Οι κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου Temu και Shein, γνωστές για τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές τους, προσπαθούν να επεκταθούν στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς οι ΗΠΑ γίνονται ολοένα και πιο δύσκολες λόγω των αυστηρών δασμών και κανονισμών. Ωστόσο, η είσοδος στην Ευρώπη δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Ένα παράδειγμα αντιπροσωπευτικό, αποτελεί η ιστορία του Huang Lun. Ο Huang προσπάθησε να εισέλθει στην αμερικανική αγορά, πουλώντας εσώρουχα και παντελόνια γιόγκα μέσω των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon, Temu και Shein. Η αμερικανική αγορά πλέον αντιπροσωπεύει το 70% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, όμως τον Μάρτιο, όταν ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απείλησε με επικείμενους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές, ο Huang ανέλαβε να βρει νέες αγορές στην Ευρώπη και την Αυστραλία, προκειμένου να μετριάσει το αναπόφευκτο πλήγμα.

Η εταιρεία του Huang είναι μία από τις εκατοντάδες χιλιάδες που συλλογικά στέλνουν αγαθά αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ, εκμεταλλευόμενη τις ψηφιακές αγορές, τις χαμηλού κόστους και υψηλού όγκου παραγωγικές μονάδες στην Κίνα, την αδηφάγο ζήτηση των Αμερικανών καταναλωτών για φθηνά ρούχα, ηλεκτρονικά, παιχνίδια και είδη οικιακού εξοπλισμού, καθώς και την απαλλαγή «de minimis» από τους εισαγωγικούς δασμούς για πακέτα μικρής αξίας. Ο συνεχώς μεταβαλλόμενος εμπορικός πόλεμος της κυβέρνησης Τραμπ με την Κίνα απειλεί τα οικονομικά της επιχείρησης, καθιστώντας πολύ πιο ακριβή τη μεταφορά των προϊόντων στους πελάτες και επιβάλλοντας φόρο σε κάθε εισαγόμενο προϊόν που είτε ο καταναλωτής είτε ο λιανέμπορος θα πρέπει να καταβάλει.

Κίνα: Η στρατηγική στροφή προς την Ευρώπη

Η Temu, θυγατρική της PDD Holdings, και η Shein, με έδρα τη Σιγκαπούρη, έχουν επενδύσει σημαντικά στην Ευρώπη. Η Shein έχει εδραιώσει αποθήκες στην Πολωνία, ενώ η Temu συνεργάζεται με τη DHL για να αναπτύξει την εφοδιαστική της αλυσίδα στην περιοχή . Η Ευρώπη, με ισχυρή αγοραστική δύναμη, αποτελεί ελκυστική αγορά για αυτές τις πλατφόρμες.

Αντιμετώπιση κανονιστικών εμποδίων

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εντείνει τους ελέγχους στα προϊόντα που εισάγονται από κινεζικές πλατφόρμες. Το 2024, περίπου 4,6 δισεκατομμύρια δέματα αξίας κάτω των 150 ευρώ εισήλθαν στην ΕΕ, με πάνω από το 90% να προέρχονται από την Κίνα . Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την κατάργηση της απαλλαγής από τους δασμούς για τα προϊόντα αυτά και την επιβολή τελών επεξεργασίας για να καλυφθούν τα αυξημένα κόστη ελέγχου .

Προβλήματα ποιότητας και ασφάλειας

Προβλήματα ποιότητας και ασφάλειας έχουν αναφερθεί σε προϊόντα από τις πλατφόρμες Temu και Shein. Έρευνες έχουν δείξει ότι πολλά προϊόντα δεν πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με περιπτώσεις επικίνδυνων χημικών ουσιών σε παιχνίδια και καλλυντικά .

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνες για πιθανές παραβάσεις των κανονισμών προστασίας των καταναλωτών από τις δύο πλατφόρμες .

Αντίκτυπος στις πωλήσεις και στρατηγικές προσαρμογής

Η κατάργηση του καθεστώτος “de minimis” στις ΗΠΑ, που επέτρεπε την ατελή εισαγωγή προϊόντων αξίας κάτω των 800 δολαρίων, είχε σοβαρές συνέπειες για τις κινεζικές πλατφόρμες. Η Temu ανέφερε μείωση 58% στους ημερήσιους χρήστες της στις ΗΠΑ τον Μάιο του 2025, ενώ η Shein κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της, επικεντρωμένη σε στρατηγικές αύξησης της δαπάνης ανά χρήστη .reuters.com

Προοπτικές για το μέλλον

Η Ευρώπη παραμένει μια ελκυστική αγορά για τις κινεζικές πλατφόρμες, αλλά οι αυστηροί κανονισμοί και οι προκλήσεις ποιότητας αποτελούν σημαντικά εμπόδια. Η επιτυχία τους στην περιοχή θα εξαρτηθεί από την ικανότητά τους να προσαρμοστούν στις τοπικές απαιτήσεις και να διασφαλίσουν την ποιότητα των προϊόντων τους.

Η στρατηγική των κινεζικών πλατφορμών στην Ευρώπη θα συνεχίσει να εξελίσσεται, καθώς προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ της ανάγκης για επέκταση και της συμμόρφωσης με τους τοπικούς κανονισμούς.

ot.gr