Το δίλημμα «τουρισμός ή τσιμεντοβιομηχανία» έθεσε στον Βόλο ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Χημείας από το Πανεπιστήμιο St. Lawrence της Νέας Υόρκης, Paul Connett, ο οποίος μίλησε το Σάββατο το απόγευμα σε εκδήλωση της Επιτροπής Αγώνα Βόλου κατά της καύσης σκουπιδιών. Ο συνταξιούχος καθηγητής χημείας που από το 1985 ασχολείται με τη διαχείριση των αποβλήτων, και ταξίδεψε επί 32 χρόνια σε 66 χώρες του κόσμου προκειμένου να ενθαρρύνει κινήματα πολιτών κατά της καύσης σκουπιδιών, υποστήριξε ότι τουρισμός και η τσιμεντοβιομηχανία στον Βόλο δεν μπορούν να συνυπάρξουν, και κάλεσε την πόλη να κάνει την επιλογή της.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε πριν την απογευματινή του ομιλία και τη συνάντησή του με φορείς της πόλης, ο κ. Connett υποστήριξε ότι ο Βόλος κινδυνεύει να πάρει χαρακτηριστικά πόλης, που αντί να είναι τουριστικός προορισμός θα καταστεί μέρος της βιομηχανίας σκουπιδιών, και τάχθηκε ανοιχτά κατά της καύσης απορριμμάτων από την τοπική τσιμεντοβιομηχανία.

Υποστήριξε ότι έλεγχοι επί της ουσίας δεν γίνονται για να προστατεύσουν το περιβάλλον και τον άνθρωπο από τις βλαβερές ουσίες που εκλύονται κατά την καύση απορριμμάτων.

Απαντώντας δε σε συναδέλφους του επιστήμονες που υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία μπορεί να δώσει απάντηση στις σύγχρονες προκλήσεις και να καταστήσει την καύση απορριμμάτων ασφαλή, σημείωσε ότι αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο. «Παράλληλα δεν αποτελεί έξυπνη λύση. Αντί να καίμε τα σκουπίδια, η έξυπνη λύση είναι να μην τα παράγουμε. Η Φύση δεν δημιουργεί σκουπίδια. Τα σκουπίδια είναι ανθρώπινη εφεύρεση. Ο,τι δεν ανακυκλώνεται θα πρέπει να απαιτήσουμε από τις βιομηχανίες να μην παράγεται. Και ό,τι παράγεται και καταναλώνεται θα πρέπει να ανακυκλώνεται, να επαναχρησιμοποιείται, να γίνεται κομπόστ», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ως ένας από τους ιδρυτές της θεωρίας μηδενικών αποβλήτων, αναφέρθηκε στα δέκα βήματα μείωσης απορριμμάτων που είναι τα εξής: Διαχωρισμός στην πηγή, συλλογή πόρτα-πόρτα, κομποστοποίηση, ανακύκλωση, κέντρο επαναχρησιμοποίησης, επισκευής και κοινότητας, πρωτοβουλίες μείωσης των αποβλήτων, οικονομικά κίνητρα, κέντρο υπολειμμάτων διαχωρισμού και έρευνας, βιομηχανική ευθύνη και προσωρινός χώρος υγειονομικής ταφής.

Ελένη Χάνου (Ταχυδρόμος)