Παγωμένος δείχνει ο άλλοτε καυτός κλάδος του plant-based κρέατος στις ΗΠΑ, με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα που έχουν ανακοινώσει οι εταιρείες τις τελευταίες εβδομάδες, όπως αναφέρει δημοσίευμα του FoodDive.

Τους τελευταίους έξι μήνες, η πρωτοπόρος στα φυτικά μπιφτέκια, Beyond Meat, έχει δει τη μετοχή της να βυθίζεται, αφού έχασε τους στόχους κερδοφορίας, λόγω προβλημάτων στην παραγωγή και αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Η Beyond Meat δεν είναι η μόνη εισηγμένη εταιρεία που αντιμετωπίζει προβλήματα. Ο καναδικός κολοσσός κρέατος, Maple Leaf Foods, παρουσίασε απογοητευτικές πωλήσεις για το τμήμα plant-based τα δύο τελευταία τρίμηνα. Ακόμη, η MorningStar Farms της Kellogg's εμφάνισε επιβράδυνση των πωλήσεών της κατά το τελευταίο τρίμηνο.

RESET

Ο Corey Chafin, συνεργάτης της συμβουλευτικής εταιρείας, Kearney, βλέπει να γίνεται reset στην κατηγορία, καθώς οι συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν και ο χώρος βλέπει περισσότερους εισερχόμενους. “Πιστεύω ότι το γενικό ενδιαφέρον για τα plantbased προϊόντα, ως κατηγορία, παραμένει ισχυρό, ακόμη και αν οι μεμονωμένες εταιρείες χάνουν μερίδιο”, δήλωσε. Ο Gary Stibel, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του The New England Consulting Group, έχει διαφορετική άποψη. “Είναι απλώς θέμα πρόβλεψης της καμπύλης καινοτομίας”, είπε. “Όταν ένα προϊόν σαν αυτό βγαίνει στην αγορά, θα προσελκύσει έναν ασυνήθιστο αριθμό περίεργων... δοκιμαστών. Και αν το προϊόν δεν ανταποκρίνεται στη ζήτηση, δεν ικανοποιεί τον καταναλωτή, θα πει 'ήταν ενδιαφέρον', και δεν θα το αγοράσει ξανά”.

ΜΙΑ ΠΟΛΥΠΛΗΘΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η επιβράδυνση στις πωλήσεις plant-based κρέατος είναι δύσκολο να μετρηθεί, δεδομένου ότι η κατηγορία στο σύνολό της παρουσίασε σταθερή ανάπτυξη. Οι στατιστικές -όσον αφορά στις πωλήσεις και τις έρευνες καταναλωτών- φαίνεται να δείχνουν ανοδικές τάσεις. Οι πωλήσεις plant-based κρέατος, που συντηρείται στο ψυγείο, αυξήθηκαν κατά 19,1% τις 52 εβδομάδες έως τις 11 Ιουλίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της SPINS, ενώ οι πωλήσεις κατεψυγμένων αυξήθηκαν κατά 9,2%. Ωστόσο η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων φυτικής προέλευσης δεν παράγονται από εισηγμένες εταιρείες, πράγμα που σημαίνει ότι οι λεπτομέρειες των πωλήσεών τους δεν κοινοποιούνται.

Ο Chafin είπε ότι υπάρχουν αρκετοί παράγοντες πίσω από την επιβράδυνση. Οι καταναλωτές επιστρέφουν στα εστιατόρια, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει μια αλλαγή στον τρόπο που αγοράζουν πράγματα. Αλλά, υπάρχουν επίσης, πολλοί περισσότεροι παίκτες στον χώρο του plant-based κρέατος. Σύμφωνα με τον ίδιο, μέχρι στιγμής φέτος, έχουν κυκλοφορήσει περισσότερα από 40 νέα plant-based προϊόντα. Παράλληλα, ο Chafin επεσήμανε ότι υπάρχει κι ένα “τσουνάμι” σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Ο Stibel δεν βλέπει μακροπρόθεσμο -και αυξανόμενο- ενδιαφέρον για το plant-based κρέας. Όπως δήλωσε, το φυτικό κρέας έχει προχωρήσει πολύ τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν έχει φτάσει στο σημείο που τα προϊόντα να είναι εξίσου καλά ή καλύτερα από το παραδοσιακό κρέας. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι έρευνες σχετικά με τις συνήθειες των καταναλωτών είναι επίσης, εγγενώς εσφαλμένες. Είναι εύκολο για έναν καταναλωτή να πει ότι θέλει να τρώει πιο υγιεινά και ότι θα αγοράσει περισσότερα φυτικά προϊόντα. Ωστόσο το τι πραγματικά κάνει αυτός ο καταναλωτής, είναι διαφορετικό θέμα.

ΥΨΗΛΕΣ ΤΙΜΕΣ

Οι υψηλότερες τιμές για τα plant-based προϊόντα κρέατος θα μπορούσαν επίσης να ευθύνονται για την επιβράδυνση της ανάπτυξης, είπε ο Chafin. Η ισοτιμία των τιμών με το κρέας αποτελεί στόχο για τις εταιρείες plant-based. Το 2020, τα plant-based προϊόντα είχαν μερίδιο αγοράς 2,7% όλων των λιανικών πωλήσεων συσκευασμένων κρεάτων στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία της SPINS. Ο Chafin είπε ότι, εάν το κρέας φυτικής προέλευσης κόστιζε το ίδιο με το κρέας ζωικής προέλευσης, αυτό το μερίδιο αγοράς θα πλησίαζε το 20%.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Οι αναλυτές συμφωνούν ότι ο κλάδος των φυτικών προϊόντων θα αρχίσει να αναπτύσσεται ξανά. Το πόσο θα αναπτυχθεί και ποια τμήματα του κλάδου θα έχουν περισσότερες πωλήσεις, μένει να φανεί.

Ελευθερία Πιπεροπούλου FnB Daily