"Αρκετά με τις σουρεαλιστικές ονομασίες κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων", λένε οι ευρωπαϊκές οργανώσεις κτηνοτροφίας, οι οποίες ξεκίνησαν από χθες εκστρατεία κατά της κατάχρησης των ονομασιών κρέατος. Οι οργανώσεις αυτές εκτιμούν ότι η συζήτηση για τις ονομασίες κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων σε plantbased απομιμήσεις είναι πολύ πιο περίπλοκη, από ό,τι φαίνεται με την πρώτη ματιά.

Θεωρούν δε ότι, "εάν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφασίσει τον επόμενο μήνα να προστατεύσει vegan λουκάνικα ή burgers, θα ανοίξει ένα κουτί της Πανδώρας, που θα επηρεάσει μακροπρόθεσμα τους καταναλωτές και τους κτηνοτρόφους - γεγονός που δεν είναι κατανοητό στην ευρωπαϊκή κοινότητα."

"ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΟΥΝ ΑΠΟΔΕΚΤΑ VEGAN…BURGERS ΚΑΙ ΛΟΥΚΑΝΙΚΑ"

Στο πλαίσιο αυτό, μια ομάδα ευρωπαϊκών οργανώσεων εκπροσώπησης του ζωικού κεφαλαίου, ξεκίνησε από χθες μια νέα εκστρατεία, κάνοντας έκκληση για κινητοποίηση σε ολόκληρο τον κλάδο. Ο ευρωβουλευτής, Eric Andrieu, πρότεινε να αφήσει το κρίσιμο ζήτημα των ονομασιών κρέατος στα χέρια της Κομισιόν, υπό την προϋπόθεση ότι αποδέχεται την αναγνώριση ονομάτων όπως "vegan burgers" και "vegan λουκάνικα". Μία τέτοια κίνηση θεωρείται απαράδεκτη για τους παραγωγούς και είναι αντίθετη με την αρχική πρόταση, που ψηφίστηκε πέρυσι.

Η ομάδα καλεί τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εξετάσουν προσεκτικά τον αντίκτυπο και τις συνέπειες της γενίκευσης τέτοιων όρων, προωθώντας έτσι το παραπλανητικό και άδικο marketing.

"ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ"

Ο Jean-Pierre Fleury, πρόεδρος της Copa και Cogeca για το βόειο κρέας, τόνισε ότι "ο ευρωπαϊκός τομέας κτηνοτροφίας ζητάει απλώς το έργο εκατομμυρίων ευρωπαίων παραγωγών και εργαζομένων στον κτηνοτροφικό τομέα να αναγνωριστεί και να είναι σεβαστό. Δεν φοβάμαι να πω ότι πρόκειται για μια προφανή περίπτωση πολιτισμικής…πειρατείας. Ορισμένα πρακτορεία marketing το χρησιμοποιούν για να μπερδεύουν σκόπιμα τους καταναλωτές, προωθώντας την άποψη ότι η αντικατάσταση ενός προϊόντος από το άλλο, δεν επηρεάζει τη διατροφική πρόσληψη." Πρόσθεσε δε ότι "αυτό το μονοπάτι έχει… στρωθεί με καλές προθέσεις, αλλά θα ανοίξει την πόρτα για άλλες μπερδεμένες ονομασίες, που θα προκύψουν μακροπρόθεσμα."

ΤΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΤΗΣ ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ

Η επικοινωνιακή εκστρατεία "ceci n’est pas un steak" θέτει θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με την πληροφόρηση των καταναλωτών, την πολιτιστική μας κληρονομιά και τη δύναμη του σύγχρονου marketing, που συγχωνεύει αναμφισβήτητα μεγάλα επιχειρηματικά ενδιαφέροντα και αξίες. Στο μανιφέστο της εκστρατείας οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί τονίζουν το γεγονός ότι, "όταν μιλάμε για προϊόντα vegan, τείνουμε να ξεχάσουμε ότι οι ευρωπαίοι παραγωγοί ενδιαφέρονται να παράγουν τόσο φυτικές, όσο και ζωικές πρωτεΐνες και δεν αντιτίθενται στην παραγωγή φυτικών πρωτεϊνών για προϊόντα vegan.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι οι απομιμήσεις με βάση τα φυτά, που τείνουν να αντιγράφουν τις ονομασίες και τα χαρακτηριστικά του κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων, πρέπει να αναπτύξουν μια δική τους, διαφορετική προσέγγιση." Υπογραμμίζουν δε ότι "αντί να επενδύουν στο lobbying, αυτές οι εταιρείες θα πρέπει να εργαστούν σε νέες ιδέες marketing, να αποκτήσουν την αναγνώριση των καταναλωτών και να επιλύσουν το βασικό παράδοξο της plant-based απομίμησης.

Μια βιομηχανία, που προσπαθεί να γίνει mainstream, δεν πρέπει να χτίσει τη φήμη της εστιάζοντας τις προσπάθειές της στο marketing σε υπάρχοντα προϊόντα και σε μια μάχη εναντίον τους".

Μάκης Αποστόλου fnB Daily