O ελληνικός κλάδος τροφίμων και ποτών αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της εγχώριας οικονομίας, δημιουργώντας ένα μονοπάτι ανάπτυξης μέσω και της σημαντικής του συνεισφορά στον δευτερογενή τομέα. Σε ό,τι αφορά τη μεταποίηση, ο τομέας του F&B συγκεντρώνει το ένα τρίτο των συνολικών εσόδων και το 36% της συνολικής απασχόλησης. Ορισμένοι τομείς όπως τα ελαιόλαδα, τα φρούτα και τα λαχανικά, τα ψάρια, οι ξηροί καρποί και currants και οι κονσέρβες έχουν καταφέρει να εξάγουν πάνω από το 50% της παραγωγής τους. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το ελληνικό γιαούρτι, εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αποτελεί ένα δημοφιλές τρόφιμο χάρη στις υψηλές πρωτεΐνες που διαθέτει και την... ευστροφία

ΝΕΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΡΕΚΟΡ

Η ισχυρή εξωστρέφεια της F&B βιομηχανίας, οι αξιοσημείωτες επενδύσεις και οι προοπτικές ανάπτυξης του τομέα, τού προσφέρουν μία prominent παρουσία τόσο στις ευρωπαϊκές, όσο και τις διεθνείς αγορές γενικότερα, εμφανίζοντας υψηλή ανταγωνιστικότητα και δυναμισμό. Το 2022 οι ελληνικές εξαγωγές έσπασαν νέο ιστορικό ρεκόρ, φθάνοντας τα €54,67 δισ. αυξημένες κατά 37% σε σχέση με το 2021, ενώ συνολικά την τριετία 2020-2022 η ανάπτυξη είναι της τάξης του 78%.

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ

Οι επιδόσεις αυτές, μάλιστα, αναμένεται να διευρυνθούν φέτος, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του α’ τετραμήνου του 2023, οι συνολικές εξαγωγές προϊόντων ανήλθαν σε €17,67 δισ., με αύξηση 12% συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον κλάδο των τροφίμων & ποτών, οι εξαγωγές πέρυσι διαμορφώθηκαν σε €8,1 δισ., σημειώνοντας άνοδο 17,6% από το 2021.

ΤΑ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΕΞΑΓΩΓΙΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Παρά τη διεύρυνση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου κατά 70% λόγω της μεγαλύτερης ανόδου των εισαγωγών, ο κλάδος F&B κάλυψε το 11% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών. Τα επεξεργασμένα φρούτα και λαχανικά, τα έλαια και τα γαλακτοκομικά εξακολουθούν να αποτελούν τους κορυφαίους εξαγωγικούς κλάδους, ενώ από την άλλη πλευρά έχουμε τις περισσότερες εισαγωγές σε κρέας, διάφορα γαλακτοκομικά προϊόντα και άλλα τρόφιμα.

SPECIALTY

Η Ελλάδα είναι γνωστή και για τα specialty τρόφιμα, τα οποία περιλαμβάνουν ποικιλία προϊόντων, που ξεκινάει από υψηλής αξίας niche προϊόντα (Μαστίχα Χίου, Ελιές Καλαμών, Κρόκος Κοζάνης, Φυστίκι Αιγίνης) και επεκτείνεται σε κατηγορίες που είναι συνδεδεμένες με την ελληνική δίαιτα (όπως γιαούρτι, ελαιόλαδο, μέλι), καθώς επίσης και σε προϊόντα Προστατευμένης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ).

ΕΜΠΟΡΙΚΟΙ ΕΤΑΙΡΟΙ

Οι χώρες της ΕΕ-27 αποτελούν τους βασικούς εμπορικούς εταίρους για τα τρόφιμα και ποτά, κατέχοντας το 66,8% των εξαγωγών μας και το 80,5% των εισαγωγών μας. Η Ιταλία βρέθηκε στην πρώτη θέση ακολουθούμενη από την Γερμανία, τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κύπρο. Άλλοι σημαντικοί εμπορικοί εταίροι μας είναι οι: • Βουλγαρία • Γαλλία • Ολλανδία • Ισπανία • Ρουμανία

ΗΠΑ

Ειδικά σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, το 2022 ήταν ο έκτος μεγαλύτερος προορισμός για τις ελληνικές εξαγωγές, οι οποίες ανήλθαν σε πάνω από €2 δισ., αντιπροσωπεύοντας μερίδιο 4,1%. Μάλιστα, στον τομέα του τροφίμου, οι ΗΠΑ βρέθηκαν στην 3η θέση, με τις ελληνικές εξαγωγές να φθάνουν τα €643 εκατ., και με μερίδιο 8,1%. Συνολικά από το 2018 μέχρι το 2022 οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων στις ΗΠΑ ενισχύθηκαν με το αξιοσημείωτο ποσοστό της τάξης του 64%. Οι top10 χώρες που υποδέχτηκαν τα ελληνικά τρόφιμα & ποτά, είχαν συνολικά μερίδιο 71% των συνολικών εξαγωγών μας το 2022, κάτι που υπογραμμίζει τη στρατηγική σημασία που έχουν οι σχέσεις μας με αυτές τις χώρες. Οι ελληνικές εταιρείες κατάφεραν να καινοτομήσουν και να διαφοροποιηθούν, τόσο σε επίπεδο προϊόντος, όσο και συσκευασίας. Πανεπιστήμια και υψηλής εξειδίκευσης κέντρα ερευνών, βοηθούν τις βιομηχανίες και τους μεταποιητές στο να αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις προκειμένου να μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες της αγοράς σήμερα.

FnB Daily