Σε αγώνα δρόμου προκειμένου να καλυφθεί η τρύπα των 930 εκατ. ευρώ για τη θερινή σεζόν του 2020 έχει επιδοθεί ο τουριστικός κόσμος μετά το μεγάλο κανόνι της Thomas Cook, τον δεύτερο μεγαλύτερο συνεργάτη της τουριστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Τόσο αποτιμώνται, αυτή τη στιγμή, οι συνολικές απώλειες για τον κλάδο της διαμονής για την επόμενη σεζόν, εκ των οποίων πάνω από το μισό ή αλλιώς κοντά στα 520 εκατ. ευρώ αφορούν μόνο τους ξενοδόχους και όσα απομένουν τα λοιπά καταλύματα και τις επιχειρήσεις, ακόμη και τις αεροπορικές αφίξεις άλλων πρακτορείων που εξυπηρετούσαν πτήσεις του ταξιδιωτικού κολοσσού. Από τους ξενοδόχους -είτε αυτοί είχαν κλείσει συμφωνίες franchise, είτε ακόμη πιο ελαστικές συμφωνίες συνεργασίας- και τα ενοικιαζόμενα μέχρι τους τουριστικούς πράκτορες, τα τουριστικά γραφεία και τις μικρότερες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ξεναγήσεων, διοργάνωσης εκδρομών κ.τ.λ., όλος ο κλάδος βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού. 

Μάλιστα, για τα 48 ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα που έφεραν το όνομα ενός από τα οκτώ brands του ταξιδιωτικού κολοσσού, πολλά είτε έχουν ήδη κλείσει νωρίτερα (στο τέλος Σεπτεμβρίου) για τη φετινή σεζόν, είτε πρόκειται να κλείσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες, δεδομένου ότι έχουν χαθεί οι κρατήσεις του Οκτωβρίου. Μεγάλοι χαμένοι είναι και οι μικρότερες επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία ανά την Ελλάδα, κυρίως στις χαμηλότερες κατηγορίες αστεριών, ενώ στις περιπτώσεις μεγάλων εγχώριων ομίλων οι απώλειες θα επηρεάσουν αναπόφευκτα την κερδοφορία τους. 

Η Σκιάθος 

Ιδιάζουσα περίπτωση είναι αυτή της Σκιάθου, ενός προορισµού που δεν ανήκει στα βαριά ονόµατα όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, ωστόσο είχε µεγάλη εξάρτηση από την Thomas Cook, τόσο σε επίπεδο κρατήσεων όσο και αεροπορικών θέσεων. Οπως χαρακτηριστικά επισηµαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σκιάθου Αλέκος Ευσταθίου, o oποίος, παράλληλα, εκπροσωπεί την Thomas Cook στις Σποράδες,«πέραν των απωλειών στα καταλύµατα και τις επιχειρήσεις του νησιού, το µεγαλύτερο ζήτηµα για εµάς είναι να µπορέσουµε να αντικαταστήσουµε τις αεροπορικές θέσεις για την επόµενη σεζόν. Από το σύνολο των αεροπορικών θέσεων στη Σκιάθο τη θερινή σεζόν, η Thomas Cook είχε συνολικά το 35%-40% τόσο για τους δικούς της πελάτες όσο και για τους επισκέπτες άλλων πρακτορείων. Είναι θετικό ότι σώθηκε το παρακλάδι του οµίλου στη σκανδιναβική αγορά και αναµένουµε και τις εξελίξεις µε την αεροπορική Condor στη Γερµανία (σ.σ.: την επόµενη εβδοµάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να αποφασίσει αν θα εγκρίνει δάνειο-γέφυρα της γερµανικής κυβέρνησης για το σχέδιο διάσωσης της εταιρείας που συνδέεται µε την Thomas Cook). Ωστόσο είναι δύσκολο να αναπληρωθεί το µερίδιο της Thomas Cook από αγορές όπως το Ηνωµένο Βασίλειο. Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, κινούµαστε τώρα, να µπορέσουµε να καλύψουµε το κενό στις αεροπορικές θέσεις για τη σεζόν του 2020». 

Στεφανία Σούκη