Τα σημερινά αυτοκίνητα ενσωματώνουν απίστευτες τεχνολογίες που ούτε καν φανταζόμασταν μέχρι πριν από κάποια χρόνια. Δεν αναφερόμαστε στα πολύτιμα ηλεκτρονικά βοηθήματα του οδηγού που μπορούν να προλάβουν μια ενδεχόμενη σύγκρουση αναβαθμίζοντας την ενεργητική ασφάλεια, αλλά για τις τεχνολογίες που προσφέρουν οι σύγχρονες οθόνες και τα εξελιγμένα συστήματα πολυμέσων. Για την ακρίβεια, τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές έχουν δώσει πάρα πολύ μεγάλη βαρύτητα στο συγκεκριμένο κομμάτι, τόσο που πολλοί θα έλεγαν ότι… παραμέλησαν τα υπόλοιπα.

Κάποτε, τα σοφιστικέ συστήματα ανάρτησης και οι εξελιγμένοι κινητήρες αποτελούσαν sellingpoints των αυτοκινήτων. Σήμερα όλα αυτά περνάνε… στα ψιλά και ελάχιστοι ενδιαφέρονται να μάθουν τι πραγματικά συμβαίνει σε αυτούς τους τομείς. Η οθόνη στο εσωτερικό όμως, θα πρέπει να είναι όσο μεγαλύτερη γίνεται, με το καλύτερο δυνατό λειτουργικό σύστημα και τις περισσότερες δυνατότητες. Εκεί συγκεντρώνεται και ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών. Πόσο μεγάλη θα είναι η οθόνη, τι ψηφιακό υπόβαθρο έχει και πολλά ακόμη. Ωστόσο, όλα αυτά μόνο άχρηστα δεν είναι. Σε πρώτη ανάγνωση δείχνουν περιττά στοιχεία, όμως μπορούν να αποδειχθούν άκρως χρήσιμα.

Για αρχή, το «βασικό» προσόν είναι ότι ο οδηγός μπορεί να διαλέξει τη μουσική που θα ακούει και να μετατρέψει το smartphoneτου σε πηγή του ηχοσυστήματος. Οι πλατφόρμες που κάνουν τώρα την εμφάνισή τους, όπως το AppleCarPlay και το AndroidAuto αναβαθμίζουν ακόμη περισσότερο την εμπειρία χρήσης, καθώς προσφέρουν το απαραίτητο mirroringκαι το λειτουργικό σύστημα του smartphoneτους, φιλοξενείται στην οθόνη του αυτοκινήτου. Όμως οι δυνατότητες είναι πολλές περισσότερες. Για αρχή, οι χάρτες που χρησιμοποιούμε συνεχώς κατά την οδήγηση, όπως οι εφαρμογές GoogleMaps ή AppleMaps, εμφανίζονται μπροστά στα μάτια μας.

Πολλά αυτοκίνητα μπορεί να έχουν ενσωματωμένα συστήματα πλοήγησης, όμως το κέρδος με τις εφαρμογές που αναφέρουμε είναι ότι βλέπουν την κίνηση σε πραγματικό χρόνο και ενημερώνονται για κλειστούς δρόμους, αλλαγές κατεύθυνσης σε δρόμους και άλλα χρήσιμα στοιχεία, οπότε σπάνια κινδυνεύουμε με «απρόοπτα» κατά τη διαδρομή. Επίσης μπορούν να προτείνουν εναλλακτικές διαδρομές, αν ο στάνταρ δρόμος που χρησιμοποιούμε έχει για κάποιο λόγο αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων. Δεν θα αναλύσουμε κάθε πλεονέκτημα από τις πλατφόρμες, όμως όποιος μάθει να τις χρησιμοποιεί στην καθημερινότητά του, δεν γυρίζει πίσω.

Η πρακτικότητα είναι εξαιρετική και η ευκολία χρήσης, ασύγκριτη! Πολλά συστήματα πολυμέσων αυτοκινήτων προσφέρουν και ασύρματη σύνδεση με τις συσκευές, όμως με αυτόν τον τρόπο η μπαταρία του smartphoneπέφτει πολύ γρήγορα. Άρα, η χρήση ενός καλωδίου USBείναι απαραίτητη ή απλώς η ύπαρξη του καλωδίου στο αυτοκίνητο, σε περίπτωση που η μπαταρία πέσει ταχύτερα από το αναμενόμενο. Επιστρέφοντας στο infotainmentτου οχήματος, οι λύσεις που δίνουν πια οι εταιρείες με την ψηφιακή τεχνολογία είναι ανεξάντλητες. Για παράδειγμα παρέχονται over-the-airαναβαθμίσεις ώστε να γίνεται ενημέρωση λογισμικού από το δίκτυο, χωρίς να χρειάζεται η επίσκεψη σε κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο.

Ωστόσο, δεν υποστηρίζεται μόνο η αλληλεπίδραση του smartphoneμε το όχημα, αλλά και το αντίστροφο. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, οι περισσότερες εταιρείες πια έχουν αναπτύξει εφαρμογές που κατεβάζει ο ιδιοκτήτης στο smartphoneτου και παρέχουν πολλές πληροφορίες για το όχημά τους. Επίσης, μπορούν να ολοκληρώσουν διάφορες ενέργειες, απομακρυσμένα. Για παράδειγμα βλέπουν αν έχουν κλειδώσει ή όχι, το υπολειπόμενο καύσιμο στο ρεζερβουάρ (ή την μπαταρία, αν είναι ηλεκτρικό), αν έχουν ξεχάσει τα φώτα, τα αλάρμ ή κάτι άλλο αναμμένο…

Επίσης ο ιδιοκτήτης μπορεί να παρακολουθήσει το πρόγραμμα συντήρησης, να προγραμματίσει επίσκεψη στο συνεργείο, να τσεκάρει την πίεση των ελαστικών, αλλά και να ελέγξει την τοποθεσία του αυτοκινήτου στον χάρτη, προσφέροντας ακόμη και… αντικλεπτικές ιδιότητες. Από την άλλη, αν δει ότι το αυτοκίνητο δεν έχει κλειδωθεί, μπορεί να το κλειδώσει. Επίσης μπορεί να εκκινήσει τον κινητήρα, να κλείσει τους καθρέπτες ή και τα παράθυρα. Πρακτικά οι δυνατότητες είναι ανεξάντλητες και ποικίλουν ανάλογα με την εταιρεία και το μοντέλο. Όμως αποτελούν ένα πρώτης τάξεως ενδεικτικό για τις δυνατότητες που δίνουν πια οι ψηφιακές τεχνολογίες στα αυτοκίνητα.

Και ακόμα δεν έχουμε αναφέρει καν τα προσαρμοζόμενα προγράμματα οδήγησης για να φτιάξει ο κάθε οδηγός το δικό του, τα ψηφιακά καντράν μέσω των οποίων ο οδηγός εξατομικεύει πλήρως τις πληροφορίες που θα λαμβάνει από τον πίνακα οργάνων ή το Head-UpDisplay σε όποια μοντέλα υπάρχει, το οποίο λειτουργεί σαν μια έξτρα οθόνη και ενημερώνει τον οδηγό για τις βασικότερες πληροφορίες που θέλει να παίρνει, χωρίς να παίρνει καν τα μάτια του από τον δρόμο. Αυτή η τεχνολογία μοιάζει με την αντίστοιχη που διαθέτουν τα μαχητικά αεροσκάφη, ώστε ο πιλότος να γνωρίζει τι γίνεται χωρίς να πρέπει να κοιτάξει τον πίνακα οργάνων! Έτσι και το Head-UpDisplayστα αυτοκίνητα. Προβάλλει τις ενδείξεις του στον δρόμο, ακριβώς πάνω στην άσφαλτο, χωρίς να ενοχλεί καθόλου το οπτικό πεδίο του οδηγού.