Περισσότερες από 20 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο προσγειώθηκαν απότομα, ελλείψει ρευστότητας από τις αρχές της χρονιάς μέχρι σήμερα, παρότι η ζήτηση για ταξίδι έχει ανακάμψει τουλάχιστον κατά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Ο αριθμός αυτός επιβεβαιώνει, ίσως, ένα διαδεδομένο ρητό στον κόσμο των επιχειρήσεων: για να γίνει κάποιος εκατομμυριούχος αρκεί να είναι δισεκατομμυριούχος και ιδιοκτήτης αεροπορικής εταιρείας. Μπορεί για φέτος η Διεθνής Ενωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) να προβλέπει ότι, παγκοσμίως, η λειτουργική κερδοφορία των αερομεταφορών θα είναι διπλάσια συγκριτικά με πέρυσι και θα διαμορφωθεί σε περισσότερα από 20 δισ. ευρώ, όμως το καθαρό περιθώριο κερδοφορίας του κλάδου παραμένει μικρό και διαμορφώνεται μόλις στο 1,2%.

Οι αστάθμητοι παράγοντες με τους οποίους βρίσκεται αντιμέτωπη η αεροπορική βιομηχανία, που αποτελεί μια κοστοβόρο δραστηριότητα, είναι πολυάριθμοι, περιλαμβάνοντας από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου μέχρι την εκδήλωση μιας υγειονομικής κρίσης. «Αναζητούμε, διαρκώς, τον μαύρο κύκνο, ακόμη κι όταν δεν υπάρχει κάποια ορατή απειλή», αναφέρει στην «Κ» κορυφαίος παράγοντας των ελληνικών αερομεταφορών. Δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία δεκαετία για τέσσερις αεροπορικές εταιρείες υπήρξε μονόδρομος το λουκέτο, καθώς και το ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των 24 αδειοδοτημένων από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας αερομεταφορέων πραγματοποιεί αποκλειστικά ναυλωμένες πτήσεις.

Την ίδια στιγμή, οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες, παρότι έχουν αυξήσει τις προσφερόμενες θέσεις τους σε προορισμούς από και προς την Ελλάδα, σε σχέση με το 2019, δεν έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν τη διείσδυση που θα ήθελαν στην ελληνική αγορά αερομεταφορών. Η Ryanair, που πραγματοποιεί πτήσεις από και προς την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τα Χανιά, την Κέρκυρα, το Ηράκλειο, την Καλαμάτα, τη Κεφαλονιά, την Κω, τη Μύκονο, το Ακτιο, τη Ρόδο, τη Σαντορίνη, τη Σκιάθο και τη Ζάκυνθο, διατηρεί ανοιχτή τη βάση της στην Αθήνα κυρίως τη θερινή περίοδο. Οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς, κατά πάγια πρακτική, διαμαρτύρονται για το ύψος των χρεώσεων στα ελληνικά αεροδρόμια. Ωστόσο, στελέχη των αερομεταφορών αποδίδουν σε επιχειρησιακούς λόγους τις, κατά καιρούς, αποφάσεις της Ryanair για κλείσιμο κάποιας από τις βάσεις της ή για μείωση των δρομολογίων της. Η ιρλανδική αεροπορική καταλαμβάνει στην ελληνική αγορά ένα υψηλό μονοψήφιο μερίδιο, ενώ χαμηλότερα είναι τα μερίδια των υπόλοιπων χαμηλού κόστους αεροπορικών, EasyJet, Wizzair και Volotea.

Ηγετική θέση στην ελληνική αγορά αερομεταφορών καταλαμβάνει η Aegean με μερίδιο της τάξεως του 50%. Η αεροπορική, κατά το πρώτο εξάμηνο, ενίσχυσε κατά 51%, σε 678 εκατ. ευρώ, τον τζίρο της και εμφάνισε καθαρά κέρδη 37,1 εκατ. ευρώ από ζημίες περίπου 28 εκατ. ευρώ. Μετέφερε 6,7 εκατ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 42% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, προσφέροντας συνολικά 8,2 εκατ. θέσεις (+28%).

Το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο η Aegean θα επιχειρήσει με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022, στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου. Για το σύνολο της χρονιάς θα προσφέρει από 7% έως 9% περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις, ενώ η πληρότητα των πτήσεων τοποθετείται στο 82%.

Η Aegean έχει επενδύσει στην απόκτηση νέας γενιάς αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo, έχει παραλάβει, από τις αρχές της χρονιάς, εννέα νέα αεροσκάφη και διαθέτει συνολικά 28 αεροπλάνα νέας γενιάς, που καλύπτουν το 50% της συνολικής ετήσιας δραστηριότητας του συνολικού στόλου. Η επένδυση αυτή επιτρέπει στον αεροπορικό όμιλο να εξοικονομήσει έως 15% στην κατανάλωση καυσίμου, με ένα από τα «δυνατά χαρτιά» του να αφορά το ισχυρό ταμείο του ύψους άνω των 530 εκατ. ευρώ.

Τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα διατήρησαν, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας, θωρακισμένη την αεροπορική κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε πολλοί αερομεταφορείς σε Ευρώπη και Αμερική κατέρρευσαν. Κατά τον φετινό χειμώνα η αεροπορική προσφέρει 18 νέα δρομολόγια σε 14 χώρες, με το πρόγραμμα πτήσεων της εν λόγω περιόδου να είναι το μεγαλύτερο στην ιστορία της.

Τη δεύτερη θέση στην ελληνική αγορά αερομεταφορών καταλαμβάνει η Sky Express με μερίδιο της τάξεως του 13,5%, από 2,5%-3% που είχε το 2019. Η αεροπορική πραγματοποιεί πτήσεις σε 34 προορισμούς σε 12 χώρες και εκτιμάται ότι θα μεταφέρει 4,3-4,5 εκατ. επιβάτες κατά το σύνολο της φετινής χρονιάς, δηλαδή τον τριπλάσιο αριθμό συγκριτικά με το 2019.

Δημήτρης Δελεβέγκος, Καθημερινή