Με γοργούς ρυθμούς προχωρά το σχέδιο του Ταγίπ Ερντογάν, να αποκτήσει η Τουρκία σύντομα την πρώτη δική της μάρκα αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής. Στη γειτονική χώρα παράγονται κάθε χρόνο περίπου 1,5 εκατ. οχήματα από εργοστάσια των εταιρειών Daimler, Ford, Fiat και Toyota, όμως οι Τούρκοι προσπαθούν εδώ και δεκαετίες να φτιάξουν ένα δικό τους μοντέλο, σύγχρονο και ανταγωνιστικό και να τροφοδοτήσουν με αυτό –αρχικά- την εγχώρια αγορά. Στόχος της τούρκικης κυβέρνησης είναι να δώσει με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα σε περισσότερους πολίτες της χώρας να αποκτήσουν ένα Ι.Χ. και να αυξήσουν τη σημερινή αναλογία των 150 αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους σε πιο κοντινά επίπεδα προς τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 550 οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους.

Ας δούμε όμως τα 10 πιο ενδιαφέροντα στοιχεία, που γνωρίζουμε ήδη σχετικά με το πρώτο τούρκικο αυτοκίνητο.

1. Βασικές προδιαγραφές

Το πρώτο τούρκικο Ι.Χ. μαζικής παραγωγής θα είναι ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο SUV, ώστε να μην επιβαρύνεται με την υψηλή φορολογία των συμβατικών αυτοκινήτων, που προβλέπεται στη γειτονική χώρα. Ετσι εκτιμάται, ότι θα κοστίζει στη λιανική αγορά φτηνότερα από ένα καινούριο VW Golf με βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα.

2. Αγοραστικό κοινό

Θα απευθύνεται στη μεσαία και στην ανώτερη μικρομεσαία τάξη της Τουρκίας με ένα μηνιαίο εισόδημα μεταξύ 1.000 και 1.800 ευρώ. Εξάλλου θα προορίζεται λόγω της τεχνολογίας του κυρίως για την πόλη και όχι για ταξίδια, καθώς η Τουρκία υστερεί ακόμη απελπιστικά σε υποδομές για την ηλεκτροκίνηση. Είναι χαρακτηριστικό, ότι αυτή τη στιγμή λειτουργούν στη χώρα των περίπου 80 εκατ. κατοίκων μόνον γύρω στους 100 φορτιστές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.

3. Λανσάρισμα στην αγορά

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της κοινοπραξίας για τη δημιουργία του πρώτου τούρκικου αυτοκινήτου, Γκιουρτσάν Κάρακας, η επίσημη παρουσίαση του οχήματος θα γίνει το 2021, ενώ το λανσάρισμά του στην αγορά προβλέπεται για τις αρχές του 2021.

4. Κρατική υποστήριξη

Ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, έχει χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία ως «εθνικό εγχείρημα», ωστόσο η κυβέρνησή του δεν πρόκειται να επενδύσει ούτε ένα ευρώ σε αυτό, ενώ δεν θα παίξει αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του αυτοκινήτου. Ωστόσο, θα βοηθήσει δημιουργώντας ένα υποστηρικτικό πλαίσιο και προσπαθώντας να προσελκύσει ενδιαφερόμενους επενδυτές με τη μορφή κινήτρων και επίλυσης διαφόρων προβλημάτων.

5. Εμπλεκόμενα μέρη

Η κοινοπραξία, που ανέλαβε την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου, απαρτίζεται από πέντε μεγάλες επιχειρήσεις της Τουρκίας. Ο όμιλος Anadolu και η BMC διατηρούν εργοστάσια αυτοκινήτων στην Τουρκία και γνωρίζουν άριστα τις διαδικασίες παραγωγής οχημάτων. Τα άλλα τρία μέλη προέρχονται από τους κλάδους της ηλεκτρονικής και της κινητής τηλεφωνίας και θα εφοδιάσουν με σύγχρονες τεχνολογίες το νέο μοντέλο.

6. Ομάδα εξέλιξης

Ο Γενικός Διευθυντής της κοινοπραξίας, Γκιουρτσέν Κάρακας, διετέλεσε επί χρόνια κορυφαίος μάνατζερ της Bosch και έχει πολυτελή θητεία στη Γερμανία. Εκτιμάται, ότι αυτή την περίοδο απαρτίζεται η ομάδα εξέλιξης του αυτοκινήτου από περίπου 50 άτομα, όμως γίνονται συνεχώς προσλήψεις.

7. Μονάδα παραγωγής

Το πρώτο εθνικό αυτοκίνητο της Τουρκίας θα κατασκευάζεται πιθανότατα σε μία ήδη υπάρχουσα μονάδα παραγωγής στη χώρα, η οποία θα αποκτήσει τις απαιτούμενες υποδομές. Στην Τουρκία λειτουργούν έτσι και αλλιώς αρκετά εργοστάσια, που παράγουν στους ίδιους χώρους μοντέλα διαφορετικών κατασκευαστών. Με αυτή τη λύση θα μειωθεί το κόστος δημιουργίας ενός νέου εργοστασίου από την αρχή και θα εξοικονομηθεί αρκετός χρόνος.

8. Ετήσια παραγωγή

Τα πρώτα χρόνια θα κυμαίνεται κάτω από τα 100.000 καινούρια αυτοκίνητα τον χρόνο. Όλη η παραγωγή θα προορίζεται αρχικά για την εγχώρια αγορά και αργότερα ίσως γίνουν σκέψεις και για εξαγωγή του αυτοκινήτου σε άλλες χώρες. Να σημειώσουμε, ότι το 2018 πωλήθηκαν στην Τουρκία 621.000 καινούρια Ι.Χ. και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, που ισοδυναμούν με πτώση 36% σε σχέση με το 2017 εξαιτίας της οικονομικής κρίσης της χώρας.

9. Ποιοι θα είναι οι προμηθευτές

Γίνεται προσπάθεια, ώστε να συμβάλλουν καθοριστικά στην εξέλιξη και στην παραγωγή του αυτοκινήτου εγχώριοι προμηθευτές. Τους επόμενους μήνες θα ξεκαθαρίσει ωστόσο, ποια μέρη του τούρκικου μοντέλου θα προέρχονται από ξένες εταιρείες και ποια από ντόπιες.

10. Γιατί επιλέχθηκε η λύση του ηλεκτρικού SUV

Οι Τούρκοι είχαν αγοράσει πριν χρόνια τα δικαιώματα κατασκευής παλαιότερων μοντέλων της Saab με σκοπό να τα αξιοποιήσουν ως βάση εξέλιξης ενός εθνικού αυτοκινήτου. Ωστόσο εγκατέλειψαν αυτή τη λύση και προτίμησαν ένα ηλεκτρικό SUV, που θα εξελιχθεί εξαρχής από τους ίδιους, ώστε να διαθέτει σύγχρονη τεχνολογία και να μη βασίζεται σε κάποιο ξεπερασμένο παλαιό μοντέλο.

Πέτρος Πετσίνης insider.gr

* φωτό αρχείου