Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων εξέδωσε, σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ακρόασης, την απόφασή της, που αφορά στην προσφυγή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά του διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ. Οι καταγγελίες της προσφεύγουσας εταιρείας επικεντρώθηκαν στη διαδικασία δημοσίευσης της δήλωσης δικτύου, στις συμβάσεις πρόσβασης στην υποδομή και στο ύψος των τελών χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής, τα οποία περιλαμβάνονται στις Δηλώσεις Δικτύου για τα έτη 2020 και 2021.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ

Με δεδομένο ότι η δήλωση δικτύου έχει βαρύνουσα σημασία για τη σιδηροδρομική αγορά, καθώς παρέχει στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις την αναγκαία πληροφόρηση για τη σιδηροδρομική υποδομή (πρόσβαση, υποδομή, κατανομή χωρητικότητας, υπηρεσίες, και χρεώσεις), η Αρχή, αρχικά, διερεύνησε εις βάθος τους καταγγελλόμενους ισχυρισμούς και εν συνεχεία, κάλεσε σε ακρόαση τα εμπλεκόμενα μέρη.

ΟΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ

Το σκεπτικό της απόφασης, που εξέδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων επί της προσφυγής, μετά και την κλήση σε ακρόαση των εμπλεκόμενων μερών, περιλαμβάνει συνοπτικά τις εξής διαπιστώσεις: • Οι Δηλώσεις Δικτύου 2020 και 2021 δημοσιεύτηκαν από τον διαχειριστή υποδομής χωρίς να έχει προηγουμένως τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη και ειδικά με τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, οι οποίες ήταν αδειοδοτημένες κατά την κρίσιμη χρονική περίοδο • Δεν έχει συναφθεί σύμβαση πρόσβασης στην εθνική σιδηροδρομική υποδομή για τα έτη 2020 και 2021 μεταξύ της προσφεύγουσας και του διαχειριστή υποδομής, μολονότι αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη σύννομη δραστηριοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην υποδομή αυτή • Ο ΟΣΕ δεν έχει υποβάλει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη προβλεπόμενη εισήγηση που τεκμηριώνεται με τεχνικοοικονομική μελέτη σχετικά με τον καθορισμό του πλαισίου, των κανόνων και των νέων κριτηρίων χρέωσης των τελών χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής, σύμφωνα με την οποία τα τέλη ορίζονται ίσα με το κόστος που προκύπτει άμεσα, ως αποτέλεσμα της εκτέλεσης της σιδηροδρομικής υπηρεσίας (άμεσο κόστος). Ούτως ώστε, στη συνέχεια, να εκδοθεί η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση για τον καθορισμό του πλαισίου, των κανόνων και των κριτηρίων χρέωσης, σύμφωνα με το άρθρο 31§3 εδαφ. δ’ του ν.4408/2016

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΑΠΟΦΑΣΗ

Εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης, ο ΟΣΕ καλείται να διενεργήσει διαδικασία διαβούλευσης επί των Δηλώσεων Δικτύου 2020 και 2021, αναρτώντας σχέδια Δηλώσεων Δικτύου 2020 και 2021 σε ειδικό, εμφανές και ευχερώς προσβάσιμο σημείο στον διαδικτυακό του ιστότοπο. Επίσης, καλείται να κοινοποιήσει τα εν λόγω σχέδια στην ΡΑΣ και στις εμπλεκόμενες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, οι οποίες ήταν αδειοδοτημένες κατά τον κρίσιμο χρόνο, δηλαδή στις ΣΤΑΣΥ, PEARL και RAIL CARGO LOGISTICS (RCLG). Η χρονική διάρκεια της διαβούλευσης δεν πρέπει να είναι μικρότερη από 15 ημέρες, ούτε μεγαλύτερη από 30 ημέρες.

Νικόλας Ταμπακόπουλος BnB