Το πρόσφατο ατύχημα της Alaska Airlines ώθησε την FAA να σκληρύνει τη δημόσια στάση της εν μέσω έρευνας για το συμβάν. Εχει περιορίσει την παραγωγή της Boeing σε 38 τζετ MAX τον μήνα και δεσμεύθηκε ακόμη ότι θα στείλει 20 επιπλέον επιθεωρητές στο εργοστάσιο Ρέντον της εταιρείας.

Πολλές «τρύπες» εντοπίζονται στον έλεγχο παραγωγής των αεροπλάνων της Boeing. Είναι ενδεικτικό ότι στο Ρέντον της Ουάσιγκτον, όπου συναρµολογούνται τα 737, η οµοσπονδιακή διοίκηση αεροπορίας έχει διορίσει µόλις οκτώ επιθεωρητές.

Το 2019, μετά δύο φονικές συντριβές αεροσκαφών της Boeing, οι ρυθμιστικές αρχές ασφάλειας αύξησαν τους ελέγχους στην αμερικανική εταιρεία. Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA), που είχε δεχθεί πυρά ότι ήταν πολύ ελαστική απέναντι στον κολοσσό, ανέθεσε σε περισσότερα άτομα να επιβλέπουν την παραγωγή του. Οι επιθεωρητές της FAA, και όχι οι υπάλληλοι της ίδιας της Boeing, θα έκαναν πλέον τον τελικό έλεγχο ασφαλείας σε κάθε αεροσκάφος τύπου 737 MAX. Η Boeing θα επανέφερε τους ποιοτικούς ελέγχους που είχε σταματήσει. Και δύο επιθεωρητές της FAA θα παρακολουθούσαν τη Spirit Aerosystems, τον προβληματικό προμηθευτή της Boeing. Οταν το 737 MAX έλαβε το πράσινο φως να πετάξει ξανά το 2020, ο τότε επικεφαλής της FAA Στιβ Ντίκσoν το αποκάλεσε «το πιο ελεγμένο αεροσκάφος στην ιστορία της αεροπορίας», λέγοντας στους δημοσιογράφους: «Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι είναι ασφαλές και θα έβαζα και τη δική μου οικογένεια μέσα σε αυτό».

Τα λόγια του φαίνονται ελάχιστα καθησυχαστικά μετά το ατύχημα σε ένα Boeing 737 MAX της Alaska Airlines στις 5 Ιανουαρίου, καθώς προέκυψε ότι το αεροπλάνο πιθανότατα είχε φύγει από το εργοστάσιο εβδομάδες νωρίτερα χωρίς τα απαραίτητα εξαρτήματα. Eνα μήνα μετά, η Boeing εντόπισε νέο κατασκευαστικό λάθος σε 50 αεροσκάφη 737 MAX, με συνέπεια να επανέρχονται στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της FAA και του ελεγκτικού της πλαισίου.

Η υπηρεσία έχει τόσο λίγους ελεγκτές σε σχέση με το μέγεθος των εργασιών παραγωγής της Boeing που ένας πρώην κυβερνητικός αξιωματούχος παρομοίασε τη διαδικασία με το να κοιτάζει κανείς μέσα από κλειδαρότρυπα. Η Boeing απασχολεί πάνω από 12.000 ανθρώπους στο Ρέντον της Ουάσιγκτον όπου συναρμολογούνται τα 737, με την FAA να έχει διορίσει μόλις οκτώ επιθεωρητές στο εν λόγω εργοστάσιο στο τέλος του περασμένου έτους, από δύο το 2018.

Ο επικεφαλής της FAA Μάικ Γουίτακερ σε πρόσφατη συνέντευξή του υποσχέθηκε εξονυχιστικούς ελέγχους: «Θα εξετάσουμε ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής, τη διαδικασία διασφάλισης ποιότητας, θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πού συνέβησαν οι βλάβες και ποιοι είναι οι μοχλοί που έχουμε για να τις διορθώσουμε».

Η FAA έχει ξεκινήσει έρευνα αλλά και έναν ευρύτερο έλεγχο της εταιρείας και επέβαλε νέα όρια στην παραγωγή 737 MAX, το σύστημα όμως εξακολουθεί να βασίζεται στην Boeing, όχι στην FAA, για να διασφαλίσει ότι τα αεροπλάνα παράγονται σωστά. Οι επιθεωρητές της FAA έχουν μικρή παρουσία στα εργοστάσια της Boeing. «Δεν είμαστε το τμήμα ποιότητάς τους», λέει πρώην αξιωματούχος της υπηρεσίας.

Εδώ και δεκαετίες εξάλλου η FAA έχει αναθέσει ορισμένες αρμοδιότητες στους κατασκευαστές αεροδιαστημικής που εποπτεύει, συχνά με την υποστήριξη πολιτικών. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 μάλιστα άρχισε να αναθέτει σε εταιρείες όπως η Boeing ακόμη μεγαλύτερο ρόλο. Η ένωση επιθεωρητών της FAA προειδοποίησε σε δημόσια επιστολή της το 2004 ότι η εκχώρηση μεγαλύτερης εξουσίας στους κατασκευαστές είναι σαν να «αναθέτουμε στην αλεπού να φυλάει το κοτέτσι».

Το ατύχημα της Alaska Airlines ώθησε την FAA να σκληρύνει για άλλη μια φορά τη δημόσια στάση της εν μέσω έρευνας για το συμβάν. Εχει περιορίσει την παραγωγή της Boeing σε 38 τζετ MAX τον μήνα και έχει δηλώσει ότι δεν θα εγκρίνει την επέκταση μιας τέταρτης γραμμής παραγωγής σε ένα εργοστάσιο στο Εβερετ της Ουάσιγκτον έως ότου βεβαιωθεί ότι το σύστημα ποιοτικού ελέγχου της εταιρείας έχει βελτιωθεί. Δεσμεύθηκε ακόμη ότι θα στείλει 20 επιπλέον επιθεωρητές στο εργοστάσιο Ρέντον της Boeing και έξι ακόμη στις εγκαταστάσεις της Spirit στη Γουίτσιτα. Η Boeing είπε επίσης ότι αύξησε τον αριθμό των επιθεωρητών της στη μονάδα εμπορικών αεριωθούμενων αεροσκαφών της κατά 20% από το 2019. Οι αεροπορικές εταιρείες πάντως στέλνουν τους δικούς τους επιθεωρητές στα εργοστάσια παραγωγής, σημάδι ότι δεν εμπιστεύονται πλήρως τις δεσμεύσεις της Boeing για βελτίωση ή την επίβλεψη της FAA.

Η υπηρεσία, τέλος, έχει αυξήσει την παρακολούθηση στα 737 MAX που πετούν αυτή τη στιγμή, καθώς παράγοντες του κλάδου και πρώην κυβερνητικοί αξιωματούχοι αναρωτιούνται εάν έχουν ξεφύγει πιθανότατα και άλλα ελαττώματα. «Τι γίνεται με τα εκατοντάδες αεροπλάνα που έφυγαν από το εργοστάσιο χωρίς αυτές τις επιθεωρήσεις; Είναι εκεί έξω», καταλήγει ο Εντ Πίρσον, πρώην διευθυντής παραγωγής της Boeing που εξέφρασε ανησυχίες για προβλήματα ποιότητας μετά τις συντριβές.

Καθημερινή