Θέμα χρόνου εκτιμάται πως είναι η αύξηση της ζήτησης για ευρωπαϊκά προϊόντα ανταγωνιστικά των ασιατικών, καθώς τα κόστη μεταφοράς από την ανατολή έχουν τριπλασιασθεί το τελευταίο εξάμηνο. Οι τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένουν σε επίπεδα ρεκόρ εδώ και πολλές εβδομάδες.

Οι τιμές ναύλωσης για μεγάλα boxships ξεπερνούν τα $40 χιλ. την ημέρα. Η αυξανόμενη ζήτηση και η περιορισμένη προσφορά (αλλά και η έλλειψη άδειων containers, λόγω της συμφόρησης που προκάλεσε η πανδημία), έδωσαν στους πλοιοκτήτες την εμπιστοσύνη να πιέσουν για μεγαλύτερης διάρκειας ναυλοσύμφωνα, έως και πέντε χρόνια, σε τιμές που ξεπερνούν σημαντικά τα $40 χιλ. την ημέρα, αναφέρουν ναυλομεσίτες. Παγιώνεται έτσι το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των ασιατικών προϊόντων, εκτιμούν οικονομολόγοι. 

Όπως είναι εύλογο, η κατακόρυφη αύξηση των τιμών των ναύλων έχει επίπτωση στα κόστη των ελληνικών επιχειρήσεων.

 JUMBO: ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ

"Τα κόστη μεταφοράς των προϊόντων από την Ασία έχουν καταγράψει μεγάλη αύξηση το τελευταίο διάστημα, με τις τιμές μεταφοράς container να έχουν εκτοξευθεί, συγκριτικά με τις αρχές του 2020. Για την Jumbo, η επιβάρυνση στα κόστη της επιχείρησης είναι μεγάλη, καθώς παραμένουν στις θάλασσες 6.000 containers, τα οποία δεν μπορούν να ξεφορτώσουν, καθώς οι αποθήκες μας είναι γεμάτες. Τον ακριβή αντίκτυπο της αύξησης των ναύλων δεν τον γνωρίζουμε ακόμη, όμως εκτιμάμαι ότι θα είναι σημαντικός", σχολιάζουν πηγές της Jumbo.

Σ. ΚΑΦΟΥΝΗΣ: ΣΤΑ €25 ΧΙΛ. ΤΟ CONTAINER

"Τα κόστη για τις επιχειρήσεις, που εισάγουν από την Κίνα και γενικότερα από την Ασία, έχουν αυξηθεί σημαντικά. Το μέσο κόστος για μεταφορά ενός container από την Ασία μπορεί να φτάσει τα €25 χιλ. σήμερα, ενώ πριν ενάμιση χρόνο ήταν έως $2 χιλ. Αυτή η αύξηση έχει επίπτωση στα κόστη μιας ελληνικής επιχείρησης, όπου τα επιβαρύνει έως 20%. Το γεγονός πως υπάρχει καλή ισοτιμία μεταξύ ευρώ και δολαρίου, βελτιώνει κάπως την κατάσταση", δηλώνει ο Σταύρος Καφούνης, ιδιοκτήτης της Sakarino Hellas και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.

Κ. ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: ΔΥΣΚΟΛΑ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ΧΩΡΟ ΣΤΟ ΚΑΡΑΒΙ

"Οι τιμές στα εμπορευματοκιβώτια από Ασία και πιο συγκεκριμένα από την Κίνα έχουν εκτιναχθεί το τελευταίο διάστημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους μεταφοράς για τον Έλληνα επιχειρηματία, αλλά παρατηρείται και η τάση να μην βρίσκουμε ελεύθερο χώρο για τη μεταφορά προϊόντων. Επομένως, η αύξηση των ναύλων δεν συνεπάγεται μόνο αύξηση του κόστους, αλλά και αυξημένη ζήτηση για τα προϊόντα, που μεταφέρονται από τα πλοία.

Πολλοί πελάτες μου επιχειρηματίες στρέφονται προς ευρωπαϊκά προϊόντα ή άλλα προϊόντα, ωστόσο τα κινέζικα είναι ακόμη πιο ανταγωνιστικά από τα υπόλοιπα σε επίπεδο κόστους", επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Καλαφάτης, ιδιοκτήτης της Kalafatis & Co, που ειδικεύεται στην εισαγωγή εμπορευμάτων από την Κίνα.

BnB