)…

Σημαντικό μερίδιο από τις απώλειες του τουρισμού στην γειτονική Τουρκία αναμένουν φέτος και οι θεσσαλικοί προορισμοί που τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερο έλκουν τους Βορειοευρωπαίους. Με τέτοια ρητορική που έχει αναπτύξει η Τουρκία έναντι χωρών όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Ελβετία, οδηγεί τον τουρισμό της προς μακρόχρονη καταστροφή ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Αν. Ανδρεάδης.  Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε, χθες, το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας , οι αφίξεις ξένων τουριστών στη γειτονική χώρα για το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου μειώθηκαν κατά 8,1%. Οι αφίξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 30,5%, από την Ολλανδία 23,4% και από την Ελλάδα 12,1%. Η Τουρκία θα πληγεί ακόμα περαιτέρω μετά την απόφαση να απαγορεύσει στην Τουρκία την λειτουργία του booking.com που, σημειωτέον, εδρεύει στην Ολλανδία. Μία ακόμα προσφορά του Ερντογάν στη χώρα του…

Καλημέρα σε όλους

Κώστας Τόλης