Το "Survivor" εξελίσσεται σε χρυσή βιομηχανία κέρδους, με τον διαφημιστικό τζίρο κάθε επεισοδίου να ξεπερνά τις 350.000 ευρώ, κάνοντας ακόμη πιο σύντομη την απόσβεση των 10 εκατ.  που κατέβαλε ο ΣΚΑΪ για να αγοράσει τα δικαιώματα από τον Τούρκο καναλάρχη Ατζούν Ιλιτζαλί

Παράλληλα με τη μάχη επιβίωσης που δίνουν καθημερινά οι παίκτες στις παραλίες του Αγιου Δομίνικου, στην Αθήνα διαδραματίζεται από τις 13 Φεβρουαρίου που ξεκίνησε το ριάλιτι «Survivor», μία ακόμη μάχη επιβίωσης στην οποία μετέχει ο ΣΚΑΪ, έχοντας απέναντι όλους τους άλλους ανταγωνιστές του.

Πρόκειται για το οικονομικό «Survivor» ή αλλιώς για το «κυνήγι του θησαυρού» που έχει δημιουργήσει αυτό το παιχνίδι, αφυπνίζοντας τις διαφημιστικές που βρίσκονταν σε λήθαργο, αλλά και την όρεξη μεγάλων εταιρειών να διαφημιστούν και πάλι, διαπιστώνοντας ότι εκατοντάδες χιλιάδες τηλεθεατές συγκεντρώνονται κάθε βράδυ μπροστά στις τηλεοράσεις. Αν δει κανείς τα οικονομικά στοιχεία του «Survivor», εύκολα καταλαβαίνει ότι πρόκειται για φλέβα χρυσού. Ταυτόχρονα, όμως, και η κίνηση των μηχανών του κοστίζει πολύ, με αποτέλεσμα η βιωσιμότητά του να είναι ένα καθημερινό στοίχημα.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές, ο ΣΚΑΪ αγόρασε τα δικαιώματα του «Survivor» από τον Τούρκο επιχειρηματία και καναλάρχη Ατζούν Ιλιτζαλί, ο οποίος έχει την ευθύνη της παραγωγής, περίπου 10 εκατ. ευρώ. Ο Ιλιτζαλί έχει στήσει μια ολόκληρη βιομηχανία παραγωγής του ελληνικού (αλλά και του τουρκικού, που γυρίζεται και προβάλλεται παράλληλα) «Survivor» στον Αγιο Δομίνικο απασχολώντας περίπου 420 άτομα (οι 100 είναι Ελληνες) για τις ανάγκες των γυρισμάτων και του μοντάζ του ελληνικού προγράμματος.

Κόστος 150.000 ευρώ το επεισόδιο

Υπολογίζεται ότι κάθε επεισόδιο τριών ωρών, που προβάλλεται στην Ελλάδα από την Κυριακή ως την Πέμπτη, κοστίζει 150.000 ευρώ και περίπου 750.000 ευρώ την εβδομάδα. Με λίγα λόγια, κάθε δευτερόλεπτο προβολής του παιχνιδιού κοστίζει 18 ευρώ.

Στα έξοδα της παραγωγής θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι ρήτρες πρόσθετης αμοιβής (περίπου 500.000 ευρώ η καθεμία) που περιλαμβάνονται στα συμβόλαια, αν η τηλεθέαση του προγράμματος ξεπεράσει το 25%, αλλά και το 50% - μεγέθη τα οποία έχουν ήδη επιτευχθεί. Είναι λοιπόν προφανές ότι για να αποβεί κερδοφόρο το τηλεοπτικό εγχείρημα του ΣΚΑΪ θα πρέπει τα διαφημιστικά έσοδα να φτάσουν σε ύψη ρεκόρ. Διαφορετικά, μπορεί να ανεβαίνουν τα ποσοστά τηλεθέασης του σταθμού, αλλά ο κίνδυνος σημαντικής ζημίας είναι ανά πάσα στιγμή πιθανός.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαρρέουν από τις διαφημιστικές, ο ΣΚΑΪ τώρα αρχίζει να κερδίζει το στοίχημα της βιωσιμότητας και να προσδοκά κέρδη τους επόμενους μήνες, από τα διαφημιστικά έσοδα και τις χορηγίες. Ολα τα διαφημιστικά έσοδα του παιχνιδιού είναι αυτά που μπορούν να χωρέσουν στις τρεις ή τέσσερις διαφημιστικές ζώνες των 12 λεπτών που παρεμβάλλονται καθημερινά στα επεισόδια της εκπομπής. Κάθε δευτερόλεπτο διαφημιστικής προβολής σε αυτές τις ζώνες κοστίζει πανάκριβα και κάθε μέρα που περνά θα κοστίζει ακριβότερα, λόγω του υψηλού ενδιαφέροντος που εκδηλώνουν οι διαφημιστικές εταιρείες.

Οταν ξεκίνησε το παιχνίδι, ο διαφημιζόμενος αγόραζε διαφημιστικό χρόνο προς 90 ευρώ το δευτερόλεπτο. Το μάξιμουμ των εσόδων λοιπόν που μπορούσε να επιτευχθεί ημερησίως από το κανάλι ήταν 260.000 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, τον πρώτο μήνα προβολής, η σειρά δεν έβγαζε καν τα έξοδά της. Αλλά από τα μέσα Μαρτίου που το ενδιαφέρον των διαφημιστών αυξήθηκε και το τιμολόγιο ακρίβυνε φτάνοντας τα 120 ευρώ το δευτερόλεπτο, ο σταθμός άρχισε να έχει τα πρώτα καθαρά κέρδη. Με τα σημερινά δεδομένα, ο τζίρος κάθε επεισοδίου του «Survivor» υπολογίζεται περίπου στις 350.000 ευρώ, χωρίς σε αυτόν να υπολογίζονται οι χορηγίες από τοποθέτηση προϊόντων.

Ο Τούρκος με το αλάνθαστο ένστικτο

Οι εκτιμήσεις των διαφημιστών αναφέρουν ότι τις ημέρες του Πάσχα που οι καταναλωτικές δαπάνες είναι αυξημένες, αλλά και στις αρχές του καλοκαιριού που θα πλησιάζουμε στον τελικό, για να αγοράσει κάποιος διαφημιστικό χρόνο στο «Survivor» θα πρέπει να πληρώνει έως και 200 ευρώ το δευτερόλεπτο - τιμή εξωφρενική για την Ελλάδα της κρίσης και τα δεδομένα της εγχώριας αγοράς. Ολες αυτές οι εκτιμήσεις όμως βασίζονται στην προϋπόθεση ότι το παιχνίδι θα συνεχίζει να καθηλώνει τους τηλεθεατές στους δέκτες τους και να διατηρεί το ενδιαφέρον τους αμείωτο.

Ολόκληρη η παραγωγή βασίζεται στο επιχειρηματικό δαιμόνιο και στο αλάνθαστο ένστικτο του Τούρκου επιχειρηματία Ατζούν Ιλατζαλί, ο οποίος πήρε ένα παιχνίδι που παιζόταν για χρόνια με μέτρια αποτελέσματα και το μεταμόρφωσε σε μαγνήτη τηλεθέασης. Οπως εξηγεί ο ίδιος στους συνομιλητές του, καθώς επιβλέπει τα γυρίσματα στον Αγιο Δομίνικο, το μυστικό της συνταγής είναι ότι από το παλιό «Survivor» αφαιρέθηκαν το έντονο στοιχείο του reality και οι επαναλαμβανόμενοι διαξιφισμοί μεταξύ των παικτών, ενώ προστέθηκε περισσότερη αγωνιστική δράση. Η θεωρία του επιβεβαιώθηκε και την περασμένη εβδομάδα. Τα νούμερα της τηλεθέασης που βρίσκονταν σε πολύ υψηλά επίπεδα την Τετάρτη άρχισαν να δείχνουν στοιχεία κάμψης και κόπωσης την Πέμπτη, όταν εξαιτίας του ατυχήματος των Μαχητών δεν υπήρξε αγωνιστική δράση και το επεισόδιο αναλώθηκε σε συζήτηση μεταξύ των παικτών.

Οπως διηγούνται πρόσωπα που συνάντησαν τον Τούρκο επιχειρηματία, «δεν λυπάται τα έξοδα» προκειμένου να ντύσει τις παραγωγές του. Κάθε μέρα ολόκληρα επιτελεία ανθρώπων με ειδικά μηχανήματα στήνουν τους στίβους μάχης για να γυριστούν τα επεισόδια και το βράδυ αποκαθιστούν τις παραλίες σαν να μην έγινε ποτέ εκεί καμία ανθρώπινη δραστηριότητα. Για να μειώσει το εξωφρενικό κόστος, φρόντισε να γυρίζονται παράλληλα δύο «Survivor» (ένα για την Ελλάδα κι ένα για την Τουρκία) που χρησιμοποιούν εκ περιτροπής τον ίδιο εξοπλισμό και τις ίδιες εγκαταστάσεις. «Τελικά γιατί δεν αγοράσατε κανάλι στην Ελλάδα;» τον ρώτησαν Ελληνες στον Αγιο Δομίνικο. «Εγώ δεν είπα ποτέ ότι θα αγοράσω κανάλι στην Ελλάδα. Αυτά τα λέγατε μόνοι σας. Οταν είδα τον πρωθυπουργό σας στην Τουρκία, είπα απλώς ότι θέλω να επενδύσω στην Ελλάδα. Και επένδυσα. Εκανα μια εταιρεία παραγωγής και θα κάνω κι άλλα», απάντησε.

Πριν από έναν χρόνο ο Ιλιτζαλί έστειλε προσφορές για το «Survivor» σε όλα τα κανάλια, αλλά αυτά έδειξαν απρόθυμα, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατούσε, με τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες να είναι σε εξέλιξη. Υπήρξε ενδιαφέρον από το STAR CHANNEL, αλλά η αρχική συμφωνία δεν κατέληξε σε συμβόλαιο. Οταν στη συνέχεια το STAR δεν κατόρθωσε να πλασαριστεί στην τετράδα των υπερθεματιστών, εγκατέλειψε και το «Survivor» και το «Voice», που ο Ιλιτζαλί τα πουλούσε πακέτο. Ο μόνος που έδειξε πραγματικό ενδιαφέρον ήταν ο Γιάννης Αλαφούζος και παρά τους δισταγμούς ορισμένων συνεργατών του, πήρε το ρίσκο κι έκλεισε μια συμφωνία που τότε φαινόταν όχι απλώς ασύμφορη, αλλά σχεδόν καταστροφική. Πενήντα μέρες μετά την έναρξη του «Survivor», η επιλογή μόνο καταστροφική δεν δείχνει. Ο σταθμός φαίνεται ότι στο τέλος θα κερδίσει αρκετά εκατομμύρια (οι διαφημιστές υπολογίζουν καθαρά κέρδη τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ), ενώ η συνολική του τηλεθέαση τον έχει ήδη φέρει κοντά στην πρώτη θέση. Επιπλέον έχει ήδη κλείσει τα επόμενα «Survivor» για τα προσεχή πέντε χρόνια, αναγκάζοντας τους ανταγωνιστές του να πονοκεφαλιάζουν για να βρουν αποτελεσματικά αντίδοτα... 

Πρώτο Θέμα