Γράφει ο Σίμος Κόκκινος*

Την τελευταία χρονιά παρακολουθώ με αρκετό ενδιαφέρον τις  προσπάθειες της  ΔΟΒ για την καλύτερη διακίνηση του συσπόρου βάμβακος με την σωστή υγρασία αλλά και την συμφωνία με τους Ισπανούς για το Ευρωπαϊκό σήμα Βάμβακος σε όλα τα δέματα. Είναι πολύ σημαντικές οι προσπάθειες αυτές και πρέπει να συνεχιστούν ώστε το Ελληνικό βαμβάκι να σταθεροποιήσει την θέση του στην Διεθνή αγορά . Παρόλα αυτά  υπάρχει αρκετός δρόμος να καλυφθεί και υπάρχουν βήματα που ακόμα δεν έχουν γίνει και σε αυτά θα πρέπει να αναφερθούμε . 

Ενόψει λοιπόν μιας δύσκολης εμπορικά χρονιάς που μας έρχεται και με το δεδομένο που προκύπτει ότι τα διεθνή αποθέματα βάμβακος  είναι πολλά θα πρέπει η συνολική διαχείριση να είναι ακόμα καλύτερη .  Την περασμένη εκκοκκιστική περίοδο είδαμε ότι υπήρχαν εκκοκκιστήρια  που παραλάμβαναν σύσπορα σε αρκετά μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές που μπορούν να διαχειριστούν . Το αποτέλεσμα φυσικά ήταν να συσσωρεύονται τα βαμβάκια  στις αλάνες πέριξ των εκκοκκιστηρίων. Όσο στεγνό μπορεί να είναι το σύσπορο και ο παραγωγός να έχει κάνει σωστή  διαχείριση κατά την συλλογή όταν το σύσπορο παραμείνει 20-25 μέρες εχει κίνδυνο υποβάθμισης .

Το πρόβλημα της υποβάθμισης να θυμίσω δεν είναι μόνο στο παραγόμενο εκκοκκισμένο βαμβάκι και  στα τεχνικά χαρακτηριστικά του αλλά και στον παραγόμενο σπόρο που να μην ξεχνάμε είναι ακομα ενα προιόν  που η τιμή πώλησης του έχει συμμετοχή στις τιμές συσπόρου.  Μια πρόταση μου  λοιπόν θα ήταν οι εκκοκκιστικές επιχειρήσεις να συμφωνήσουν να υπάρχει συγκεκριμένο ωράριο στην παραλαβή του συσπόρου τις  καθημερινές  αλλά και να μην υπάρχουν παραλαβές το Σαββατοκύριακο . Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα η εκκοκκιστική περίοδος να μεγαλώσει , τα εκκοκκιστήρια να μη ταλαιπωρούν το βαμβάκι με  βεβιασμένες εκκοκκίσεις , θα αποφευχθεί ο κίνδυνος πυρκαγιών και θα υπάρχει σίγουρη αναβάθμιση του παραγόμενου προϊόντος μιας και δεν θα υπάρξει άσκοπη διακίνηση του εντός και εκτός εκκοκκιστηρίου .

Το ελληνικό βαμβάκι τα τελευταία χρόνια αποκτά συνεχώς αυξανόμενο ποσοστό στην πίτα των εισαγωγών στις χώρες τις Άπω Ανατολής  και της Ασιας αλλά  αυτό διεχνει να προέκυψε ώς ανάγκη και όχι ώς στρατηγικός σχεδιασμός. Το 47% των εξαγωγών μας φέτος  διακινήθηκε προς αυτές τις χώρες (Κίνα, Ινδονησία , Ταΐβάν , Πακιστάν , Μπαγκλαντές κλπ) μερίδιο αρκετά αυξημένο σε σχέση με τις προηγούμενες χρόνιες .

Η Τουρκία εχει "πιάσει ταβάνι" (κοντά στις 90.000 τόννους εισαγωγών ελληνικού)  και η Αίγυπτος  επίσης (κάτι λιγότερο απο 40000 τόννους)  άρα πρέπει ώς πωλητές να χαράξουμε μια σωστή στρατηγική για τους υπόλοιπους 200 χιλιάδες τόνους . Οι έως τώρα πωλήσεις σε αυτές τις χώρες έγιναν απο ανάγκη ως επί το πλείστων μέσω των Διεθνών εμπορικών οίκων που το έκαναν γνωστό .

Πρέπει να γίνουν ακόμα πιο δραστικά βήματα από εμάς τους ίδιους τους Εκκοκκιστες ή μεσίτες εκκοκκισμένου ετσι λοιπόν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα όλοι οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο θα πρέπει να συμφωνήσουμε πάντα σε συνδυασμό με την  ΔΟΒ , το Κέντρο Ταξινόμησης Βάμβακος αλλά και τα αρμόδια Υπουργεία σε μία δράση τυποποίησης του βαμβακίου μας. Πρέπει τα κλωστήρια του εξωτερικού να ξέρουν ότι μπορούν να είναι σίγουρα  οτι  αυτό που θα παραλάβουν σήμερα θα είναι το ίδιο με αυτό που θα αγοράσουν σε 2 χρόνια και ότι ανεξάρτητα με το εάν αγοράζουν ένα τύπο βάμβακος  από ένα εκκοκκιστήριο της βορείου Ελλάδος αυτό δεν θα έχει καμία διαφορά με αυτό που θα παραχθεί  στην Στερεά Ελλάδα .

Οι αγορές αυτές έχουν μεγάλη προσφορά βαμβακιών από άλλες παραγωγές χώρες αλλά και υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις και για να μπεις σε αυτές θα πρέπει να είσαι όχι μόνο καλός αλλά και σταθερός . Οι Έλληνες εξαγωγείς και μεσίτες μέσω των εμπορικών οίκων θα γεμίσουμε με τους τύπους αυτούς (πιθανό 3-4 διαφορετικών ποιοτήτων)  άμεσα τις αγορές αυτές και θα είναι το καλύτερο μέσο μάρκετινγκ προς  τους υποψήφιους αγοραστές.

Τα συμβόλαια των πωλήσεων αλλά και οποιεσδήποτε διαμαρτυρίες (claims)  πάνω στο θέμα ποιότητας θα στηρίζονται σε αυτή την τυποποίηση και τα αρμόδια διαιτητικά όργανα θα καλούνται να λάβουν τις αποφάσεις τους βασιζόμενα στην δική μας τυποποίηση . Όλα αυτά σε συνδυασμό με παρουσιάσεις και προβολή των δράσεων αυτών στις νέες αυτές αγορές  θα φέρουν ένα καλύτερο αποτέλεσμα συνολικά για τον κλάδο μας.

*Ο κ. Κόκκινος δραστηριοποιείται ως ιδιώτης στην Ελληνική αγορά βάμβακος