Αν σας αρέσουν τα νέα ρούχα και μάλιστα να τα αλλάζετε συχνά, πλέον δεν είναι απαραίτητο να τα αγοράζετε διότι μπορείτε απλώς να τα νοικιάζετε. Μια νέα ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά δημιουργείται με επίκεντρο τις Ηνωμένες Πολιτείες, προσελκύοντας όλο και περισσότερες εταιρείες ρούχων –από τη New York & Company, την Bloomingdale, την Banana Republic, τη Levi Strauss και την H&M μέχρι και τη Rebecca Taylor, της οποίας τα μεταξωτά φορέματα πωλούνται έναντι εκατοντάδων δολαρίων– που προσφέρουν ρούχα για ενοικίαση. Η νέα αγορά ενοικίασης ρούχων αναπτύσσεται πολύ πιο γρήγορα από την αγορά πώλησης ρούχων, ωστόσο ενέχει και σημαντικά ρίσκα για τις εταιρείες, όπως υψηλό κόστος μεταφορικών και το ενδεχόμενο η ενοικίαση να οδηγήσει σε πτώση των πωλήσεων.

«Δεν σου ζητούν ούτε καν να τα πλύνεις, απλώς τα φοράς και τα στέλνεις πίσω και μετά λαμβάνεις ένα νέο κουτί, οπότε στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται να κάνω τίποτε», λέει στο Reuters η δεκαοκτάχρονη Τιάρα Φίλιπς που μένει σε μια μικρή πόλη στην Τζόρτζια των ΗΠΑ. Βέβαια χρειάζεται να πληρώσει μηνιαία συνδρομή ύψους 69,95 δολαρίων (63,2 ευρώ) στην εταιρεία Express. Μια συνηθισμένη μηνιαία συνδρομή που περιλαμβάνει την ενοικίαση αρκετών ρούχων κοστίζει μεταξύ 50 και 160 δολαρίων τον μήνα, ενώ στο τέλος της περιόδου ενοικίασης ο πελάτης μπορεί αν θέλει να αγοράσει κάποια ρούχα με έκπτωση.

Οι περισσότερες εταιρείες ρούχων προσφέρουν την υπηρεσία μόνο μέσω Διαδικτύου, ωστόσο ορισμένες έχουν αρχίσει και ενοικιάζουν χώρους όπου οι πελάτες μπορούν να αφήνουν ρούχα και να διαλέγουν και να ενοικιάζουν καινούργια. Ακόμη και η Η&Μ ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι θα αρχίσει να προσφέρει προς ενοικίαση ορισμένα ρούχα από την ακριβή της κολεξιόν. Η δε Levi Strauss έχει αυξήσει τα ρούχα που προσφέρει προς ενοικίαση από 12 τον προηγούμενο Νοέμβριο σε 29 σήμερα. Η 54χρονη Λίζα Μπατίτο λέει στο Reuters ότι έχει ουσιαστικά σταματήσει να αγοράζει ρούχα από τότε που άρχισε να τα νοικιάζει. Δαπανάει 277 δολάρια τον μήνα (250 ευρώ) για τρεις διαφορετικές συνδρομές, τη μία για ρούχα της New York & Company, μια αμερικανική αλυσίδα ρούχων με εκατοντάδες καταστήματα. Η Μπατίτο λέει ότι το ποσό που δαπανά για ενοικίαση ρούχων είναι μικρότερο από αυτό το δαπανούσε για αγορά ρούχων. «Εχω ακόμη ρούχα στην ντουλάπα μου από την εποχή που τα αγόραζα, αλλά δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που αγόρασα ρούχο». Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μεγάλο πρόβλημα για τις εταιρείες ρούχων. Η υπηρεσία ενοικίασης ρούχων απευθύνεται σε αυξανόμενο αριθμό καταναλωτών σαν την Μπατίτο που επιθυμούν να αγοράζουν λίγα ρούχα και να νοικιάζουν τα υπόλοιπα.

Ρίσκα

Ωστόσο, αυτή η στρατηγική κρύβει και ρίσκα. Η αποστολή ρούχων κοστίζει ακριβά και απομένει να φανεί αν η ενοικίαση ρούχων θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε μείωση των πωλήσεων. Η αμερικανική αγορά ενοικίασης ρούχων είχε τζίρο 1 δισ. δολαρίων το 2018, δηλαδή λιγότερο από το 1% του συνολικού τζίρου στην αγορά ρούχων, σύμφωνα με στοιχεία της GlobalData. Ωστόσο, αναπτύχθηκε με ρυθμό 24% το 2018, έναντι ρυθμού 5% για την ευρύτερη αγορά ρούχων. Υπάρχει, όμως, ο κίνδυνος η ενοικίαση ρούχων να περιορίσει την κατανάλωση για αγορά ρούχων, σε έναν κλάδο όπου η αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών και η πτώση των τιμών έχουν οδηγήσει σε περιορισμό κατά 50% του ποσοστού του εισοδήματός τους που δαπανούν οι Αμερικανοί για ρούχα. Επιπλέον, τα φυσικά καταστήματα αντιμετωπίζουν άγριο ανταγωνισμό από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο. Ρίσκο έχουν, όμως, και οι εταιρείες που ενοικιάζουν ρούχα για λογαριασμό γνωστών εταιρειών ρούχων. Η αμερικανική εταιρεία ενοικίασης ρούχων La Tote ταχυδρομεί στους συνδρομητές της κουτιά που περιλαμβάνουν μέχρι και 15 κομμάτια, ενώ η ανταγωνίστριά της, Rent the Runway, ανοίγει νέα κέντρα όπου οι πελάτες μπορούν να αφήνουν και να παραλαμβάνουν τα κουτιά τους με ρούχα. 

Reuters Καθημερινή