Το πρόστιμο που δέχτηκε η Αίνος ΑΕΒΕ για αθέμιτη κερδοφορία με βάση ελέγχους της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), παρότι αμφισβητείται ευθέως από την ίδια, ανέδειξε το σοβαρό ζήτημα έλλειψης ελληνικών λαχανικών, όπως η μπάμια. Όπως αναφέρει το συνδρομητικό FOODReporter, προκύπτει ότι έχει εκλείψει τα τελευταία χρόνια η καλλιέργεια μπάμιας στην Ελλάδα. Ο λόγος είναι η δύσκολη συγκομιδή της, που επιβάλλεται να γίνεται με το χέρι, άρα η γενικότερη έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στον αγροτικό τομέα την έχει επηρεάσει. «Η μπάμια καλλιεργείται πλέον μόνο σε χώρες που έχουν φθηνά εργατικά δυναμικά. Το ίδιο γίνεται και με το καρότο», δήλωσε πηγή του κλάδου που γνωρίζει καλά το θέμα.

Μόνο εισαγωγές 

Μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές για καλλιέργεια μπάμιας στην τρέχουσα περίοδο είναι η Τουρκία, η Βουλγαρία και η Αίγυπτος. «Δεν μπορείς να βρεις ελληνική μπάμια πια. Η μεγαλύτερη συγκομιδή μπάμιας παραδοσιακά γίνονταν στις εκτάσεις γύρω από τα πομακοχώρια της Κομοτηνής. Αυτή τη στιγμή το μεροκάματο για συγκομιδή μπάμιας είναι απαγορευτικό. Πρόκειται για μια κατάσταση που μόνο χειροτερεύει τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια. Οπότε, οι αγρότες έχουν στραφεί σε άλλες καλλιέργειες και ελληνική μπάμια εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει», συνέχισε η ίδια πηγή.

Πρόκειται, άλλωστε, για έναν από τους λόγους που δέχτηκε η Αίνος ΑΕΒΕ πρόστιμο για αθέμιτη κερδοφορία από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων: Κατηγορείται ότι όταν άλλαζε χώρα προμήθειας πρώτων υλών ή όταν έπεφτε η τιμή της πρώτης ύλης που χρησιμοποιούσε, σε οποιοδήποτε λαχανικό, δεν προσάρμοζε ισόποσα προς τα κάτω και την τιμή του τελικού προϊόντος της στις καταψύξεις της λιανικής, αν και η εταιρεία θεωρεί ότι οι αποκλίσεις οφείλονται στη λογιστική αποτύπωση του κόστους παραγωγής προϊόντων σε τριμηνιαία βάση, κατά τον υπολογισμό του μεικτού περιθωρίου κέρδους που κρατά σταθερό.

Η ίδια πηγή επισημαίνει: «Καμία εταιρεία του κλάδου δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της σε κατεψυγμένα λαχανικά κατά 100% από την Ελλάδα, επειδή υπάρχουν προϊόντα που δεν παράγονται στην Ελλάδα», για να συμπληρώσει: «Το πρόστιμο στην Αίνος μπορεί να λειτούργησε ως αρνητική διαφήμιση, είναι όμως διαφήμιση, η οποία την έκανε γνωστή σε όλη την Ελλάδα, ως μια εναλλακτική ελληνική εταιρεία του κλάδου. Εκείνη επεδίωξε να απαντήσει και βρέθηκε στο επίκεντρο και με την απάντησή της. Θα κόστιζε πολλαπλάσια του προστίμου που της επιβλήθηκε να πλήρωνε για να αποκτήσει αυτή την προβολή. Πρόκειται για τίμια εταιρεία, η οποία δεν υστερεί από τον ανταγωνισμό».

Από το ρεπορτάζ του Κωνσταντίνου Βορίλα (Foodreporter)