Μεγάλο ενδιαφέρον για τον σιδηρόδρομο και την οικονομία της ευρύτερης Θεσσαλίας παρουσιάζει το mega project της σιδηροδρομικής Εγνατίας, που στο κάτω άκρο του φτάνει μέχρι την Καλαμπάκα, το οποίο θα συνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά Βάρνα – Μπουργκάς – Δούναβη, με προοπτική να φτάσει σε δεύτερη φάση μέχρι την Κωστάντζα της Ρουμανίας.

Αυτός ο νέος εμπορευματικός διάδρομος που θα παρακάμπτει τα στενά, πέρα από την γεωπολιτική σημασία του, έχει τεράστιο οικονομικό υπόβαθρο, αποτελώντας μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις των επόμενων δεκαετιών με ορίζοντα λειτουργίας το 2028

Βάσει της μελέτης το κόστος του συνολικού έργου υπολογίζεται στα 5,27 δισεκατομμύρια €, με το μεγαλύτερο μέρος (πάνω από τρία δισ. ευρώ) να αφορά το δυτικό σκέλος και κυρίως την κατασκευή του τμήματος Κοζάνη -Καλαμπάκα -Ηγουμενίτσα, το οποίο αποτελεί εξολοκλήρου νέα χάραξη σε ορεινό ανάγλυφο.

Το πρότζεκτ αναμένεται να αντλήσει κονδύλια χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από ιδιωτικές εταιρείες, αλλά και τους Κινεζικούς σιδηροδρόμους οι οποίοι έχουν εκδηλώσεις ενδιαφέρον για συμμετοχή.

Το δυτικό τμήμα του άξονα αποτελείται από:

-Το υφιστάμενο τμήμα Θεσσαλονίκη - Πλατύ ( διπλή σιδηροδρομική γραμμή με ηλεκτροκίνηση). Το υφιστάμενο τμήμα της μονής γραμμής Πλατύ - Βέροια - Αμύνταιο - Κοζάνη, στο οποίο θα πρέπει να πραγματοποιηθούν εργασίες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού ώστε να καλύπτει τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας.

-Το τμήμα Κοζάνη - Καλαμπάκα μήκους 105 km, περίπου, νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τον υφιστάμενο σταθμό Κοζάνης με αυτόν της Καλαμπάκας και κατ’ επέκταση με τον κλάδο του ΠΑΘΕ Καλαμπάκα– Παλαιοφάρσαλος.

-Το τμήμα Καλαμπάκα -Ιωάννινα -Ηγουμενίτσα, μήκους 152 km περίπου, νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής. Προβλέπεται η κατασκευή σιδηροδρομικών σταθμών στις περιοχές Μαλακασίου, Ανθοχωρίου, Ιωαννίνων, Καστρίτσας, Ηγουμενίτσας κ.α.. Το σκέλος αυτό, εάν τελικά υλοποιηθεί, θα εξυπηρετεί περιοχές χωρίς καμία σιδηροδρομική κάλυψη.

Η σιδηροδρομική Εγνατία φέρνει και την ανάπτυξη, με το μοντέλο της παραχώρησης, τριών νέων εμπορευματικών κέντρων, κατά μήκος του άξονα, που κρίνονται απαραίτητα για την εξυπηρέτηση της εκτιμώμενης μεταφορικής ζήτησης. Τα κέντρα σχεδιάζονται για τη Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα, με συνολικό κόστος επένδυσης που φτάνει τα 215 εκατομμύρια € και θα προσφέρουν υπηρεσίες αποθήκευσης και υποστήριξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, περιλαμβάνοντας τράπεζες, τελωνεία, ασφαλιστικά γραφεία, χώρους γραφείων προς ενοικίαση, ταχυδρομεία, συνεδριακά κέντρα, χώρους εμπορικής ανάπτυξης κ.λ.π.

Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή της Θεσσαλίας προβλέπεται να λειτουργήσουν άλλα δύο εμπορευματικά κέντρα που θα εξυπηρετούν το σιδηροδρομικό δίκτυο, το ένα στο Συκούριο Λάρισας και το άλλο στο λιμάνι του Βόλου.

Λ.Ε. Thessaliaeconomy.gr