Σοβαρά προβλήματα στην ομαλή πορεία του Ε65 τον οποίο κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ, προκαλούν οι υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των υλικών και των καυσίμων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του thessaliaeconomy.gr, υπεργολάβοι που συμμετέχουν στις εργασίες του βορείου τμήματος του αυτοκινητόδρομου (Τρίκαλα – Εγνατία) δηλώνουν ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν με τις συμφωνημένες τιμές και ζητούν αυξήσεις. Κάποια μάλιστα ετοιμάζονται να αποχωρήσουν.

Η εταιρεία, από την πλευρά της, αδυνατεί να ανταποκριθεί στα αιτήματά τους καθώς υφίσταται και η ίδια τις συνέπειες των στρεβλώσεων στην αγορά, οι οποίες ενδέχεται να επιφέρουν καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου.

Μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε μέγα πλήγμα για τις ανάγκες των νομών που εξυπηρετεί ο νέος δρόμος,  δεδομένης και της καθυστέρησης που παρατηρείται στο νότιο τμήμα λόγω των αστοχιών που προέκυψαν στον σχεδιασμό του.

Το πρόβλημα πάντως είναι γενικότερο και δεν αφορά μόνο τον Ε65.

Εργοληπτικές οργανώσεις που εκπροσωπούν κατά κύριο λόγο μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές εταιρείες, επισημαίνουν πως ο κλάδος ασφυκτιά  καθώς η αύξηση των τιμών στα κατασκευαστικά υλικά θα οδηγήσει τους εργολάβους να «παγώνουν» τα έργα που κατασκευάζουν ή να μην υπογράφουν τις συμβάσεις.

Όπως επισημαίνει σε επιστολή της  η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), παρατηρείται πως από τα τέλη του 2020 υπάρχει σημαντική άνοδος των τιμών σε υλικά που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση δημοσίων έργων. 

Το ύψος της αύξησης βασικών υλικών, όπως ο σίδηρος που καταγράφει άνοδο της τάξης του 100%, ενώ η άσφαλτος κινείται στο 200%.

Η ΠΕΣΕΔΕ προτείνει, μάλιστα, την παράταση όλων των Χρονοδιαγραμμάτων τουλάχιστον για ένα έτος, την προσωρινή διακοπή των εργασιών, την έκδοση νέων συντελεστών αναθεώρησης βάσει των πραγματικών τιμών κόστους, την τροποποίηση συμβάσεων με στόχο την κάλυψη των ανατιμήσεων όταν αυτές δεν περιλαμβάνονται στους συντελεστές αναθεώρησης, καθώς και η αναπροσαρμογή των Προϋπολογισμών Μελετών των υπό δημοπράτηση Έργων, ώστε να συμβαδίζουν με την οικονομική πραγματικότητα.

Με άλλα λόγια το τσουνάμι έφτασε ήδη στις ακτές.

Κώστας Τόλης thessaliaeconomy.gr