Οι επισκέπτες του Consumer Electronics Show του Λας Βέγκας την περασμένη εβδομάδα μπορούσαν να παίξουν με μια τεράστια ποικιλία μη επανδρωμένων ιπτάμενων συσκευών. Drones για selfies. Drones με θερμικές κάμερες για νυχτερινές πτήσεις. Drones που βοηθάνε τους ψαράδες να εντοπίζουν τη λεία τους.

Καμία χρήση δεν θεωρείται υπερβολικά εξειδικευμένη, καθώς οι κατασκευαστές κυνηγούν μερίδιο σε μια αγορά που προβλέπεται να μεγαλώνει κατά μέσο όρο 32% ετησίως για την επόμενη δεκαετία, φτάνοντας τα 30 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την ABI Research. Αλλά, έξω από τα περίπτερα της έκθεσης, η εικόνα δεν είναι το ίδιο αισιόδοξη.

Η γαλλική Parrot SA, ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής μη στρατιωτικών drones, απολύει το 1/3 των εργαζομένων της καθώς «τα περιθώρια κέρδους αποδεικνύονται ανεπαρκή για κερδοφόρα ανάπτυξη». Μια αναπάντεχη δήλωση από την εταιρεία που πρώτη έριξε στην αγορά οικονομικά drones για το ευρύ κοινό το 2009, και πλέον επικεντρώνεται σε εκείνα που κοστίζουν από 100 μέχρι 500 δολάρια. Σχεδόν το 60% των εσόδων της Parrot προέρχεται από τα drones.

Το βασικό πρόβλημα της Parrot είναι ο ανταγωνισμός από την κινεζική SZ DJI Technology Co., τον αδιαμφισβήτητο βασιλιά των μη στρατιωτικών drones. Η DJI κατασκευάζει υψηλότερης ποιότητας μοντέλα που απευθύνονται σε χομπίστες και επιχειρήσεις. Η εταιρεία ελέγχει όλη τη διαδικασία, από τον σχεδιασμό μέχρι την κατασκευή, που τις δίνει πλεονέκτημα σε σχέση με τους αντιπάλους που καταφεύγουν στο outsourcing. Τελευταία, μάλιστα, έχει γίνει πιο επιθετική στις τιμές της, ισχυρίζονται οι ανταγωνιστές.

Δεκάδες κατασκευαστές drones ξεπηδούν στην Ασία και ρίχνουν τις τιμές ακόμη περισσότερο. Ακόμη και εταιρείες που κατασκευάζουν κάμερες, όπως η GoPro δοκίμασαν την τύχη τους με τα drones, για να διαπιστώσουν ότι δεν είναι εύκολη δουλειά. Το Karma drone της GoPro είχε προβλήματα με τη μπαταρία του και κάποια μοντέλα έπεφταν από τον ουρανό.

Τα περιθώρια κέρδους γίνονται όλο και πιο μικρά. Ρωτήστε και τους κατασκευαστές τηλεοράσεων, ή τους κατασκευαστές smartphones πέρα από την Apple και τη Samsung. Η κρίση στο χώρο έρχεται πιο γρήγορα απ' ό,τι περίμεναν οι επενδυτές. Μέχρι το 2015 εκατομμύρια δολάρια έπεφταν στα πόδια των startups. Τώρα οι απολύσεις είναι πιο συνηθισμένο φαινόμενο από τις καμπάνιες χρηματοδότησης.

Η κινεζική Zerotech απέλυσε το 1/4 των εργαζομένων της τον περασμένο Δεκέμβριο. Η 3D Robotics Inc., τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία στο χώρο, απέλυσε προσωπικό και ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να κατασκευάζει drones, αποδίδοντας την απόφαση στη μείωση τιμών της DJI που έφτασε το 70%. Τώρα επικεντρώνεται στην παραγωγή software για drones και την παροχή υπηρεσιών σε εταιρείες.

Αυτές οι δυσκολίες δεν είναι απαραίτητα κακές για το χώρο. Τα drones έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν πολλές πτυχές της ζωής μας. Αν είναι όμως να παραμείνουν ένα παιχνίδι, δεν χρειαζόμαστε δεκάδες εταιρείες να ρίχνουν στην αγορά συσκευές για να παίζουν οι geeks ή τα μικρά παιδιά, οι οποίες δεν βελτιώνουν ούτε την χρηστικότητα ούτε την ασφάλεια της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Οι επενδυτές ήδη στρέφουν την προσοχή τους σε εταιρείες όπως η αμερικανική Airware, που προσφέρουν υπηρεσίες σχετιζόμενες με drones σε επιχειρήσεις.

insider.gr