
Πριν από δύο εβδοµάδες, η Κίνα σόκαρε τις ΗΠΑ µε την ικανότητά της να κατασκευάζει και να αποστέλλει προϊόντα ταχύτερα και φθηνότερα σε πρωτοφανή κλίµακα. Η συνεπαγόµενη «έκρηξη» των εξαγωγών άλλαξε την οικονοµία και την πολιτική των ΗΠΑ. Σήµερα, η Κίνα προκαλεί ένα νέο σοκ κατά µήκος του πλανήτη, από την Ινδονησία µέχρι τη Γερµανία και τη Βραζιλία.
Οσο οι δασµοί του Ντόναλντ Τραµπ αποκλείουν σταδιακά την Κίνα από τις ΗΠΑ, τη µεγαλύτερη αγορά της, τα κινεζικά εργοστάσια στέλνουν τα παιχνίδια, αυτοκίνητα και παπούτσια που παράγουν σε άλλες χώρες, µε ρυθµό που αλλάζει την οικονοµική και γεωπολιτική σκηνή. Φέτος, το εµπορικό πλεόνασµα της Κίνας µε τον υπόλοιπο κόσµο πλησίασε τα 500 δισ. δολάρια, εµφανίζοντας αύξηση τουλάχιστον 40% από την ίδια περίοδο πέρυσι.
Αναδροµολογώντας τη ροή των προϊόντων προς τη νοτιοανατολική Ασία, τη Λατινική Αµερική και την Ευρώπη, η Κίνα έχει ήδη µετριάσει την πτώση της ζήτησης από τις ΗΠΑ. Ισως, όµως, δηµιουργήσει νέο πρόβληµα έτσι, καθώς οι εµπορικοί εταίροι της δέχονται επίσης πίεση από την Ουάσιγκτον.
Οι χώρες που «πληµµυρίζουν» από περισσότερα κινεζικά αγαθά, όπως το Βιετνάµ, η Καµπότζη και η Ινδονησία, δέχονται απειλές από τον Τραµπ για υψηλότατους δασµούς – οι δασµοί έχουν, τουλάχιστον προς το παρόν, ανασταλεί ενόψει διαπραγµατεύσεων. Η δραµατική µεταβολή στις κινεζικές εξαγωγές ξεκίνησε πολύ πριν αναλάβει τα καθήκοντά του ο Τραµπ στον Λευκό Οίκο. Η κρίση στον τοµέα των ακινήτων της Κίνας άρχισε να προκαλεί τριγµούς στην οικονοµία το 2021. Οι αρµόδιοι αξιωµατούχοι έσπευσαν να αναδροµολογήσουν τα φθηνά δάνεια από τις εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων προς τους εξαγωγείς και τους βιοµηχάνους, προκειµένου να αντισταθµίσουν την κατάρρευση στις κατασκευές.
Τώρα, οι δασµοί αλλάζουν τις εµπορικές ροές και τις εφοδιαστικές αλυσίδες, ενώ αρχίζει να φαίνεται ο οικονοµικός αντίκτυπος. Στη Γερµανία, όπου οι εισαγωγές κινεζικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 20% τον περασµένο µήνα, οι εταιρείες εξέφρασαν ανησυχίες. Ιδιαίτερα έντονοι ήταν οι φόβοι της αυτοκινητοβιοµηχανίας, καθώς η Κίνα κατασκεύασε 45% περισσότερα ηλεκτρικά οχήµατα φέτος και οι εξαγωγές τους εκτινάχθηκαν κατά 64,6%.
Οι χώρες που βλέπουν αύξηση στις κινεζικές εισαγωγές καταγράφουν επίσης κατακόρυφη πτώση στη δική τους βιοµηχανία, οδηγώντας σε απώλεια θέσεων εργασίας και χρεοκοπίες. Στην Ινδονησία, για παράδειγµα, κλείνουν εργοστάσια ρούχων, αφού αδυνατούν να ανταγωνιστούν τα φθηνότερα ρούχα από την Κίνα. Περίπου 250.000 άνθρωποι έχασαν τη δουλειά τους από τον κλάδο της ένδυσης το 2023 και το 2024. Αντίστοιχα, χρεοκόπησαν εταιρείες εξαρτηµάτων αυτοκινήτων στην Ταϊλάνδη λόγω της εισροής κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Reuters