Η "Μελέτη Περιβάλλοντος για τη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής του Πορθμείου Βόλου" εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου της "Σιδηροδρομικής σύνδεσης της ΒΙ.ΠΕ με το δίκτυο, ολοκλήρωση και βελτίωση των υφιστάμενων γραμμών στη νέα διαλογή και τα συγκροτήματα των σταθμών".Το έργο αφορά στη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Πορθμείου Βόλου μήκους περίπου 4,3 χλμ..

Σε πολλά σημεία η γραμμή έχει καλυφθεί από βλάστηση, σκουπίδια και μπάζα, ενώ τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν καλυφθεί από άσφαλτο, είτε σε ισόπεδες διαβάσεις (κατάληψη της γραμμής κατά πλάτος) είτε έχει ασφαλτοστρωθεί η γραμμή κατά μήκος (περιοχή γέφυρας Σεσκουλιώτη και οδού προς τον οικισμό Διμήνι).

Η γραμμή ξεκινάει από την περιοχή βορειοδυτικά της πόλης του Βόλου και νότια της εθνικής οδού Βόλου – Βελεστίνου και καταλήγει στο λιμάνι του Βόλου στην περιοχή του Πορθμείου. Για τη λειτουργία της γραμμής απαιτείται η αποκατάσταση και συντήρηση της υπάρχουσας γραμμής, καθώς και των συνοδών τεχνικών έργων. Μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί καμία εργασία για τη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής πορθμείου Βόλου. Στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη λειτουργία του έργου καταγράφονται αναλυτικά τόσο η υφιστάμενη κατάσταση στην περιοχή της χάραξης όσο και τα απαιτούμενα έργα.

Το έργο έχει αδειοδοτηθεί στις 28-8-2009 , αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα έργο για τη λειτουργία της γραμμής.

Η μελετώμενη χάραξη μήκους 4,3 χλμ. ξεκινάει από την περιοχή βορειοδυτικά της πόλης του Βόλου και νότια της Ε.Ο. Βόλου – Καλαμπάκας, λίγο πριν αυτή εισέλθει στην περιοχή της ΒΙ.ΠΕ. της μικτής γραμμής Βόλου – Καλαμπάκας και διερχόμενη από αγροτικές και βιομηχανικές κυρίως χρήσεις, καταλήγει στο λιμάνι του Βόλου στην περιοχή του Πορθμείου.

Δεδομένου ότι η σιδηροδρομική γραμμή είναι ήδη κατασκευασμένη, οι εργασίες που απαιτούνται για τη λειτουργία της αφορούν σε εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης της γραμμής, όπως αντικατάσταση της επιδομής σε ορισμένα σημεία, αποκατάστασης της ζώνης διέλευσης της γραμμής, αποψίλωση της βλάστησης.

Οι απαιτούμενες εργασίες προκειμένου να λειτουργήσει η γραμμή είναι οι εξής:

– Ψεκασμός και εκχορτώσεις της γραμμής για λόγους ασφαλείας και κλαδέματα δενδρώδους ή θαμνώδους βλάστησης στα πρανή για τη διατήρηση της ορατότητας.

– Επισκευή και αναβάθμιση των τεχνικών έργων της γραμμής (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης κ.λπ.).

– Καθαρισμός χαντακιών, οχετών και γεφυρών.

– Υπογόμωση των στρωτήρων (συμπλήρωση έρματος) και άλλες τοπικές επεμβάσεις για τη βελτίωση της γραμμής.

– Συντήρηση της σιδηροδρομικής σήμανσης.

– Εργασίες βελτίωσης της ορατότητας σε ισόπεδες διαβάσεις. Αποξηλώσεις αλλαγών τροχιάς και αντικατάσταση με αλλαγές νέου τύπου.

– Αντικατάσταση επιστρώσεων ισόπεδων διαβάσεων με πλαστικό υλικό.

– Σύσφιξη συνδέσμων και λάδωμα γραμμής.

– Έλεγχος στατικής επάρκειας της γέφυρας Σεσκουλιώτη και εκτίμησης πιθανών εργασιών ενίσχυσής της.

– Αποξήλωση ασφάλτου στα τμήματα που έχει καλυφθεί η γραμμή.

Κατά τη λειτουργία της γραμμής θα εξασφαλιστεί η ασφαλής διάβαση της γραμμής, σηματοδότηση και πιθανή εφαρμογή μπάρας κοντά στον οικισμό Διμηνίου. Επιπλέον, θα εξεταστεί η αναγκαιότητα περίφραξης της γραμμής σε περιοχές όπου απαιτείται, έτσι ώστε να είναι ασφαλής η κίνησης των κατοίκων της περιοχής.

Η χάραξη της γραμμής. διέρχεται από εκτός σχεδίου περιοχή, μεταξύ των οικισμού Διμηνίου και της πόλης του Βόλου

Εδώ και εννέα χρόνια για τη σιδηροδρομική εξυπηρέτηση του Λιμένα Βόλου, έχει προταθεί η ενεργοποίηση της παλαιάς γραμμής του σιδηροδρομικού πορθμείου, επί της οποίας υπάρχει απαλλοτριωμένος χώρος για σταθμό διαλογής. Η σύνδεση θα γίνεται στην περιοχή του κόμβου Μπουρμπουλήθρας και στη συνέχεια η γραμμή θα κατευθύνεται βόρεια προς την προβλήτα των εμπορευματοκιβωτίων (Προβλήτα 2) και ακολούθως ανατολικά μέχρι την προβλήτα Σιλό (Προβλήτα 1) εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο. Θα απαιτηθεί κατασκευή σιδηροδρομικής γέφυρας επί του Ξηριά, ενώ επί του Κραυσίδωνα υπάρχει ήδη η απαιτούμενη γεφύρωση και απομένει η τοποθέτηση των γραμμών. Η πρόταση αυτή υπάρχει ήδη στο Γενικό Πολεοδομικό από το 1985, αλλά δεν έχει υλοποιηθεί. Προβλεπόταν να υλοποιηθεί πριν εννέα χρόνια όταν εγκρίθηκαν τα έργα και οι περιβαλλοντικοί όροι.

Όταν ενεργοποιηθεί η νέα σύνδεση θα μπορεί πλέον να καταργηθεί η υφιστάμενη προβληματική σύνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού με την προβλήτα Σιλό, η οποία υλοποιείται με διακοπή της κυκλοφορίας επί της λεωφόρου Λαμπράκη (για τον λόγο αυτό η συγκεκριμένη σιδηροδρομική σύνδεση τίθεται σε εφαρμογή πολύ σπάνια). Επισημαίνεται ότι με τη σύνδεση μέσω Μπουρμπουλήθρας θα αποφεύγεται στο εξής η πορεία εμπορικών συρμών μέσα από την πόλη, με προφανή περιβαλλοντικά και λοιπά οφέλη.

Κατερίνα Τασσσοπούλου (Θεσσαλία)