Το φράγμα των 600.000 έχουν ήδη ξεπεράσει στην Ελλάδα οι συνδέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων στο φυσικό αέριο, με στόχο το νούμερο αυτό να αυξηθεί στις 900.000 μέχρι το 2029. Αυτό ανέφερε ο CEO της Italgas, Paolo Gallo, σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο του rebranding των ελληνικών εταιρειών διαχείρισης δικτύων διανομής αερίου -που απέκτησε η Italgas εξαγοράζοντας τη ΔΕΠΑ Υποδομών- καθώς και των εγκαινίων των νέων γραφείων των εταιρειών.

Με το rebranding, η ΔΕΠΑ Υποδομών μετονομάζεται σε «Enaon» και σε «Enaon Eda» η θυγατρική της ΔΕΔΑ (όπου είχαν ήδη ενοποιηθεί οι δύο άλλες εταιρείες διαχείρισης, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ). Υπενθυμίζεται ότι στο Στρατηγικό Πλάνο της ιταλικής εταιρείας για την περίοδο 2023-2029, το οποίο είχε παρουσιαστεί τον προηγούμενο Ιούνιο, η Italgas είχε τοποθετήσει στα 900 εκατ. Ευρώ τις επενδύσεις στα ελληνικά δίκτυα.

«Εκτιμώ ότι αυτό το νούμερο θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω», τόνισε ο κ. Gallo. Ωστόσο, παρέπεμψε στις επόμενες επίσημες ανακοινώσεις της Italgas, για το ακριβές νέο ύψος των κεφαλαιουχικών δαπανών.

Επέκταση σε 13 πόλεις το 2024

Συμπλήρωσε πως το 2023 οι επενδύσεις ήταν κατά 78% αυξημένες σε σχέση με το 2021, ενώ πρόκειται να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο το 2024. «Πρωταρχικός μας στόχος μας είναι η επέκταση των δικτύων. Παράλληλα, θα εφαρμόσουμε τεχνολογίες ψηφιοποίησης, καταγράφοντας τις ανάγκες των υποδομών, όσο τα "γνωρίζουμε" καλύτερα», τόνισε.

Όσον αφορά το τρέχον έτος, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της «Enaon Eda» Francesca Zanninotti σημείωσε ότι θα κατασκευαστούν 650 χιλιόμετρα δικτύου χαμηλής πίεσης και 50 μέσης πίεσης. «Θα επεκταθούμε σε 13 νέες πόλεις, πρώτη από τις οποίες θα είναι τα Γρεβενά. Η έναρξη λειτουργίας θα πραγματοποιηθεί τον Μάρτιο, ενώ θα ακολουθήσει η Φλώρινα και η Καστοριά», υπογράμμισε.

Επισήμανε πως χάρις στο πρόγραμμα επιδότησης των εσωτερικών εγκαταστάσεων, που «τρέχει» στη Φλώρινα, υπάρχει επιπλέον στήριξη για την αντικατάσταση των ρυπογόνων καυσίμων. Στο «κύμα» των 13 πόλεων για το 2024 περιλαμβάνεται επίσης η Πάτρα, το τρίτο μεγαλύτερο αστικό κέντρο στη χώρα μας. Επίσης, δίνουν το «παρών» το Άργος Ορεστικό, η Άμφισσα, το Καρπενήσι, η Λιβαδειά, τα Γιαννιτσά, η Βέροια, η Αμφισσα, η Αλεξάνδρεια, το Καρπενήσι, η Ορεστιάδα και τα Ιωάννινα.

Κοινωνική δικαιοσύνη

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Gallo επισήμανε πως πρόθεση της Italgas είναι να ενοποιηθούν τα τιμολόγια διανομής σε όλες περιοχές αδείας της «Enaon Eda». Στην πράξη αυτό θα σημαίνει πως θα αυξηθούν τα τιμολόγια σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία (όπου ήδη η διείσδυση του αερίου κινείται σε υψηλά επίπεδα), αντισταθμίζοντας μέρος των υψηλών ρυθμιζόμενων χρεώσεων που σε αντίθετη περίπτωση θα ίσχυαν στις περιοχές όπου αναπτύσσονται τώρα δίκτυα υποδομής, ώστε να αποσβεστούν οι επενδύσεις.

«Αξίζει να σημειώσω πως και στην Ιταλία οι διαφορές τιμολογίων διανομής είναι πολύ μικρές ανά περιοχή. Πιστεύω ότι η πρότασή μας για ενοποίηση διανομής είναι θέμα απλοποίησης και κοινωνικής δικαιοσύνης. Λόγοι κοινωνικής δικαιοσύνης υπαγόρευσαν τα τιμολόγια διανομής στη Σαρδηνία να τεθούν στο ίδιο επίπεδο με τη Νότια Ιταλία. Το αν θα ενοποιηθούν ή όχι τα τιμολόγια έχει ουδέτερη επίδραση για εμάς», σημείωσε.

Όσον αφορά την προοπτική μελλοντικών νέων επεκτάσεων, ο CEO της Italgas υπογράμμισε πως στο «κάδρο» θα μπορούν περιοχές όπου η ζήτηση εκτιμάται πως θα είναι αυξημένη, από την άποψη των συνδέσεων. Σε ερώτηση σχετικά με την «άφιξη» του φυσικού αερίου στα νησιά, επισήμανε πως θα χρειαστεί να διενεργηθούν μελέτες κόστους – οφέλους, στις οποίες θα βασιστούν οι όποιες αποφάσεις.

Μείωση των τιμών αερίου

Σημείωσε πως σε μεγάλα νησιά, όπως η Κρήτη, ίσως θα είχε νόημα η «αεριοποίησή» τους. «Σε κάθε περίπτωση, είναι πρόωρη οποιαδήποτε ανάλογη συζήτηση», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον κ. Gallo, στόχος είναι να εφαρμοστούν τεχνολογικές καινοτομίες στην Ελλάδα ώστε τα ελληνικά δίκτυα διανομής να γίνουν μοντέλο προς μίμηση στην Ευρώπη, όπως συμβαίνει με τα ιταλικά. Όσον αφορά την έγχυση βιομεθανίου, τα στελέχη της Italgas επισήμαναν πως αναμένουν το ρυθμιστικό πλαίσιο από την ελληνική πολιτεία, ώστε να αξιολογήσουν παραμέτρους όπως το κόστος. Σημείωσαν πάντως ότι είναι απαραίτητο να υπάρξει κινητροδότηση προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο CEO της Italgas ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχουν σχέδια για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών της ΔΕΠΑ Υποδομών. Όσον αφορά τις διεθνείς τιμές αερίου, προέβλεψε πως θα αποκλιμακωθούν όσο οδεύουμε προς το καλοκαίρι. «Για το δίμηνο Απρίλιος-Μάιος, μία τιμή 20-25 ευρώ ανά Μεγαβατώρα είναι ρεαλιστική πρόβλεψη», κατέληξε.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Κώστα Δεληγιάννη insider.gr)