Σοβαρά ερωτήματα για το συνολικό κόστος που θα κληθεί να πληρώσει η ΔΕΠΑ για την απόκτηση του 49% των μετοχών της ΕΠΑ Αττικής από την ολλανδική Shell, προκαλούν οι αποκαλύψεις του βουλευτή του Γ. Αρβανιτίδη. 

Συγκεκριμένα ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ με ερώτηση που κατέθεσε στη βουλή ζήτησε από τον υπουργό ενέργειας να δώσει απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που αφορούν στη συγκεκριμένη εξαγορά και τα οποία αφορούν στο ύψος του τιμήματος που θα καταβάλει η ΔΕΠΑ, στη διαδικασία που ακολουθήθηκε αλλά και στις κρυφές ρήτρες που ανεβάζουν ακόμη περισσότερο το κόστος της εξαγοράς.

Ειδικότερα ο κ. Αρβανιτίδης επικαλούμενος πληροφορίες αναφέρει:

1. Ότι η εταιρεία σύμβουλος της ΔΕΠΑ Boston Consulting είχε αποτιμήσει την αξία των μετοχών της Shell στην ΕΠΑ Αττικής στα 130 εκατ. ευρώ και είχε εισηγηθεί το τίμημα εξαγοράς να μην ξεπεράσει το συγκεκριμένο ποσό

2. Ότι πέραν του τιμήματος των 150 εκ. ευρώ που τελικά συμφωνήθηκε (20 εκατ. πάνω από την εισήγηση του συμβούλου της ΔΕΠΑ) τρέχουν επιπλέον τόκοι χιλιάδων ευρώ για κάθε ημέρα που καθυστερεί η ολοκλήρωση της εξαγοράς. 

3. Ότι υπάρχει ρήτρα στο σύμφωνο Μετόχων της ΕΠΑ Αττικής, που προβλέπει ότι σε περίπτωση αποτυχίας των διαπραγματεύσεων για την έξοδο του ιδιώτη μετόχου, τότε η ΔΕΠΑ έχει δικαίωμα να εξαγοράσει τις μετοχές έναντι συμβολικού τιμήματος

4. Ότι υπάρχει μελέτη και προτάσεις της εταιρείας McKinsey για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ η οποία είχε συγκεκριμένες προβλέψεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση της δημόσιας επιχείρησης

Πράγματι σύμφωνα με το ρεπορτάζ, κατά τις επίπονες και πολύμηνες διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Shell, επισπεύδων για την ολοκλήρωση της πώλησης φέρεται να ήταν η δημόσια επιχείρηση, με τη Shell να εκμεταλλεύεται την σπουδή για ολοκλήρωση της πώλησης με τους καλύτερους για αυτήν όρους. 

Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρεται και στην ερώτηση του βουλευτή, έγινε αποδεκτή η ρήτρα τόκων που θα καταβληθούν από τη ΔΕΠΑ στη Shell για την όποια καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της συναλλαγής, ακόμη και για λόγους που δεν οφείλονται στη ΔΕΠΑ, όπως πχ η έγκριση της συναλλαγής από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με πληροφορίες η ΔΕΠΑ έχει συμφωνήσει να καταβάλει 10 χιλιάδες ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης και μάλιστα αναδρομικά από το Μάιο. Αυτό σημαίνει ότι εάν η εξαγορά ολοκληρωθεί σε περίπου ένα μήνα (αυτή τη στιγμή ερευνάται σε βάθος από την Επιτροπή Ανταγωνισμού) το επιπλέον κόστος για τη ΔΕΠΑ θα είναι 2 εκ. ευρώ

Εκτός όμως από το τίμημα και τη ρήτρα επιβολής τόκων, ο βουλευτής επαναφέρει στο προσκήνιο και τις περίφημες προβλέψεις της συμφωνίας μετόχων για την ΕΠΑ Αττικής, που είχε καταρτιστεί επί υπουργίας Α. Πεπονή. Συγκεκριμένα, προβλεπόταν ότι σε περίπτωση που ένας μέτοχος - όπως συνέβη τώρα με τη Shell - αποφασίσει να αποχωρήσει από το μετοχικό κεφάλαιο της ΕΠΑ, και οι διαπραγματεύσεις για το τίμημα οδηγηθούν σε αδιέξοδο, τότε η ΔΕΠΑ μπορεί να εξαγοράσει τις μετοχές έναντι συμβολικού τιμήματος 1 δραχμής. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στις διαπραγματεύσεις ΔΕΠΑ - Shell είχε αναφερθεί η συγκεκριμένη πρόβλεψη, χωρίς ωστόσο η ελληνική πλευρά να επιμείνει.

Έτσι τον περασμένο Ιούλιο συμφωνήθηκε να εξαγοραστεί το μερίδιο της Shell στην ΕΠΑ Αττικής έναντι τιμήματος 39 εκατ. ευρώ και στην ΕΔΑ Αττικής (δίκτυο διανομής αερίου) έναντι 111 εκατ. ευρώ. Για τη συναλλαγή χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι ήταν οι Rothschild και Alpha Bank και νομικοί σύμβουλοι οι δικηγορικές εταιρείες "Λαμπαδάριος & Συνεργάτες" και "Κουταλίδης", με τη Eurobank να εκφέρει  γνώμη για το δίκαιο και εύλογο της συναλλαγής.

Η εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 49% της ΕΠΑ Αττικής που ανήκει στη Shell εντάσσεται στο πλαίσιο του αναθεωρημένου πλάνου για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, όπως τουλάχιστον αυτό συμφωνήθηκε από τον υπουργό ενέργειας Γ. Σταθάκη και τους θεσμούς.

Συγκεκριμένα αντί της πώλησης του 65% της ΔΕΠΑ, συμφωνήθηκε η εταιρεία να χωριστεί σε δύο κομμάτια, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ δικτύων, με στόχο να πουληθεί σε ιδιώτη πλειοψηφικό μερίδιο της ΔΕΠΑ Εμπορίας και μειοψηφική συμμετοχή της ΔΕΠΑ Δικτύων.

Το ίδιο πλάνο προέβλεπε την πλήρη αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης (που πέρασε στην Eni και μετονομάστηκε σε ZeniΘ) και την εξαγορά της ΕΠΑ Αττικής η οποία θα ενσωματωθεί στην ΔΕΠΑ εμπορίας. Ωστόσο η εξαγορά αν και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο, εντούτοις δεν έχει ακόμη εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία αποφάσισε να προχωρήσει σε εις βάθος διερεύνηση της συναλλαγής.

Να σημειωθεί τέλος ότι για τη συμφωνία έχουν εκφραστεί ενστάσεις και από ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά ενέργειας, ενώ ο όμιλος της Motor Oil Hellas είχε καταθέσει αναφορά στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σε σχέση με τη συγκεκριμένη εξαγορά.