Έργα αποκατάστασης ύψους 6,2 εκατ. που θα διαρκέσουν ένα χρόνο πρέπει να ξεκινήσουν στο λιμάνι του Βόλου, μετά τις ζημιές από τον Daniel. Θα εξαντλήσει τα νομικά μέσα η Goldair για να μην πάρει το λιμάνι ΟΛΘ.

Φρένο ενάμισι χρόνου έβαλε στην αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου η κακοκαιρία Daniel. Η αποκατάσταση των ζημιών που επέφεραν οι 700 χιλιάδες τόνοι φερτών υλικών που έπεσαν στο λιμάνι τίθεται σε προτεραιότητα. Το χρονικό παράθυρο που ανοίγεται αφήνει πεδίο για την υπέρβαση των δικαστικών εμποδίων στα οποία έχει μπλέξει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ. Η πρόθεση της Goldair να φτάσει και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια απομακρύνει ούτως ή άλλως το «φίνις» του διαγωνισμού, στον οποίο ο ΟΛΘ προσέφερε το ανέλπιστα υψηλό τίμημα των 51 εκατ. ευρώ.

Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, αναμένεται να ξεκινήσουν από την ειδική μονάδα του ΤΑΙΠΕΔ, το PPF, οι διαδικασίες ωρίμανσης του διαγωνισμού για τις απαραίτητες εργασίες αποκατάστασης των λειτουργικών βαθών του λιμένος Βόλου, μετά τις κακοκαιρίες Daniel και Elias. Ως τότε θα πρέπει να έχει δώσει το πράσινο φως η κυβερνητική επιτροπή συμβάσεων στρατηγικής σημασίας. Το PPF θα αναλάβει να τρέξει την προμελέτη του έργου και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.

Οι δύο κακοκαιρίες είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν τα λειτουργικά βάθη του λιμανιού, που εξυπηρετεί εν γένει πλοία 200-250 μέτρων. Ως συνέπεια μειώνεται το λειτουργικό πλάτος για την προσέγγιση των πλοίων, που πριν είχαν ένα διαθέσιμο κύκλο ελιγμών διαμέτρου περί τα 500 μέτρα, θέτοντας εν αμφιβόλω την ασφαλή πρόσβαση. Η συνακόλουθη αδυναμία εξυπηρέτησης χρηστών του λιμανιού έχει προφανείς συνέπειες όχι μόνο για το λιμάνι, αλλά και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό.

Επίσης, φερτά υλικά γέμισαν και οι εκβολές των δύο χειμάρρων που φτάνουν στη λιμενολεκάνη. Η εκβολή του Κραυσίδωνα μπαζώθηκε, ενώ μειώθηκε δραματικά, έκταση περίπου 17 στρ. στην ιχθυόσκαλα Βόλου. Σε συνδυασμό, με τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί και στον έτερο χείμαρρο Ξηριά, η πρόσβαση αλιευτικών είναι αδύνατη. Πέρα από χάος στις λιμενικές εγκαταστάσεις, αυτό αυξάνει και τον κίνδυνο νέων πλημμυρικών φαινομένων.

Τα απαραίτητα έργα αποκατάστασης εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν 12 μήνες. Το κόστος τους εκτιμάται σε 6,2 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, με την επιφύλαξη ότι το τελικό ύψος θα οριστικοποιηθεί μετά την προμελέτη, οπότε και θα επιλεγούν οι τεχνικές λύσεις που θα εφαρμοστούν. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Από την Ελλάδα, στην Ευρώπη η διεκδίκηση

Το διάστημα των εργασιών δίνει το περιθώριο να ξεπεραστούν τα δικαστικά εμπόδια που αντιμετωπίζει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ. Το τοπίο γύρω από το αποτέλεσμα της εξέτασης της «διπλής» προσφυγής της Goldair στο ΣτΕ αναμένεται να ξεκαθαρίσει σε περίπου ένα δίμηνο, αφού της συζήτησης έπονται και μερικές διευκρινίσεις από τις δύο πλευρές.

Εν προκειμένω, η κοινοπραξία Goldair Cargo – Goldair Handling, που ανακηρύχθηκε επιλαχών προτιμητέος επενδυτής -με προσφορά όμως που εικάζεται ότι φτάνει στο ήμισυ εκείνης του ΟΛΘ, περί τα 25 εκατ.-, έχει προσφύγει τόσο κατά της διαδικασίας όσο και κατά της απορριπτικής απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ, η οποία δήλωσε αναρμόδια.

Σημειώνεται ότι η αποκάλυψη της προσφοράς του ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, είχε εντυπωσιάσει, διότι είναι πολλαπλάσια των εκτιμήσεων της αγοράς, που έφερναν το εύλογο τίμημα στα 14-16 εκατ. ευρώ. Σε αυτά τα επίπεδα κινήθηκαν, κατά πληροφορίες, οι προσφορές των άλλων δύο συμμετεχόντων, Israel Shipyards– Χαλυβουργία Ελλάδος και Mariner Capital.

Πάντως, το ζήτημα πρόκειται ως φαίνεται να φτάσει ως και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια, καθώς ο όμιλος Goldair, στο τιμόνι του οποίου βρίσκεται ο επιχειρηματίας Καλλίνικος Καλλίνικος, δεν είναι διατεθειμένος να καταθέσει εύκολα τα όπλα. Εκτιμάται, δε, ότι η δικαστική πορεία που έχει να διανύσει η υπόθεση μπορεί να τη φέρει «ίσα βάρκα, ίσα νερά» με την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης του λιμένος.

Η προσφεύγουσα θεωρεί πάντως ότι έχει σοβαρά ερείσματα, καθώς μέτοχος του ΟΛΘ με ποσοστό 7,3% παραμένει το ΤΑΙΠΕΔ που τρέχει τον διαγωνισμό για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Εφόσον, δε, το θέμα φτάσει στο ευρωπαϊκό πεδίο εκτιμάται ότι στο τραπέζι μπορεί να μπουν ακόμα και γεωπολιτικά ζητήματα.

Όλγα Κλώντζα, Businessdaily.gr