Αισιοδοξία επικρατεί στην αγορά εμφιαλωμένου νερού, με τους διεθνείς αναλυτές να προβλέπουν ενίσχυση της κατηγορίας με οδηγό το μη ανθρακούχο νερό. Στην Ελλάδα, η κατηγορία ευνοείται από την ανάπτυξη του τουρισμού, αν και οι καταναλωτές δίνουν πλέον αρκετά μεγάλη σημασία στον παράγοντα της τιμής. Συνάπτοντας στρατηγικές συνεργασίες, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα προβαίνουν σε επενδύσεις για την επέκταση και την αναβάθμιση των υποδομών τους, με τα ελληνικά brands να εντείνουν τον προσανατολισμό τους στις αγορές του εξωτερικού. Με την υιοθέτηση των δραστήριων lifestyles να μετατρέπεται σε κανόνα, οι μάρκες εμφιαλωμένου νερού ταυτίζονται με το mindset της πελατειακής τους βάσης, χορηγώντας συστηματικά αθλητικά δρώμενα.

Ενίσχυση της ζήτησης

Θετικά είναι τα στοιχεία για την εγχώρια αγορά εμφιαλωμένου νερού. Σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor International, η αύξηση των τουριστικών αφίξεων λειτουργεί ευεργετικά για την κατηγορία, παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές λαμβάνουν ολοένα και περισσότερο υπόψη τους την τιμή κατά την αγορά. Όπως προκύπτει από την ίδια μελέτη, η Coca-Cola Hellenic Bottling Co SA ηγείται σε επίπεδο αξίας πωλήσεων εμφιαλωμένου νερού με το brand Αύρα, το οποίο διατίθεται κυρίως μέσω impulse channels, γεγονός που ανεβάζει την τιμή του πάνω από το μέσο όρο.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή, το μερίδιο των προϊόντων private label μειώνεται, εξέλιξη που αποδίδεται από τους ερευνητές στην ευρεία κυκλοφορία επώνυμων προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές, καθώς και στη χρεωκοπία της Carrefour, η οποία διέθετε μια ισχυρή ιδιωτική ετικέτα. Η Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRI, μεταφέρει την εικόνα της εγχώριας αγοράς: «Τα τελευταία στοιχεία με κλείσιμο 2017 δείχνουν πως η κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού είναι ανοδική και σε αξία αλλά και σε όγκο. Ειδικότερα, προκύπτει άνοδος της τάξης του 5,5% για την αξία αλλά και για τον όγκο των πωλήσεων κατά 6,7%. Πτώση σημειώνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 0,7% σε αξία πωλήσεων και σε όρους όγκου κατά 1,9%».

Εντείνεται η ροή επενδύσεων

Ιδιαίτερη δυναμική παρουσιάζει η επενδυτική δραστηριότητα των εταιρειών στο πεδίο του εμφιαλωμένου νερού. Η εταιρεία Βίκος δρομολόγησε μέσα στο 2017 επενδύσεις 25 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της παραγωγικής δυναμικότητας και τη γεωγραφική εξάπλωσή της, ενώ παράλληλα προχώρησε και σε εξαγορά τοπικής μονάδας εμφιάλωσης νερού στην Πελοπόννησο. Συγκεκριμένα, οι νέες επενδύσεις περιλαμβάνουν την εγκατάσταση επιπλέον γραμμής εμφιάλωσης νερού στο εργοστάσιο της Βίκος στην Περίβλεπτο Ιωαννίνων, καθώς και την επέκταση της μονάδας εμφιάλωσης νερού και παραγωγής και εμφιάλωσης αναψυκτικών στο εργοστάσιο του Καλπακίου, με νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και νέα γραμμή παραγωγής αναψυκτικών.

Ταυτόχρονα, οι αποθήκες της εταιρείας επεκτείνονται κατά 15.000 τ.μ., ενώ ενισχύεται η μονάδα παραγωγής εξειδικευμένων πλαστικών στο εργοστάσιο της Petcom Plastics. Παράλληλα, η Coca-Cola Τρία Έψιλον συνέχισε το επενδυτικό της πρόγραμμα στις παραγωγικές της εγκαταστάσεις, με μία επένδυση ύψους 8 εκατ. ευρώ στη μονάδα παραγωγής της στο Αίγιο, όπου παράγεται και εμφιαλώνεται το Φυσικό Μεταλλικό Νερό Αύρα. H επένδυση αφορά στην προσθήκη μίας νέας, σύγχρονης γραμμής που θα παράγει τις συσκευασίες Φυσικού Μεταλλικού Νερού Αύρα PET 500 ml, 330 ml Αύρα Bloom και 750 ml Active Cap.

Πρόκειται για την ταχύτερη γραμμή παραγωγής νερού του ομίλου Coca-Cola HBC, με παραγωγική δυνατότητα 72.000 φιάλες/ώρα. Με τη νέα γραμμή επιτυγχάνεται επίσης εξοικονόμηση νερού και ενέργειας που υπερβαίνει το 10%. Συνολικά, οι επενδύσεις της εταιρείας στις παραγωγικές της μονάδες στην Ελλάδα ανέρχονται σε 37 εκατ. ευρώ από το 2015. Επιπλέον, η επένδυση αυτή προωθεί τη συνολική μείωση του πλαστικού στις συσκευασίες της Coca-Cola Τρία Έψιλον.

Σε τοπικό επίπεδο (Θεσσαλία και Μακεδονία), αξιοπρόσεκτες επιδόσεις καταγράφει το φυσικό μεταλλικό νερό "Πηγή Ολύμπου". Πρόκειται για εταιρεία με έδρα την Πιερία που ανήκει στις "μικρές" επιχειρήσεις του κλάδου με έντονα ανερχόμενες επιδόσεις λόγω εξαιρετικής πρώτης ύλης.

Στρατηγικές συνέργειες και εξαγορές

Αναμορφώνεται το τοπίο της αγοράς εμφιαλωμένου νερού, με τα brands της κατηγορίας να προχωρούν σε στρατηγικές κινήσεις, επιχειρώντας να διευρύνουν τα μερίδια αγοράς τους. Προς αυτή την κατεύθυνση, η ηπειρώτικη βιομηχανία Βίκος εξαγόρασε πρόσφατα το 70% της Νατούρα Εμφιαλωτική, η οποία διαθέτει στην αγορά το φυσικό μεταλλικό νερό «Υάς» και το επιτραπέζιο νερό «Ίρις», ενώ στόχος είναι μέσα στην επόμενη διετία να αποκτήσει το 100%. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες συνάπτουν συνεργασίες και με εξωτερικούς φορείς, επιδιώκοντας να επιβάλλουν υψηλότερα standards και να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό χάρη σε μια υπεύθυνη τοποθέτηση.

Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, η Nestle Waters πρόκειται να αναπτύξει τη συνεργασία της με την Alliance for Water Stewardship (AWS), με στόχο να πιστοποιήσει 20 εργοστάσια μέχρι το 2020. Ανάμεσά τους θα είναι και το εργοστάσιο του φυσικού μεταλλικού νερού Κορπή που βρίσκεται στο Μοναστηράκι Βόνιτσας στην Αιτωλοακαρνανία, η διαδικασία πιστοποίησης του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2018.

Η εικόνα της κατηγορίας διεθνώς

Θετικά είναι τα πρόσημα για την κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Transparency Market Research, η παγκόσμια αγορά εμφιαλωμένου νερού θα αγγίξει τα 307,2 δισ δολάρια σε αξία μέχρι το 2024, ακολουθώντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 6,6%. Σε επίπεδο προϊόντων, το μη ανθρακούχο εμφιαλωμένο νερό αναμένεται να βρεθεί στην κορυφή της κούρσας, αντιπροσωπεύοντας το 78% της αγοράς μέσα στην επόμενη εξαετία. Όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές, η εντεινόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών αναφορικά με θέματα υγείας και η στροφή σε πιο φυσικές προϊοντικές επιλογές θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στην κατηγορία, ευνοώντας την σε σχέση με εναλλακτικές που περιέχουν χημικές ουσίες ή γλυκαντικά.

Λ.Ε. thesaliaeconomy.gr με πληροφορίες από Marketing Week