Με ευνοϊκό θεσµικό πλαίσιο που βάζει τα υδροπλάνα ακόµη και µέσα στα λιµάνια, µε- τατρέπει τις άδειες λειτουργίας σε αορίστου χρόνου και στέλνει τα υδροπλάνα ακόµη και στις αποµακρυσµένες νησιωτικές περιοχές της χώρας ανοίγει την αγορά των υδατοδροµίων το υπουργείο Υποδοµών. 

Η επεξεργασία του νόµου από τον υπουργό Υποδοµών Χρήστο Σπίρτζη έχει ολοκληρωθεί, εκκρεµούν όµως οι παρατηρήσεις της αρµόδιας Γενικής ∆ιεύθυνσης Μεταφορών και Κινητικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία εστάλη πρόσφατα το σχέδιο νόµου προκειµένου να κλείσει και τυπικά η ρύθµιση και στη συνέχεια να διαβιβαστεί στη Βουλή. Μετά τα περιφερειακά αεροδρόµια, για τα οποία χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια προκειµένου να απεµπλακούν, στην κυβερνητική λίστα µπαίνουν τα ελληνικά υδατοδρόµια. 

Η κυβέρνηση εµφανίζεται πρόθυµη να φέρει στη Βουλή ένα ρυθµιστικό πλαίσιο το οποίο θα συµβάλει στη βιωσιµότητα των νέων επιχειρηµατικών φορέων, θα προωθήσει τις συνδυασµένες µεταφορές και θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν, δίνοντας εναλλακτικούς τρόπους στο µεταφορικό έργο για τη νησιωτική αλλά και την ηπειρωτική χώρα. 

Είναι φανερό ότι η ψήφιση του νόµου θα αποτελέσει ένα είδος βαρόµετρου για την αγορά, καθώς αν και δεν επαρκεί ο χρόνος για να στηθεί ένα οργανωµένο δίκτυο υδατοδροµίων, θα συµβάλει στην αναθέρµανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και θα µπορούσε υπό προϋποθέσεις να βάλει στο παιχνίδι τους ενδιαφερόµενους παίκτες ακόµη και το φετινό καλοκαίρι. 

Οπως αναφέρουν αρµόδιες πηγές της αγοράς, η ψήφιση του νόµου στέλνει στους επεν- δυτές το µήνυµα ότι υπάρχει κυβερνητική βούληση για να αναπτυχθεί η αγορά. Με την εξέλιξη αυτή, σηµειώνουν, θα µπορούσαν ακόµη και φέτος να επιτρέψουν οι συνθήκες την εµφάνιση ενός υδροπλάνου για δοκιµαστικές πτήσεις, τουριστικές περιηγήσεις και πτήσεις τσάρτερ ώστε να φανούν τα πλεονεκτήµατα του νέου µέσου. 

Μέχρι στιγµής πλήρως αδειοδοτηµένα είναι µόνο δύο υδατοδρόµια στην Κέρκυρα και τους Παξούς. Εάν υπογραφεί και η ΚΥΑ για την Πάτρα, τότε θα µπορούσε να στηθεί ένα δίκτυο -έστω και σε πιλοτική µορφή για το καλοκαίρι- που θα εξυπηρετούσε τη ∆υτική Ελλάδα. 

Επιµηκύνεται η επιχειρησιακή λειτουργία των υδροπλάνων 

Τα υδατοδρόµια υπάρχει πρόβλεψη να φτάσουν στις άγονες γραµµές, ανταγωνιζόµενα ακόµη και τις ακτοπλοϊκές γραµµές, που για τα αποµονωµένα νησιά είναι µεγάλος γολγοθάς. Για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος προβλέπεται ότι οι αεροπορικές εταιρείες που θα πραγµατοποιούν πτήσεις µε υδροπλάνα θα καταβάλλουν ένα τέλος ανά πτήση, το οποίο θα καθορίζεται µε απόφαση του υπουργού Υποδοµών.

 Τα έσοδα αυτά θα χρηµατοδοτούν την κατασκευή υδατοδροµίων, το ηλεκτρονικό σύστηµα και τον εξοπλισµό, αλλά και υδατοδρόµια σε αποµακρυσµένους προορισµούς ή νησιά µε περιορισµένη επιβατική κίνηση. Το υπουργείο Υποδοµών ικανοποιεί µέσω της αναθεώρησης του θεσµικού πλαισίου και ένα πάγιο αίτηµα των επενδυτών, που είναι οι περιοχές προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης του υδροπλάνου. 

Με τη νέα ρύθµιση επιτρέπεται σε περίπτωση δυσµενών καιρικών συνθηκών τα υδροπλάνα να προσθαλασσώ νονται εντός του λιµανιού και όχι µόνο στη χωροθετηµένη ζώνη του υδατοδροµίου που βρίσκεται έξω από το λιµάνι. Πρόκειται για µία διάταξη που θεωρείται πολύ σηµαντική για τον κλάδο, καθώς επιµηκύνει την επιχειρησιακή λειτουργία των υδατοδροµίων και αίρει τα εµπόδια που µπαίνουν κυρίως στους νησιωτικούς προο- ρισµούς. 

Το νοµοσχέδιο για τα υδατοδρόµια διατηρεί τον διαχωρισµό που είχε προβλεφθεί από το περσινό σχέδιο για ξεχωριστή άδεια ίδρυσης που θα έχει δηµόσιο χαρακτήρα και λειτουργία  που θα εκχωρείται σε ιδιώτες. Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι µπορεί να αδίκησε αρχικά αυτούς που επέλεξαν να επενδύσουν σε ιδιωτικά υδατοδρόµια, τώρα όχι µόνο τους αποζηµιώνει για τις εγκεκριµένες µελέτες αλλά και τους πριµοδοτεί. 

Τους δίνει δηλαδή τη δυνατότητα να αποκτήσουν την άδεια λειτουργίας σε υποδοµές που δεν θα χρηµατοδοτηθούν από ιδιωτικά κεφάλαια, όπως προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο, αλλά µε πόρους των λιµενικών ταµείων (∆ηµόσιο). Η επίµαχη ρύθµιση του αρχικού σχεδίου, που µετέτρεπε όλα τα υδατοδρόµια σε δηµόσια, είχε προκαλέσει πέρσι την οξύτατη αντίδραση της Hellenic Seaplanes, η οποία έχει επιλέξει το µοντέλο των ιδιωτικών υδατοδροµίων. Ωστόσο, µε τις νέες ρυθµίσεις βρίσκεται πλέον σε πλεονεκτική θέση για τις άδειες που έχει αποκτήσει σε 15 υδατοδρόµια. Εάν υποθέσουµε ότι το πραγµατικό κόστος ανάπτυξης υδατοδροµίου υπολογίζεται σε 150.000 ευρώ, τότε η εταιρεία απαλλάσσεται από µία δαπάνη άνω των 2,2 εκατ. ευρώ, που τώρα καλούνται να καλύψουν τα λιµενικά ταµεία. Υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι θα βρεθούν οι πόροι αυτοί, είτε από το ∆ηµόσιο, είτε από τις Περιφέρειες που ετοιµάζονται να µπουν µε αξιώσεις στην νέα αγορά. 

Για παράδειγµα, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει υπογράψει προγραµµατικές συµβάσεις µε τα Λιµενικά Ταµεία Κεφαλονιάς και Ιθάκης και είναι στο στάδιο της υπογραφής για Λευκάδα και Μεγανήσι. Σε ανάλογο στάδιο είναι και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για 24 υδατοδρόµια, τα οποία έχουν διασφαλισµένη τη χρηµατοδότησή τους. Αντίστοιχα, εγκεκριµένες περιβαλλοντικές µελέτες που δείχνουν τον βαθµό ωρίµανσης διαθέτουν άλλα 10 υδατοδρόµια. Στα θετικά του νέου νοµοσχεδίου καταγράφεται και η πρόνοια για απαλλαγή του υδατοδροµίου από την υποχρέωση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και του λιµένα εφόσον δεν είχε αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Οµως µόνο δύο υδατοδρόµια διαθέτουν λειτουργικές υποδοµές (πλωτές εξέδρες, οικίσκους για την εξυπηρέτηση επιβατών κ.ά.) και θα µπορούσαν να ξεκινήσουν άµεσα εµπορική λειτουργία. Πρόκειται για το υδατοδρόµιο της Ραφήνας και αυτό του Βόλου, το οποίο διαθέτει τις παλιές υποδοµές που είχαν αναπτύξει οι πρώτοι επενδυτές υδατοδροµίων από το 2004 έως το 2008. 

Στελέχη του κλάδου εκτιµούν ότι ένα πλήρες δίκτυο στη χώρα µας θα µπορούσε να αποτελείται από 50 έως 60 υδατοδρόµια. Αλλωστε τα δύο επενδυτικά σχήµατα που έχουν δεδηλωµένο ενδιαφέρον για την αγορά (Ελληνικά Υδατο- δρόµια, Hellenic Seaplanes) σχεδιάζουν την ανάπτυξη συνολικά 51 υδατοδροµίων. Με δεδοµένο ότι υπάρχουν περιοχές της χώρας όπου οι σχεδιασµοί δεν έχουν προχωρήσει ακόµη (π.χ. Ναύπλιο, Ναύπακτος κ.ά.), ο αριθµός των 60 φαντάζει ρεαλιστικός. Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι εάν εφαρµοστεί ο νόµος, τότε είναι εφικτό να αδειοδοτούνται 10 υδατοδρόµια κάθε χρόνο. Σε ό,τι αφορά τους operators, oι προβλέψεις µιλούν για 4-5 µικρές εταιρείες που θα καλύψουν τις πτήσεις ανά περιφέρεια ή δύο µεγαλύτερα σχήµατα που θα παρέχουν υπηρεσίες σε όλη την επικράτεια. 

Αόριστης διάρκειας οι άδειες 

Με βάση τη νέα νοµοθετική ρύθµιση, για οποιαδήποτε µεταβίβαση ή παραχώρηση κατα- βάλλεται παράβολο υπέρ του Ελληνικού ∆ηµοσίου, ύψους 2.500 ευρώ, που µπορεί να τροποποιείται µε κοινή απόφαση των υπουργών Οικονοµικών και Υποδοµών και Μεταφορών. Η άδεια ίδρυσης υδατοδροµίου είναι αόριστης διάρκειας από πενταετής που ήταν η αρχική πρόβλεψη και ανακαλείται αν για πέντε συνεχόµενα έτη το υδατοδρόµιο δεν παρουσιάζει πτητικό έργο. Για το κόστος των υδατοδροµίων την ευθύνη φέρει ο φορέας λειτουργίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι αντίστοιχο των αεροπορικών εισιτηρίων, κάτι που σηµαίνει ότι το δροµολόγιο Πάτρα - Κέρκυρα, π.χ., υπολογίζεται σε 100 ευρώ. Για κάθε επιβάτη που θα αναχωρεί από υδατοδρόµιο θα καταβάλλεται από την εταιρεία υδροπλάνων που πραγµατοποιεί τις πτήσεις τέλος υπέρ του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών ίσο µε το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριµένο δροµολόγιο.

Μαριάννα Τζανέ (Πρώτο Θέμα)