Για πρώτη φορά στα 88 χρόνια λειτουργίας της, η Volkswagen σταματάει την παραγωγή οχημάτων σε εργοστάσιό της στη Γερμανία. Από σήμερα Τρίτη (16/12), ο κολοσσός βάζει «λουκέτο» στη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου του στη Δρέσδη, σε μια κίνηση που αποτυπώνει τις αυξανόμενες πιέσεις που δέχεται η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης. Το περιβάλλον για τη Volkswagen γίνεται όλο και πιο δυσμενές, καθώς οι πωλήσεις στην Κίνα παραμένουν αδύναμες, η ζήτηση στην Ευρώπη μειώνεται και οι αμερικανικοί δασμοί επιβαρύνουν τις επιδόσεις του ομίλου στις ΗΠΑ.

Η εταιρεία βρίσκεται εδώ και μήνες αντιμέτωπη με δύσκολες αποφάσεις για την κατανομή του επενδυτικού της προγράμματος, ύψους περίπου 160 δισ. ευρώ, για την επόμενη πενταετία. Το ποσό αυτό είναι ήδη μειωμένο σε σύγκριση με το προηγούμενο πλάνο της περιόδου 20232027, το οποίο ανερχόταν στα 180 δισ. ευρώ. «Σίγουρα υπάρχει πίεση στις ταμειακές ροές το

2026», λέει στους FT o Στίβεν Ράιτμαν, αναλυτής της Bernstein, τονίζοντας ότι ο όμιλος αναζητεί τρόπους ώστε να μειώσει τις δαπάνες και να ενισχύσει την κερδοφορία του. Η Volkswagen καλείται να επενδύσει εκ νέου και στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποδεικνύεται πιο αργή και σύνθετη από τις αρχικές εκτιμήσεις. «Η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα απαιτεί νέες επενδύσεις σε τεχνολογίες βενζινοκινητήρων», επισημαίνει ο Ράιτμαν, προσθέτοντας ότι ο όμιλος αντιμετωπίζει «ευρείας κλίμακας προκλήσεις»

Το εργοστάσιο της Δρέσδης, που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2002, είχε αρχικά σχεδιαστεί για τη συναρμολόγηση του πολυτελούς VW Phaeton. Μετά τη διακοπή της παραγωγής του ωστόσο το 2016, μετατράπηκε σε βιτρίνα για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, φιλοξενώντας την παραγωγή του μοντέλου ID.3 με μπαταρία. Συνολικά έχει κατασκευάσει λιγότερα από 200.000 οχήματα, αριθμός μικρότερος από το μισό της ετήσιας παραγωγής του κεντρικού εργοστασίου της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ. Η απόφαση για το κλείσιμο «δεν ελήφθη επιπόλαια, αλλά ήταν απαραίτητη από οικονομικής απόψεως», τόνισε ο επικεφαλής της VW, Τόμας Σέφερ. Η απόφαση εντάσσεται σε συμφωνία με τα συνδικάτα που επιτεύχθηκε πέρυσι και προβλέπει συνολικά έως 35.000 περικοπές θέσεων εργασίας στη VW στη Γερμανία.

Το εργοστάσιο δεν θα εγκαταλειφθεί πλήρως. Η Volkswagen θα το εκμισθώσει στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δρέσδης, προκειμένου να δημιουργηθεί ερευνητικό campus με επίκεντρο την τεχνητή νοημοσύνη, τη ρομποτική και τα μικροτσίπ. Ο όμιλος και το πανεπιστήμιο έχουν δεσμευθεί να επενδύσουν 50 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα επτά χρόνια, ενώ η Volkswagen θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί τον χώρο για παραδόσεις οχημάτων σε πελάτες και ως τουριστικό αξιοθέατο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την ίδια ώρα αναμένεται να άρει σήμερα την απαγόρευση της Ε.Ε. στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, υποκύπτοντας στις έντονες πιέσεις της Γερμανίας, της Ιταλίας και των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών που αγωνίζονται ενάντια στους Κινέζους και Αμερικανούς ανταγωνιστές, όπως αναφέρει το Reuters. Η αναθεώρηση του νόμου του 2023 που απαιτεί από όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και βαν που πωλούνται στο μπλοκ των «27» από το 2035 να είναι χωρίς εκπομπές CO2, θα ήταν η πιο σοβαρή υποχώρηση της Ε.Ε. από τις πράσινες πολιτικές της την τελευταία πενταετία.

Παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen και η ιδιοκτήτρια της Fiat Stellantis, έχουν πιέσει σθεναρά για τη χαλάρωση των στόχων εν μέσω του έντονου ανταγωνισμού από τους Κινέζους ανταγωνιστές χαμηλότερου κόστους. Ωστόσο, ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων θεωρεί ότι παραχωρεί περισσότερο έδαφος στην Κίνα στη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση.

Καθημερινή