Σε συγκέντρωση οδηγείται, αν και με μικρά βήματα ακόμη, και η λιανική αγορά ηλεκτρισμού, η οποία μετασχηματίζεται στη βάση των νέων προϊόντων και υπηρεσιών που φέρνει μαζί της η πράσινη μετάβαση. Στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας δραστηριοποιούνται ενεργά σήμερα δέκα εταιρείες μαζί με τη ΔΕΗ, και εκτίμηση τόσο της πλευράς των προμηθευτών όσο και των αρμοδίων αρχών είναι ότι η αγορά θα οδηγηθεί μέσα σε ένα όχι και τόσο μακρινό διάστημα σε συρρίκνωση, με την επικράτηση μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων το πολύ πέντε μεγάλων ομίλων, που θα διαθέτουν το οικονομικό μέγεθος για να ανταποκριθούν σε μελλοντικές κρίσεις. Αυτός ο κύκλος των εξαγορών, που είχε ξεκινήσει την πρώτη περίοδο της ενεργειακής κρίσης, ανεκόπη καθώς οι κρατικές επιδοτήσεις ενίσχυσαν τη ρευστότητα εταιρειών που λόγω των υψηλών τιμών είχαν βρεθεί στο «κόκκινο». Εκτίμηση της αγοράς είναι ότι θα ανοίξει εκ νέου με το τέλος των επιδοτήσεων και δεν αποκλείεται μάλιστα να δούμε τέτοιου είδους κινήσεις μέσα στο 2024.

Δυναμικά στην κατεύθυνση αυτή κινείται η Mytilineos με την εξαγορά αρχικά της Watt & Volt (4,6% της αγοράς) και στη συνέχεια της Volterra (2,2% της αγοράς), μέσω των οποίων αύξησε το μερίδιό της στη λιανική αγορά στο 13%, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στην προμήθεια μετά τη ΔΕΗ. Ακολούθησε μέσα στον Αύγουστο η εξαγορά της ΕΦΑ Ενεργειακή Εταιρεία Φυσικού Αερίου (Efaenergy), μέσω της οποίας η Mytilineos πρόσθεσε επιπλέον 11.000 πελάτες στο χαρτοφυλάκιό της, η πλειονότητα των οποίων αφορά παροχές φυσικού αερίου, και παράλληλα ενίσχυσε την παρουσία της με επιπλέον 14 καταστήματα. Είχε προηγηθεί στα τέλη Μαΐου 2023 η εξαγορά της Unison, που σηματοδότησε και την είσοδο της Mytilineos στην αγορά του Facility Management, δηλαδή της διαχείρισης κτιρίων, κλάδος με ετήσιο τζίρο πάνω από 1 δισ. ευρώ και ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης. H παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών είναι το νέο μοντέλο των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου διεθνώς. Με την αξιοποίηση και της ψηφιακής τεχνολογίας οι ενεργειακοί πάροχοι μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες τους ευρεία γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών, συμπληρωματικών της προμήθειας και του φυσικού αερίου, και να αναπτύσσουν μια εξατομικευμένη εμπειρία.

Αλμα προς αυτή την κατεύθυνση έκανε η ΔΕΗ με την εξαγορά της «Κωτσόβολος». Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, που αναμένεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, η ΔΕΗ αποκτά πρόσβαση στα 95 καταστήματα της αλυσίδας (92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο) συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων. Από αυτά, τα 27 είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.μ. Επιπλέον συνέργειες διασφαλίζει μέσω του kotsovolos.gr –ένα από τα πλέον επιτυχημένα online stores της αγοράς– αλλά και του συστήματος logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs).

Τον δρόμο της ΔΕΗ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλοι πάροχοι, αφού ο ανταγωνισμός πλέον δεν περιορίζεται στην πώληση ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που προωθούν οι πάροχοι, και ένα ισχυρό δίκτυο διακίνησης, παράδοσης και εγκατάστασής τους αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Χρύσα Λιάγγου, Καθημερινή