Μόνο ένα στα τέσσερα ελληνικά νοικοκυριά αγοράζει επώνυμο ελαιόλαδο, ενώ αντίθετα πάνω από το 60% είτε παράγει δικό του ελαιόλαδο, είτε το προμηθεύεται από συγγενείς ή φίλους, σύμφωνα με ελληνική έρευνα που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην επιθεώρηση Nutrients (Marakis, G.; Gaitis, F.; Mila, S.; Papadimitriou, D.; Tsigarida, E.; Mousia, Z.; Karpouza, A.; Magriplis, E.; Zampelas, A. Attitudes towards Olive Oil Usage, Domestic Storage, and Knowledge of Quality: A Consumers’ Survey in Greece. Nutrients 2021, 13, 3709. https://doi.org/10.3390/nu13113709), αναφορικά με τις καταναλωτικές συμπεριφορές απέναντι στο ελαιόλαδο.

Η έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει παλαιότερα στοιχεία και εκτιμήσεις για την προτίμηση των Ελλήνων στο «οικογενειακό» ελαιόλαδο. Από τα νοικοκυριά που αγοράζουν επώνυμο ελαιόλαδο, το 63% παραμένει πιστό σε μία συγκεκριμένη μάρκα, ενώ ως προς τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν οι καταναλωτές επώνυμα ελαιόλαδα, το σημαντικότερο όλων είναι η τιμή (54%) και ακολουθούν η οξύτητα (44%), η γεωγραφική του ένδειξη (39%), η ένδειξη Π.Ο.Π. (30%) και το υλικό συσκευασίας του (24%). Σημειωτέον ότι μόνο ένας στους τρεις καταναλωτές θεωρεί πως η τιμή του ελαιολάδου είναι γενικά υψηλή ή πολύ υψηλή.

Το παράδοξο με το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

Ένα απρόσμενο εύρημα της έρευνας είναι πως, παρότι η χώρα μας είναι μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών ελαιολάδου, μόνο το 57% των καταναλωτών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

Το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με αντίστοιχες έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό (πάνω από 90% στην Ιταλία, 78,2% στην Ισπανία), αλλά και σε σχέση με προ 25 ετών έρευνα που είχε διεξαχθεί στην Ελλάδα (70%). Σύμφωνα με τους ερευνητές, το γεγονός αυτό θα μπορούσε να αποδοθεί από τη μία στην οικονομική κρίση, με δεδομένο ότι το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο είναι πιο ακριβό, και από την άλλη στο γεγονός ότι πολλοί δε γνωρίζουν ή δεν κατανοούν την ορολογία με την οποία διαχωρίζονται οι διάφορες κατηγορίες ελαιολάδου. Το εύρημα ενδέχεται επίσης να συνδέεται και με την προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών στον «τενεκέ», καθώς σε αντίθεση με τα επώνυμα ελαιόλαδα, αυτό που προμηθεύονται από φίλους και συγγενείς συνήθως δεν έχει χαρακτηρισμό για το είδος του.

Όσοι ξέρουν, επιλέγουν έξτρα παρθένο

Πάντως, είναι σαφές ότι όσο περισσότερο γνωρίζει κάποιος τα χαρακτηριστικά του ελαιολάδου, τόσο πιθανότερο είναι να προτιμά το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι θα μπορούσαν να αναληφθούν ορισμένες πρωτοβουλίες επιμόρφωσης των καταναλωτών, ώστε να πληροφορηθούν καλύτερα για τους τύπους ελαιολάδου και να κατανοήσουν τις διαφορές τους, εξηγώντας ότι αν οι καταναλωτές ενημερωθούν περισσότερο για τα συμπλέγματα από φαινόλες και την έντονη γεύση του έξτρα παρθένου ελαιολάδου, πιθανόν να το προτιμούν και να το επιλέγουν συνειδητά.

Σπύρος Πιστικός Foodreporter