Παρουσιάστηκε ως µία από τις µεγαλύτερες υποθέσεις λαθρεµπορίας αυτοκινήτων µε πρωταγωνιστές τις γερµανικές αυτοκινητοβιοµηχανίες Mercedes και BMW και τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα. Ασχολήθηκαν όλες οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονοµικών, από το Σ∆ΟΕ µέχρι τα τελωνεία, ενώ επιβλήθηκαν πρόστιµα εκατοντάδων εκατοµµυρίων ευρώ. Μάλιστα, στην υπόθεση αναφέρθηκε και ο Αλέξης Τσίπρας, όταν λίγους µήνες προτού γίνει πρωθυπουργός επισκέφτηκε το Σ∆ΟΕ, ενώ το συγκεκριµένο θέµα έγινε και πρωτοσέλιδο στο περιοδικό «Spiegel».

Tελικά, µετά από µια εξοντωτική δικαστική διαµάχη των δύο εταιρειών στην Ελλάδα µε το ∆ηµόσιο, ο θησαυρός αποδείχθηκε ότι ήταν άνθρακες. Μία ακόµη φανταχτερή ιστορία λαθρεµπορίας εξελίχθηκε σε φιάσκο, µε το ελληνικό κράτος να καλείται να καταβάλει σε Mercedes και BMW 133 εκατ. ευρώ, αφού, σύµφωνα µε το δικαστήριο, «δεν στοιχειοθετείται λαθρεµπορία, ενώ τα αντίθετα υποστηριζόµενα από το Ελληνικό ∆ηµόσιο πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιµα». Η υπόθεση αφορά τον τρόπο που διαχειρίστηκαν οι γερµανικές αυτοκινητοβιοµηχανίες τις θυγατρικές τους στην Ελλάδα τα πρώτα χρόνια της οικονοµικής κρίσης, όταν και επιβλήθηκε ο φόρος πολυτελείας. Τότε που οι δύο γερµανικοί κολοσσοί πραγµατοποιούσαν ενδοοµιλικές πωλήσεις προς τις Mercedes Hellas και BMW Hellas σε χαµηλά ποσά προκειµένου να µην ανεβάσουν τις τιµές (λόγω επιβολής φόρου πολυτελείας και αυξηµένων δασµών) στη λιανική, µε στόχο να καταφέρουν να επιβιώσουν καθώς η πτώση στις πωλήσεις ξεπερνούσε το 40%. Το Σ∆ΟΕ θεώρησε ότι αυτό ήταν ένα τέχνασµα για να µην πληρώνουν φόρους και δασµούς στο Ελληνικό ∆ηµόσιο και συνεπώς, σύµφωνα µε τους ελεγκτές, διέπραξαν το αδίκηµα της λαθρεµπορίας. Παράλληλα, εκτός από το οικονοµικό σκέλος, ασκήθηκαν και ποινικές διώξεις για λαθρεµπορία σε όλα τα µέλη του ∆.Σ. των δύο θυγατρικών στην Ελλάδα. 

Η δικαστική διαµάχη ανάµεσα στις δύο εταιρείες και το ελληνικό ∆ηµόσιο κράτησε πολλούς µήνες. Βασικό υπερασπιστικό στοιχείο είναι ότι δεν υπάρχει λαθρεµπόριο αλλά µια επιχειρηµατική συµπεριφορά σε µια οικονοµία και χώρα που βρίσκονται σε βαθιά οικονοµική κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα χρόνια του µνηµονίου η αγορά του αυτοκινήτου γύρισε στη δεκαετία του ’80 και η πτώση στις πωλήσεις ξεπερνούσε το 40%.

Τελικά, οι αποφάσεις 4352/2018 για τη Mercedes και 4359/2018 για τη BMW είναι απαλλακτικές. Το δικαστήριο αποφαίνεται ότι δεν στοιχειοθετείται λαθρεµπορία, τα όσα υποστηρίζει το Ελληνικό ∆ηµόσιο απορρίπτονται ως αβάσιµα και το υποχρεώνει να ανοίξει τα ταµεία του και να δώσει συνολικά στις δύο θυγατρικές των γερµανικών κολοσσών το ποσό των 133 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, θα πρέπει να αποδοθεί και το παράβολο που καταβλήθηκε και συνολικά φέρεται να αγγίζει τα 5 εκατ. ευρώ. Βέβαια, στις αποφάσεις που εκδόθηκαν στα τέλη Νοεµβρίου έχει δικαίωµα να ασκήσει αναίρεση το Ελληνικό ∆ηµόσιο µέσα σε 60 ηµέρες. Το σίγουρο είναι ότι στην παρούσα φάση µιλάµε για ένα ακόµη φιάσκο των ελληνικών αρχών σε υποθέσεις που παρουσιάστηκαν ως σούπερ λαθρεµπορία, µε µεγάλη ζηµιά για το Ελληνικό ∆ηµόσιο.

∆ηµήτρης Πώποτας, Άρια Καλύβα (Πρώτο Θέμα)