Ένα ακόμα Πάσχα πέρασε από τη ζωή μας. Πάσχα της οικονομικής κρίσης με τα γνωστά χαρακτηριστικά: Πολυκοσμία στα αστικά κέντρα της Θεσσαλίας, κυρίως από Θεσσαλούς της διασποράς χωρίς να λείπουν πάντως και οι «ξένοι» επισκέπτες. Η κατανάλωση περιορισμένη και προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις, πρωτίστως σε… καφέδες και λιγότερο σε ψώνια. Μέτρια η κίνηση στα μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα, καθώς το μεγάλο κομμάτι του τζίρου απορρόφησαν οι γνωστές αλυσίδες Ζara, Stradivarius, jumbo κ.λ.π. Φυσικά τα σούπερ μάρκετ είχαν την τιμητική τους καθώς η πρώτη μέριμνα όλων είναι το φαγητό. Όσο για τη διασκέδαση το «αδιαχώρητο» επικράτησε … «στην Υγειά μας» του Σπύρου Παπαδόπουλου στην τηλεόραση του Alpha. Εκεί να δείτε κατανάλωση…

Ως ακατάσχετη «αιμορραγία» περιγράφουν έρευνες του ΣΕΒ και της Word Bank την αποχώρηση επιχειρήσεων από την Ελλάδα αλλά και την αποτροπή ξένων επενδυτών οι οποίοι σχεδίαζαν να επενδύσουν στη χώρα μας. Οι αιτίες; «Βαριά φορολογία, ατελείωτη γραφειοκρατία, αργή απονομή της δικαιοσύνης, καθυστερημένη έγκριση αδειοδοτήσεων, πολυδιάσπαση και αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων από φορείς και αρνητική κουλτούρα απέναντι στην επιχειρηματικότητα». Αυτά ήταν και παραμένουν τα βασικά προβλήματα που, τρία μνημόνια μετά, δεν έχουν ακόμη αντιμετωπιστεί. Και η χώρα βεβαίως χάνει διαρκώς έδαφος…

Άρχισαν τα πρώτα έργα «συμμαζέματος» στα περιφερειακά αεροδρόμια. Σε μερικά η κατάσταση θυμίζει χώρα του τρίτου κόσμου. Θεσσαλός που βρέθηκε στη Λάρισα για τις ημέρες του Πάσχα, μας έλεγε ότι τελευταία στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης είχε απομείνει μια μόνο τουαλέτα για άνδρες και γυναίκες. Η δεύτερη ήταν εκτός λειτουργία και την είχαν απομονώσει καρφώνοντας στην πόρτα δύο τάβλες σε μορφή Χ…

Θεωρείται βέβαιο ότι οι Γερμανοί της Fraport θα ανεβάσουν άμεσα τις αφίξεις με ευεργετικές συνέπειες για τα ταμεία της χώρας μας. Υπάρχει μάλιστα μελέτη η οποία αναφέρει ότι η Fraport, από την Γερμανία όπου εδρεύει, έχει τη δυνατότητα να «κατευθύνει» στα μέρη που επιθυμεί περίπου δύο εκατομμύρια «αναποφάσιστους» τουρίστες. Η Θεσσαλία ποντάρει πολύ σε αυτή την παράμετρο καθώς τα μισά τσάρτερ που προσγειώνονται στη Σκιάθο μεταφέρουν Άγγλους. Ένα είναι το πρόβλημα που θα ανακύψει με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα τα προσεχή χρόνια: Που θα μείνουν όσοι έρχονται. Αν η ζήτηση για καταλύματα παγιωθεί, τότε θα λυθεί και αυτό. Η αγορά είναι σαν την φύση, φροντίζει να καλύπτει τα κενά… 

Μιας και αναφερόμαστε σε αποκρατικοποιήσεις να  σημειώσουμε ότι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζεται με τον …αραμπά και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το φετινό καλοκαίρι. Οι εκκρεμότητες εστιάζονται αυτή τη στιγμή αφενός σε απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που απαιτείται για τη διαγραφή χρεών της τάξης των 700 εκατομμυρίων της εταιρείας που σχετίζονται με τις κρατικές επιδοτήσεις στον ΟΣΕ και αφετέρου σε διασφαλίσεις προς τον επενδυτή για την καταβολή των αποζημιώσεων του Δημοσίου για την κάλυψη άγονων επιβατικών γραμμών. Η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης ξεκίνησε με την προκήρυξη διαγωνισμού στις 12 Ιουλίου του 2013, δηλαδή τέσσερα σχεδόν χρόνια πριν. Εκείνος ο διαγωνισμός κηρύχθηκε πέρυσι άγονος και επαναπροκηρύχθηκε…

Από σήμερα μαζί μας και η Μαρία Μίχου. Διακεκριμένη δημοσιογράφος με σημαντικά διαπιστευτήρια στο χώρο του οικονομικού και του επιχειρηματικού ρεπορτάζ. Την καλωσορίζουμε στο thessaliaeconomy.gr

Καλημέρα σε όλους

Κώστας Τόλης