Η διεθνής αγορά αποτελεί πλέον το πεδίο δυναμικής ανάπτυξης της βιομηχανίας ζυμαρικών Μέλισσα Κίκιζας ΑΕ, αντισταθμίζοντας, επί της ουσίας, τις δυσχέρειες που παρατηρούνται στο διάστημα της τελευταίας διετίας στην εσωτερική αγορά.

Μόνο στη διάρκεια του 2023 η ανάπτυξη των εξαγωγών ανέρχεται στο 70%, με τις προοπτικές στα επόμενα χρόνια να είναι εξαιρετικά ευοίωνες, τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες, όσο και στην Αυστραλία. Οι συνεργασίες με μεγάλους λιανεμπορικούς ομίλους προδιαγράφουν μελλοντικά εξαιρετικές επιδόσεις.

Μάλιστα, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους στα πλαίσια των εξαγωγικών της συνεργασιών η Μέλισσα Κίκιζας τοποθέτησε τα προϊόντα της στην Κίνα και την Αυστραλία, όπου έχει παρουσία στην ισχυρή αλυσίδα Coles με κωδικούς pasta kids αλλά και με τη νέα σειρά ζυμαρικών «boost» με πρωτεΐνη, ambassador της οποίας είναι ο κορυφαίος αθλητής Γιάννης Αντετοκούνμπο.

Και στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών στα πλαίσια της συνεργασίας της με την Walmart εκτός από την παραγωγή κωδικών ιδιωτικής ετικέτας, το 2024 θα τοποθετήσει και επώνυμους κωδικούς.

Φέτος, οι πωλήσεις της εταιρείας – συμπεριλαμβανομένης της Terra Creta, αλλά μη συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής της στην Πολωνίας – θα διαμορφωθούν περίπου στα 130 εκατ. ευρώ.

Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Αλέξανδρος Κίκιζας, σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, η Μέλισσα Κίκιζας αναμένεται το 2023 να παρουσιάσει ανάπτυξη περίπου 10%, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται στα 130 εκατ. ευρώ έναντι περίπου 119 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022.

Το ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση συνίσταται στο γεγονός ότι κατά τον κ. Κίκιζα «η ανάπτυξη του τζίρου μας φέτος δεν είναι πληθωριστική. Το μεγαλύτερο κομμάτι της αύξησης των πωλήσεων προέρχεται από τις εξαγωγές ζυμαρικών, που και φέτος εμφανίζουν σημαντικές επιδόσεις».

Ωστόσο ο υψηλός ανταγωνισμός που επικρατεί στην ελληνική αγορά σε συνδυασμό με τις πιέσεις από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, δεν έχει επιτρέψει – παρά την αύξηση των πωλήσεων – τη βελτίωση της κερδοφορίας. Τα προ φόρων κέρδη θα κινηθούν περί τα 4,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους στα περίπου 3,5 εκατ. ευρώ. Δηλαδή όσο ήταν και πέρυσι. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κίκιζας «η προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια να απορροφήσουμε τις επιβαρύνσεις στο λειτουργικό μας κόστος έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε μηδενίσει την κερδοφορία μας στην εσωτερική αγορά».   

Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη στήριξη του εξαγωγικού προσανατολισμού της εταιρείας, που και το 2022 αναπτύχθηκαν κατά 70% η εταιρεία δημιούργησε νέα γραμμή παραγωγής ζυμαρικών. Η συγκεκριμένη επένδυση εντάσσεται στον επενδυτικό σχεδιασμό της πενταετίας 2019 - 2024 που είναι ύψους 45 εκατ. ευρώ.

Εν τω μεταξύ, ερωτηθεί ο κ. Κίκιζας για το «καρτελάκι» της μόνιμης μείωσης τιμής 5% - η εταιρεία συμμετέχει με 27 κωδικούς ζυμαρικών πρώτης γραμμής– είπε πως «είναι πολύ νωρίς για να κρίνουμε το αποτέλεσμα του μέτρου που ξεκίνησε την εφαρμογή του εδώ και περίπου είκοσι μέρες. Η λογική λέει ότι θα έχει κάποιο impact». 

Και πρόσθεσε: «θεωρώ ότι σε αυτή τη περίοδο και το λιανεμπόριο και η βιομηχανία έχουμε κάνει τρομερές υπερβάσεις για να βοηθηθεί η κοινωνία. Και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στο κομμάτι του πληθωρισμού η Ελλάδα δείχνει μεγαλύτερη αντίσταση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Κατανοώ την ανησυχία όλων για το πληθωρισμό και την ακρίβεια, αλλά θεωρώ ότι θα ξεκινήσει η αποκλιμάκωση των ανατιμήσεων άμεσα και επιπλέον νομίζω ότι πια η κουβέντα για ποιος φταίει ήρθε η ώρα να σταματήσει. Νομίζω δεν κάνει καλό σε κανένα. Εκτιμώ ότι εάν δεν υπήρχε το κομμάτι του ελαιόλαδου - που έχει μεγάλη βαρύτητα και συμπαρασύρει έντονα τον κλαδικό πληθωρισμό - θα ήμασταν ήδη εδώ και τρεις μήνες κάτω από το επίπεδο του 5%».

Δημήτρης Χαροντάκης, businessdaily.gr