Καταλαβαίνει κανείς ότι τα πράγματα είναι άσχημα στην ευρωπαϊκή βιομηχανία μόδας όταν ακόμη και η Inditex τα βρίσκει σκούρα.

Οι μετοχές της ιδιοκτήτριας της Zara έχουν σημειώσει πτώση 4,5% το 2017, που κλείνοντας θα αποτελέσει τη χειρότερη χρονιά της από το 2008 και μετά. Κι ενώ η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στις ανταγωνίστριες Hennes & Mauritz (πτώση 22%) και Esprit Holdings (πτώση 35%), γίνεται ξεκάθαρο ότι ακόμη και οι καλύτεροι στο χώρο δεν είναι άτρωτοι στον ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό από το Ίντερνετ και τα εκπτωτικά καταστήματα.

Η άνοδος των online καταστημάτων μόδας ασκεί πίεση στις εταιρείες που ακόμη στηρίζονται στα παραδοσιακά καταστήματά τους ανά τον κόσμο. Η αξία της Asos τον περασμένο μήνα ξεπέρασε για πρώτη φορά εκείνη της Marks & Spencer, δείγμα της αλλαγής που συμβαίνει στις δομές της βιομηχανίας ρούχων τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Ενώ η άνοδος εκπτωτικών αλυσίδων όπως η Primark της Associated British Foods έχει κάνει το χώρο ακόμη πιο ανταγωνιστικό.

H Inditex πάντως από πέρυσι έχει δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην επέκταση του ηλεκτρονικού της εμπορίου, μειώνοντας τον στόχο για άνοιγμα νέων φυσικών καταστημάτων. Η εταιρεία επιπλέον επιχειρεί αλλαγές σε ορισμένες από τις επωνυμίες της ώστε να κερδίσει ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Στις αρχές του έτους η θυγατρική της Stradivarius επεκτάθηκε στην ανδρική ένδυση.

H Inditex, που έχει έντονη παρουσία και στη Θεσσαλία, περιλαμβάνει οκτώ brands, τα Zara, Zara Home, Bershka, MassimoDutti, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho και Uterque, από τα οποία το πρώτο καταγράφει τις περισσότερες πωλήσεις. Ο ιδιοκτήτης της, ο Ισπανός μεγιστάνας του λιανεμπορίου Αμάνθιο Ορτέγα, ίδρυσε το πρώτο κατάστημα Zara το 1975. Τον περασμένο Αύγουστο έκλεψε για λίγο τη θέση του Μπιλ Γκέιτς στο θρόνο του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο. H καθαρή του αξία αυτή τη στιγμή υπολογίζεται στα 78,1 δισ. δολάρια.

Λ.Ε.