Ίσως ο πιο εντυπωσιακός, ο πιο πολυσυζητημένος και πολυφωτογραφημένος χώρος σε ένα οινοποιείο είναι η κάβα παλαίωσης με τα βαρέλια. Είναι απαραίτητος προορισμός σε κάθε επίσκεψη· καμιά φορά λειτουργεί και ως σκηνικό για κινηματογραφικά γυρίσματα ή και επαγγελματικές φωτογραφίσεις, ίσως επειδή εμπνέει αξίες όπως η ωριμότητα, η εξέλιξη, η υπομονή, η ηρεμία. Πόσο εύκολο είναι όμως να καταλάβει κανείς την τέχνη και την επιστήμη που κρύβονται πίσω από την κατασκευή ενός βαρελιού, αλλά και τη σημαντική επένδυση που απαιτείται τόσο για τη δημιουργία του όσο και για την εξασφάλισή του;

Εδώ και πολλά χρόνια, η βαρελοποιία είναι μια τεράστια βιομηχανία, με πολύ σημαντικό εξαγωγικό ενδιαφέρον για χώρες όπως η Γαλλία και οι ΗΠΑ, και η νοσταλγική εικόνα του παλιού τεχνίτη βαρελοποιού έχει πολύ μικρή σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα. Η συνεχώς εξελισσόμενη τεχνολογία και τεχνογνωσία έχει ως αποτέλεσμα καινοτομίες που αλλάζουν τα δεδομένα στην οινοποιία, δημιουργώντας προϋποθέσεις για την παραγωγή ποιοτικών και σωστά παλαιωμένων κρασιών.

Μια ενδιαφέρουσα ξενάγηση 

Στο τελευταίο ταξίδι μου στο Μπορντό κανόνισα να επισκεφτώ μια βαρελοποιία με εξαιρετική φήμη και ποιότητα, την Demptos, στην οποία είχα τη χαρά να με ξεναγήσει ο εμπορικός της διευθυντής (και οινολόγος) Dominique Gornès, ο οποίος είναι, μεταξύ άλλων, φανατικός φίλος της Ελλάδας και των κρασιών της!

«Εδώ στο Μπορντό κατασκευάζουμε γύρω στα 26.000 βαρέλια ετησίως, τα περισσότερα από ξύλο γαλλικής δρυός. Εξάγουμε σε 35 χώρες, με σημαντικότερες αγορές μας –εκτός από τη Γαλλία– τις ΗΠΑ και την Ισπανία. Η Ελλάδα είναι από τις παλαιότερες αγορές μας και απορροφά το 3% της παραγωγής μας, αντίστοιχο με την Ιταλία και τη Χιλή. Τη γνωρίζουμε καλά και έχουμε χαρτογραφήσει όλες τις αντιπροσωπευτικές ποικιλίες και τα κρασιά των βασικών οινοπαραγωγών περιοχών της. Ειδικά όσον αφορά το Ξινόμαυρο, το ερευνητικό μας τμήμα παρακολουθεί την προσαρμοστικότητά του στο ξύλο της δρυός εδώ και δεκαπέντε χρόνια».

Την ελληνική αγορά την παρακολουθεί προσωπικά και έχει ενδιαφέροντα στοιχεία να μας πει γι’ αυτήν. «Η λίστα των πελατών μας περιλαμβάνει τα πιο σημαντικά οινοποιεία κάθε περιοχής ή χώρας (π.χ., όλα τα Grand Cru Classé Châteaux του Μπορντό). Στην Ελλάδα συνεργαζόμαστε με πολλά και σημαντικά οινοποιεία, ανάμεσα στα οποία τα Κτήματα Άλφα, Βιβλία Χώρα, Γεροβασιλείου, Γαία, Κυρ-Γιάννη και Κώστα Λαζαρίδη. Όταν ξέσπασε η κρίση, πριν από δέκα χρόνια, καταλάβαμε αμέσως ότι τα πράγματα δυσκόλεψαν. Εδώ και δύο χρόνια, όμως, βλέπουμε μια σαφή βελτίωση και οι πωλήσεις μας αυξάνονται, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Παρατηρούμε μάλιστα και μια στροφή προς τα μεγαλύτερα μεγέθη βαρελιού, ενώ έχουμε και πολλές παραγγελίες για βαρέλια τύπου “foudre” (χωρητικότητας μεταξύ 2 και 12 τόνων)».

Δεν μπόρεσα να μην τον ρωτήσω για τις προσωπικές του προτιμήσεις ως προς τα ελληνικά κρασιά. «Λατρεύω το Ασύρτικο, το θεωρώ μοναδικό, μαγικό. Δεν έχω συναντήσει την αλμύρα και την ορυκτότητά του σε κανένα άλλο κρασί. Από τα ελληνικά ερυθρά προτιμώ αυτά του αμπελώνα της Βόρειας Ελλάδας. Τα θεωρώ ολοκληρωμένα και ισορροπημένα, ειδικά όταν πρόκειται για χαρμάνια που περιέχουν και Ξινόμαυρο. Στη μονοποικιλιακή του μορφή, θεωρώ ένα φρέσκο και ελαφρύ Ξινόμαυρο πολύ ενδιαφέρον, μου θυμίζει μια καλή Βουργουνδία».

Θόδωρος Λέλεκας Οινοχόος