Στη Βουλή κατατέθηκε την Παρασκευή, με καθυστέρηση ενάμισι έτους, η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού για 35 χρόνια. Με δεδομένο ότι το Δημόσιο δεν έχει ολοκληρώσει την πιστοποίηση των σηράγγων όπως όφειλε, η υποχρέωση αυτή μεταφέρεται στον παραχωρησιούχο, ενώ εξασφαλίζονται 180 εκατ. ευρώ για την πληρωμή του. Η σύμβαση απαλλάσσει τον παραχωρησιούχο από οποιαδήποτε ποινική ή αστική ευθύνη για τις σήραγγες μέχρι να τις αδειοδοτήσει. Παράλληλα ορίζεται ότι αν το Δημόσιο επιθυμεί κάποιες κατηγορίες πολιτών να έχουν απαλλαγή από διόδια (λ.χ. κάτοικοι όμορων περιοχών), θα πρέπει να πληρώνει το τίμημα στον ιδιώτη.
Η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού υπογράφηκε στις 29 Μαρτίου 2024 και αρχικά προβλεπόταν να τεθεί σε ισχύ έως τον Αύγουστο. Για να συμβεί αυτό υπήρχε μια σειρά από προϋποθέσεις οι οποίες δεν πληρώθηκαν, με κυριότερη την πιστοποίηση των σηράγγων από την Εγνατία Α.Ε. Με αυτό το δεδομένο, η υπογραφείσα σύμβαση παραχώρησης που κατατέθηκε την Παρασκευή για κύρωση από τη Βουλή περιλαμβάνει και... την πρώτη τροποποίησή της. Ετσι, πλέον Δημόσιο και παραχωρησιούχος (η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis Projects SAS) συμφωνούν ότι ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει για λογαριασμό του Δημοσίου να κάνει αυτοψίες, δοκιμές, να εκπονήσει τις αναγκαίες μελέτες και να καταρτίσει φακέλους ασφαλείας για τις σήραγγες του έργου (ως κατηγορίας Ε). Οι φάκελοι αυτοί θα πρέπει να κατατεθούν στη Δημόσια Αρχή Σηράγγων μέσα σε ένα έτος, ενώ οι εργασίες που προβλέπονται για την εξασφάλιση ενός επιπέδου ασφαλείας θα πρέπει να γίνουν τρεις μήνες αργότερα. Μέχρι να συμβεί αυτό, ο παραχωρησιούχος και οι υπεργολάβοι του δεν φέρουν καμία αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη για οποιοδήποτε ζήτημα δημιουργηθεί από τη μη πιστοποίηση των σηράγγων, ενώ αν το Δημόσιο καθυστερήσει με οποιονδήποτε τρόπο τη διαδικασία πιστοποίησης, θα πρέπει να αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο.
Παράλληλα το Δημόσιο φτιάχνει ένα λογαριασμό με 180 εκατ. ευρώ, από τον οποίο θα καλύψει το κόστος για τις μελέτες και τα έργα που απαιτούνται για την πιστοποίηση των σηράγγων, αλλά και για τυχόν απώλειες εσόδων του παραχωρησιούχου από τις εργασίες αυτές.
Με την τροποποίηση της σύμβασης ο παραχωρησιούχος προστατεύεται ακόμα περισσότερο, καθώς μπορεί να θεωρείται ότι έχει πλήρη εικόνα για την κατάσταση της Εγνατίας, της οποίας αναλαμβάνει τη διαχείριση, αλλά... δεν φέρει καμία ευθύνη για αυτή. Οπως ορίζεται, ο παραχωρησιούχος δεν ευθύνεται για ζημιές που θα προκληθούν σε τρίτους από μόνη την ύπαρξη του έργου ή από τη λειτουργία και συντήρησή του, εκτός αν οφείλονται σε υπαιτιότητα εργαζομένων ή εργολάβων του παραχωρησιούχου ή αν ανάγονται σε κινδύνους που έχει αναλάβει με τη σύμβαση παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι ο παραχωρησιούχος πρέπει να προχωρήσει μέσα στην πρώτη πενταετία σε επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το Δημόσιο θα πληρώσει τα 60 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες που θα κάνει περιλαμβάνουν αντικατάσταση στηθαίων, δημιουργία ενός νέου σταθμού διοδίων στον Πλάτανο Ημαθίας, αναβαθμίσεις κάποιων τμημάτων και άλλα.
Το άρθρο για τα διόδια
Η συμφωνία τροποποίησης περιλαμβάνει και ένα άρθρο για τα διόδια. Οπως προβλέπει, εφόσον το Δημόσιο επιθυμεί να εξακολουθήσουν κάποιες απαλλαγές που έχει θεσπίσει το 2017 (κάτοικοι όμορων περιοχών και άνεργοι), θα πρέπει να δίνει σχετική εντολή στον παραχωρησιούχο και να αναλάβει το κόστος για απώλεια εσόδων ή για αύξηση λειτουργικών εξόδων. Ειδικά για τους... τζαμπατζήδες, η σύμβαση προβλέπει ότι η φωτογραφία της πινακίδας του οχήματος, μαζί με βεβαίωση από τον παραχωρησιούχο ότι διήλθε από τα διόδια χωρίς να πληρώσει, θα επαρκεί ώστε μέσα σε πέντε ημέρες να βγαίνει το πρόστιμο προς τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Αν περάσουν 15 ημέρες και δεν πληρωθεί το πρόστιμο, τότε θα εκδίδεται διαταγή πληρωμής.
Τέλος, ορίζεται ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. παραμένει υπεύθυνη για τις παλιές συμβάσεις που είναι σε ισχύ και τις υποχρεώσεις που είχε έως σήμερα, ενώ ο παραχωρησιούχος δεν υποχρεούται να προσλάβει κανέναν από τους σημερινούς εργαζομένους της, που «μεταφέρονται» στο υπουργείο Υποδομών.
Γιώργος Λιάλιος, Καθημερινή









