Παγιωµένη συνήθεια φαίνεται ότι είναι πλέον για ολοένα και περισσότερα νοικοκυριά οι αγορές από τα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ, καθώς όχι µόνο αυξάνεται συνεχώς ο τζίρος τους, αλλά πλέον οι καταναλωτές προµηθεύονται από εκεί ευρεία ποικιλία προϊόντων και κυρίως νωπά τρόφιµα, κάτι που µέχρι πριν από µία διετία κάθε άλλο παρά ίσχυε.

Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Convert Group, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ µάρκετ αυξήθηκε στο εννεάµηνο Ιανουαρίου - Σεπτεµβρίου 2021 κατά 117% σε σύγκριση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2020, ενώ ειδικά το τρίτο τρίµηνο οι πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 60% σε σύγκριση µε το τρίµηνο Ιουλίου - Σεπτεµβρίου 2020. Υπενθυµίζεται ότι στο α΄ εξάµηνο του 2021 ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ µάρκετ, σύµφωνα µε την Convert Group, είχε διαµορφωθεί σε περίπου 140,6 εκατ. ευρώ, όταν όλο το 2020 ο τζίρος υπολογίζεται σε 163,8 εκατ. ευρώ.

Η µέση αξία του ηλεκτρονικού «καλαθιού» κατά το τρίτο τρίµηνο του 2021 διαµορφώθηκε σε επίπεδα λίγο χαµηλότερα από τον µέσο όρο του δωδεκαµήνου (78,5 ευρώ), αλλά παραµένει σε υψηλά επίπεδα (76,3 ευρώ).

Το ενδιαφέρον είναι ότι τα περισσότερα προϊόντα που αγοράζει πλέον ο καταναλωτής ηλεκτρονικά είναι νωπά προϊόντα, κάτι που σηµαίνει ότι δείχνει ολοένα και µεγαλύτερη εµπιστοσύνη στα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ.

Συγκεκριµένα, από τα 76,3 ευρώ, τα 25,8 ευρώ δαπανώνται για νωπά τρόφιµα, 14,6 ευρώ για συσκευασµένα τρόφιµα, 9 ευρώ για είδη καθαρισµού σπιτιού και χαρτικά, 8,6 ευρώ για ποτά και αναψυκτικά και 18,3 ευρώ για όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες.

Το «καλάθι» κατά µέσον όρο περιλαµβάνει 36,4 προϊόντα, εκ των οποίων τα 14 είναι φρέσκα τρόφιµα. Οι πωλήσεις (αξία) νωπών προϊόντων αποτελούν το 34% του συνολικού τζίρου των ηλεκτρονικών σούπερ µάρκετ κατά το γ΄ τρίµηνο του 2021, αξία η οποία έχει αυξηθεί κατά 58% σε σύγκριση µε το αντίστοιχο τρίµηνο του 2020.

Ακολουθούν σε µερίδιο τα συσκευασµένα τρόφιµα (19% του συνολικού τζίρου), των οποίων οι πωλήσεις ενισχύθηκαν κατά 57% φέτος σε σύγκριση µε πέρυσι. Τρίτη µεγαλύτερη κατηγορία που µέχρι πριν από δύο χρόνια κατείχε τη µερίδα του λέοντος είναι τα προϊόντα καθαρισµού του σπιτιού και χαρτικά, µε µερίδιο στον συνολικό τζίρο του γ΄ τριµήνου 12% και ανάπτυξη 61%.

Οι κατηγορίες προϊόντων των οποίων αυξήθηκε περισσότερο η αξία των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά το τρίτο τρίµηνο του 2021 σε σύγκριση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2020 είναι οι ακόλουθες: προϊόντα για κατοικίδια (108%), προϊόντα αρτοποιίας (70%), καλλυντικά και είδη περιποίησης (69%), ποτά και αναψυκτικά (65%).

Στο δείγµα του eretail Audit, του εργαλείου µέτρησης των πωλήσεων σε πραγµατικό χρόνο που έχει αναπτύξει η Convert Group, περιλαµβάνονται συνολικά 7 (AΒ, Σκλαβενίτης, Bazaar, My Market, Κρητικός, Μασούτης και Θανόπουλος) από τους 9 βασικούς παίκτες και όλες οι πλατφόρµες delivery που συνεργάζονται µε τα online σούπερ µάρκετ (efood, BOX και delivery.gr), αντιπροσωπεύοντας το 87% της αγοράς. Οι δύο άλλοι µεγάλοι παίκτες είναι το e-fresh.gr, που αποτελεί αµιγώς ηλεκτρονικό σούπερ µάρκετ, και το Market In. Επίσης, σε τοπικό επίπεδο δραστηριοποιούνται και άλλες επιχειρήσεις, όπως η «Χαλκιαδάκης» (θυγατρική κατά 60% της «Σκλαβενίτης» στην Κρήτη), η insupermarket.gr και pamesupermarket.gr (στη Θεσσαλονίκη) κ.ά.

Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή