Η συρρίκνωση τζίρου φουντώνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων, αλλά και τις απώλειες στο δημόσιο ταμείο λόγω μειωμένων εισπράξεων ΦΠΑ.

Μάλιστα οι μεγάλοι παίκτες στον κλάδο των σούπερ μάρκετ δίνουν τα ρέστα τους να προλάβουν την ολοκλήρωση της συμφωνίας για τη διάσωση της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης ώστε να αξιοποιήσουν τα κενά που έχει αφήσει η μη λειτουργία πολλών καταστημάτων. Όσο μάλιστα διαρκεί η διαδικασία για να βρεθεί λύση στο deal Σκάβενίτη – Μαρινόπουλος οι αντίπαλοι προσπαθούν να «δέσουν» πελατεία με συνεχείς καμπάνιες. Ήδη οι προσφορές δίνουν και παίρνουν ενώ η Lidl έντυσε τα πρώτα λεωφορεία προωθώντας την προσήλωση της σε ελληνικά προϊόντα στοχεύοντας στην κορυφή.

Μετά το κλείσιμο της Μαρινόπουλος η  AB Βασιλόπουλος και  η Lidl Hellas φαίνεται να κυριαρχούν καθώς διαθέτουν πανελλαδικό δίκτυο με μεγάλη πύκνωση, κάτι που θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει με το πανελλαδικό άνοιγμά του μέσω της συμφωνίας ο Σκλαβενίτης.

Σύμφωνα  μάλιστα με πληροφορίες η ΑΒ το 2016  σημείωσε αύξηση  του κύκλου  εργασιών  στα επίπεδα  του 13%  ξεπερνώντας τα 2 δισεκ. τζίρο.  Αντίστοιχα σύμφωνα με εκτιμήσεις η αύξηση του μεριδίου της Lidl, που κινήθηκε σε λίγο χαμηλότερο μεν αλλά σημαντικό ποσοστό, πλησιάζοντας σημαντικά τον συνολικό τζίρο της ΑΒ. Η Σκλαβενίτης λόγω μικρότερου δικτύου απέσπασε το μικρότερο κομμάτι από το κλείσιμο της Μαρινόπουλος.

Σημειώνεται ότι το 2015 η  ΑΒ  Βασιλόπουλος  εμφανίζεται με 362  καταστήματα, η Lidl Hellas με 222 , όταν  ο  όμιλος  Μαρινόπουλος  διέθετε 735 καταστήματα, η Σλαβενίτης με 111, η Μασούτης με 260 και ο όμιλος ΜΕΤΡΟ με 281. Εκεί θα παιχτεί και το παιχνίδι το 2017 όπου αρχές Μαρτίου ξεκινά την πανελλαδική του εκστρατεία ο όμιλος Σλαβενίτη.

Πάντως όλα αυτά καταγράφονται σε μια αγορά που συρρικνώνεται γι` αυτό και παίρνουν και χαρακτήρα συχνά άγριας κόντρας. Τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI έδειξαν υποχώρηση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ κατά 8,8% το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2016 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, ενώ ακόμη μεγαλύτερη, της τάξης του 12,6%, είναι η κάμψη του όγκου πωλήσεων. Στο δεύτερο δε εξάμηνο του έτους η πτώση έχει διψήφιο νούμερο κάτι που δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για το πόσοι τελικά χωρούν σε μια αγορά με μειωμένη ζήτηση.

Τον Ιανουάριο μάλιστα η πτώση είναι σε ποσοστό 7,5% με τον τζίρο να κυμαίνεται στα 7 δισεκ. ευρώ.

Ως εκ τούτου τα έσοδα του ΦΠΑ ήταν 55 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από το στόχο, παρά το ότι ξεπέρασαν τα επίπεδα του περσινού Ιανουαρίου κατά 48 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού για το Γενάρη.

Ο ΦΠΑ πλην καυσίμων και τσιγάρων κατέγραψε υστέρηση 88 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, μικρότερος κατά 32 εκατ. ευρώ από τον περσινό Ιανουάριο. Το ερώτημα είναι αν μόνη αιτία είναι η πτώση στην κατανάλωση ή μεγαλύτερη φοροδιαφυγή;

Γιώργος Αλεξάκης (reporter.gr)