H κολύµβηση και δη η υδατοσφαίριση είναι αθλήµατα µε µεγάλες δυσκολίες, που έχουν ως προαπαιτούµενο ένα συγκεκριµένο χαρακτηριστικό: την υποµονή. Ενας αθλητής πρέπει να αντέξει πολλά, να έχει αντοχές στις κακουχίες της πισίνας για να επιβιώσει και να αναδειχθεί. 

Πρωταθλητής για χρόνια και στα δύο αυτά σπορ, ο νυν διευθύνων σύµβουλος του οµίλου Inditex Hellas, Ηλίας Μάλαµας, ξέρει να υποµένει το «ξύλο», να αντιµετωπίζει τις τυχόν δυσκολίες και τελικά να κερδίζει. 

Κάπως έτσι, το γκρουπ µε τις ισπανικές ρίζες αλλά και τα σήµατα Bershka, Oysho, Pull&Bear, Massimo Dutti και φυσικά τα Stradivarius και Zara δείχνει να περνάει στη χώρα µας σε µια νέα, πιο αισιόδοξη εποχή µετά από περίπου τρία χρόνια δύσκολων συνθηκών. 

Συνθήκες που οδήγησαν σε λουκέτα καταστηµάτων, όπως των εµβληµατικών στο Κολωνάκι και, το κέντρο της Αθήνας και σε αµφισβήτηση. Ισως να ήταν η εµπειρία του στο νερό που τον βοήθησε. Ισως, µε τα χρόνια, ο Ηλίας Μάλαµας να έχει γίνει και ένας µαχητής της αγοράς. 

Κάποιοι µίλησαν για µια λογική που θα οδηγούσε σε αποεπένδυση και κραδασµούς. Αλλοι βλέποντας προφανώς τις δυνατότητες επιβίωσης του γκρουπ στη χώρα, επέλεγαν πιο... survivor οπτική. Και δικαιώθηκαν. 

Με πάνω από 160 σηµεία πώλησης και µε µια επιθετικά συµµαζεµένη πολιτική, ο Ηλίας Μάλαµας και η οµάδα του πήραν γρήγορες αποφάσεις. Γρήγορες και ιδιαίτερα δύσκολες, καθώς το να µπουν λουκέτα σε ζηµιογόνες δραστηριότητες δεν ήταν κάτι απλό. Και το image του γκρουπ είχε πρόβληµα και ξαφνικά η ισπανική αρµάδα της Zara έπρεπε να δικαιολογήσει την υποχώρησή της. 

Ωστόσο, αυτή η επιλογή ήταν, όπως φαίνεται, συγκυριακή. Αναγκαία, δύσκολη, µα για λίγο διάστηµα. Η απόδοση αυτής της πολιτικής και των συγκεκριµένων επιλογών δεν άργησε να έρθει. Και φυσικά σε αυτή τη νέα συνθήκη τα νούµερα είναι οι αδιάψευστοι µάρτυρες. 

Θετικά αποτελέσµατα

Αύξηση λοιπόν κατά 4% στον κύκλο εργασιών του κατέγραψε το 2017 ο όµιλος Inditex στην Ελλάδα, µε τις αλυσίδες Uterqüe Greece, Massimo Dutti, Zara Greece και Stradivarius Greek να συµβάλλουν στην αύξηση αυτή. Επρόκειτο για µια αύξηση που την ανέµενε η ηγεσία του οµίλου, που τη σχεδίαζε και που τελικά ήταν πολύ ανώτερη των πλάνων. 

Πιο συγκεκριµένα, οι συνολικές πωλήσεις του οµίλου την οικονοµική χρήση 1/2/2017 έως 31/1/2018 ανήλθαν σε 479,14 εκατ. ευρώ από 460,7 εκατ. ευρώ το 2016 (1/2/2016 έως 31/1/2017). Τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν κατά 7,04% και διαµορφώθηκαν για τον όµιλο στα 21,6 εκατ. ευρώ το 2017 από 23,3 εκατ. ευρώ το 2016.

 Οµως αυτή υπήρξε µια στρατηγική επιλογή ώστε να ανακάµψει µέσω επένδυσης στη δηµόσια εικόνα του ένας όµιλος µε επικοινωνιακά πλήγµατα προ ετών. Ανά brand οι πωλήσεις διαµορφώθηκαν ως εξής: για τη Zara ο τζίρος ανήλθε σε 241,62 εκατ. ευρώ, ενισχυµένος κατά 7,83% σε σχέση µε το 2016 και τα κέρδη προ φόρων σε 6,48 εκατ. ευρώ από 6 εκατ. ευρώ το 2016. 

Η Bershka Greece σηµείωσε µικρή κάµψη πωλήσεων (-2,32%) στα 68,36 εκατ. ευρώ, αντί 70 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στα 3,46 εκατ. ευρώ από 4,61 εκατ. ευρώ το 2016 (-25%). 

Η Stradivarius Greek αύξησε τον τζίρο της στα 48,8 εκατ. ευρώ έναντι 47,35 εκατ. ευρώ το 2016 και οµοίως τα κέρδη προ φόρων της στα 2 εκατ. ευρώ από 1,9 εκατ. ευρώ το 2016 (1,32%). 

Η Pull&Bear Greece κατέγραψε µικρή κάµψη (-2,15%) τζίρου, ο οποίος διαµορφώθηκε στα 47,54 εκατ. ευρώ έναντι 48,6 εκατ. ευρώ το 2016. Κάµψη σηµείωσαν και τα κέρδη προ φόρων, τα οποία υποχώρησαν στα 2,21 εκατ. ευρώ από 3 εκατ. 

Η Massimo Dutti, αν και αύξησε τις πωλήσεις της κατά 10,7%, φτάνοντας τα 32,55 εκατ. ευρώ το 2017, εντούτοις σηµείωσε κάµψη στα κέρδη προ φόρων τα οποία διαµορφώθηκαν στα 2,2 εκατ. ευρώ από 2,67 εκατ. ευρώ το 2016. 

Η Oysho Greece, από την άλλη, κατέγραψε µείωση πωλήσεων στα 22,12 εκατ. ευρώ από 22,8 εκατ. ευρώ το 2016, αλλά αύξηση κερδών προ φόρων κατά 16%, φτάνοντας τα 2,75 εκατ. ευρώ το 2017. 

Η Zara Home Ελλάς εµφάνισε οριακές απώλειες, µε τις πωλήσεις της να φτάνουν το 2017 τα 18 εκατ. ευρώ από 18,36 εκατ. ευρώ το 2016 και τα κέρδη προ φόρων τα 2,57 εκατ. ευρώ από 2,61 εκατ. 

Τέλος, η Uterqüe κατέγραψε τη µεγαλύτερη αύξηση τζίρου (62,85%), φτάνοντας τα 138.359 ευρώ από 84.959 ευρώ το 2016 και κερδών προ φόρων (93,41%), φτάνοντας τα 54.374 ευρώ. 

Ολα τα παραπάνω έγιναν µε έναν αυξανόµενο διαρκώς ανταγωνισµό αλλά και σε µια περίοδο που ο Ελληνας καταναλωτής ακόµα δεν έχει βγει από την κρίση και παρουσιάζεται διστακτικός. Αν όµως υπάρχει ένας άνθρωπος πίσω από αυτές τις στρατηγικές επιλογές, σαφώς αυτός είναι ο ευρισκόµενος στη διοίκηση του οµίλου εδώ και 11 χρόνια (από το 2007) Ηλίας Μάλαµας. Εκείνος είδε τους κινδύνους και δεν δίστασε να πάρει σκληρές αποφάσεις, ταυτόχρονα όµως είναι και αυτός που κράτησε το γκρουπ αξιόµαχο και στην επιφάνεια, µη αναστέλλοντας µια σηµαντική για τη χώρα επένδυση. Πρωταθλητής κολύµβησης µε την οµάδα του Oλυµπιακού, δεν φοβήθηκε να πέσει στα βαθιά της κρίσης ,να επιπλεύσει και να κερδίσει.

 Και όλα αυτά ενώ η µητρική Zara του περίφηµου Αµάνθιο Ορτέγα, του πλουσιότερου Ευρωπαίου κι ενός από τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον πλανήτη, περνούσε φάση µετασχηµατισµού. Με θητεία σε µεγάλες πολυεθνικές όπως οι Coca-Cola, Diageo, McDonald’s, ο κ. Μάλαµας πήρε την ευθύνη που του αναλογούσε παρέα µε µια ισχυρή οµάδα και όταν κυριολεκτικά τα κάρβουνα έκαιγαν. 

Τα πρώτα δείγµατα της κρίσης δεν τους πτόησαν και παρά τις Κασσάνδρες που προέβλεπαν έως και αποχώρηση από τη χώρα µας για τον όµιλο, εκείνος έµεινε πιστός στα σχέδιά του και ανταποκρίθηκε πλήρως. H ρότα του για τη στρατηγική του ισπανικού οµίλου στην ελληνική αγορά περιλάµβανε κινήσεις όπως η περικοπή κόστους (µε δραστική µείωση ενοικίου σε σειρά καταστηµάτων) και η αναδιάρθρωση του δικτύου, π.χ. µε τα δύο ηχηρά λουκέτα της «ακριβής» του µάρκας Uterque (που διατίθεται πλέον µέσω e-shop). 

Tο λουκέτο του καταστήµατος Zara στο Kολωνάκι προκάλεσε αίσθηση και συνοδεύτηκε από σενάρια αποχώρησης. Μάταια όµως κάποιοι έψαχναν σκιές - η εταιρεία έµεινε. 

Επένδυση στο Ιντερνετ 

Από το 2016 η Inditex λανσάρει δυναµικά το e-commerce και τις πωλήσεις µε τα websites στην Ελλάδα και σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συµπεριλαµβανοµένων των Βουλγαρίας, Κροατίας, Κύπρου, Σλοβακίας, Σλοβενίας, Εσθονίας, Φινλανδίας, Ουγγαρίας, Λετονίας, Λιθουανίας, Μάλτας, Τσεχίας, καθώς και της Τουρκίας. 

Ο ισπανικός όµιλος αριθµούσε 6.913 καταστήµατα σε 88 χώρες, οι 28 εκ των οποίων διέθεταν τη δική τους online πλατφόρµα. Στο παρελθόν η Zara είχε επεκτείνει τις online επιχειρήσεις της σε Ταϊβάν, Χονγκ Κονγκ και Μακάο, ενώ η Zara Home εισήλθε σε Ιαπωνία και Αυστραλία και η Uterque σε Σουηδία και ∆ανία. Την ίδια στιγµή, οι µάρκες Massimo Dutti, Oysho, Pull&Bear και Stradivarius είναι ήδη διαθέσιµες στην Κίνα µέσω της Alibaba. 

Η χώρα µας πλέον βαδίζει και αυτή µε τη δική της σειρά σε αυτό τον δρόµο, µε ταυτόχρονο µέληµα όµως τη στήριξη των εδώ δραστηριοτήτων σε µια περίοδο δύσκολη και σύνθετη για τους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης. Ξεκάθαρα όµως σκέψεις αποχώρησης δεν υπάρχουν, ενώ πληροφορίες µιλάνε και για νέα σχέδια τόνωσης της παρουσίας του οµίλου και στη Βόρεια Ελλάδα.

Δημήτρης Μαρκόπουλος (Business Stories)