Έλληνες, Βούλγαροι, Ισραηλινοί, Μαλτέζοι και Καταριανοί διεκδικούν το λιμάνι του Βόλου. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) αξιολογήθηκαν και πέρασαν στη δεύτερη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών.  

Ο διαγωνισμός αποκτά έντονο ενδιαφέρον αφού το λιμάνι έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι διεκδικητές του είναι έμπειροι στη διαχείριση λιμενικών υποδομών και όχι μόνο.

Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα είναι τα εξής: Advance Properties O.O.D., κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., κοινοπραξία Intrakat A.E. – TΕΚΑΛ Α.Ε.,  κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Mariner Capital Ltd,  QTerminals W.L.L., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Το λιμάνι του Βόλου παρουσιάζει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον δεδομένου ότι έχει προοπτικές να εξελιχθεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο για την κεντρική Ελλάδα και ειδικά για αγροτικά προϊόντα, ενώ μπορεί να υποστηρίξει εξίσου και εξαγωγική δραστηριότητα.

Οι κύριες δραστηριότητες του ΟΛΒ περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας. Επίσης ο ΟΛΒ παρέχει θέσεις ελλιμενισμού σε τουριστικά και άλλα πλοία αναψυχής. Επιπλέον, παρέχει βοηθητικές υπηρεσίες σε πλοία (νερό, ηλεκτρικό ρεύμα, υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών κλπ.) και εκμεταλλεύεται γήπεδα και κτήρια του λιμένα για πολιτιστικές και άλλες δραστηριότητες.

Ένα άλλο πλεονέκτημα του λιμανιού είναι η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο με τη σχετική μελέτη να βρίσκεται σε εξέλιξη. Η παλιά υποδομή, προ 20ετίας, εξυπηρετούσε ένα μέρος του λιμανιού, με τις γραμμές του τρένου να φτάνουν μόνο μέχρι την πρώτη προβλήτα. Στόχος τώρα είναι ο σιδηρόδρομος να συνδεθεί με όλες τις προβλήτες.

Εκτός από τους Έλληνες διεκδικητές που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Goldair, η κοινοπραξία Intrakat και ΤΕΚΑΛ και ο ΟΛΘ, οι ξένοι διεκδικητές είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί:

Η Advance Properties είναι ένας βουλγαρικός όμιλος με διαφοροποιημένες δραστηριότητες που ιδρύθηκε από την οικογένεια Domuschiev. Οι δραστηριότητές της επικεντρώνονται κυρίως στα φαρμακευτικά προϊόντα, τη ναυτιλία (32 bulk carriers και 6 υπό κατασκευή) και τη διαχείριση λιμένων (2 τερματικοί σταθμοί λιμένων στο Μπουργκάς.

Η Israel Shipyards Industries είναι ένας ισραηλινός όμιλος με  τρεις κύριους τομείς δραστηριότητας: τον ναυτιλιακό τομέα (ναυπηγικές και επισκευαστικές υπηρεσίες και εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν το Ναυτικό και τις εμπορικές θαλάσσιες αγορές), τον λιμενικό τομέα (φόρτωση και εκφόρτωση φορτίου, στο μοναδικό ιδιόκτητο λιμάνι του Ισραήλ, στον κόλπο της Χάιφα ) και τον κλάδο του τσιμέντου με προϊόντα για τον κατασκευαστικό κλάδο. Επιπλέον, ο όμιλος παρέχει υπηρεσίες logistics και υποστήριξης για την υπεράκτια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και τη ναυτιλία φορτίου σε όλο τον κόσμο. Η Israel Shipyards συμπράττει με τη Χαλυβουργία Ελλάδος που διαθέτει εργοστάσια παραγωγής και επεξεργασίας σιδήρου στο  Βελεστίνο και το Βόλο.

Η Mariner Capital Limited έχει έδρα τη Μάλτα και ανήκει στην  οικογένειας Hili, γνωστή στην Ελλάδα καθώς διαχειρίζεται τα καταστήματα McDonald's. Η Mariner είναι εταιρεία επενδύσεων, ανάπτυξης και ανεξάρτητης λειτουργίας/εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών μεσαίου μεγέθους θαλάσσιων λιμένων και άλλων συναφών δραστηριοτήτων στον κλάδο των logistics και της ναυτιλίας. Η Mariner λειτουργεί τρεις τερματικούς σταθμούς στην Ευρώπη: (στη Ρίγα της Λετονίας, στη Βενετία της Ιταλίας και στο Δυρράχιο της Αλβανίας.

Η QTerminals είναι εταιρεία εκμετάλλευσης τερματικού σταθμού, υπεύθυνη για τη διευκόλυνση των εισαγωγών και εξαγωγών του Κατάρ και των θαλάσσιων εμπορικών δραστηριοτήτων του. Η QTerminals παρέχει υπηρεσίες εφοδιασμού εμπορευματοκιβωτίων, γενικού φορτίου, RORO, κτηνοτροφικών και υπεράκτιων φορτίων, στη Φάση 1 του λιμανιού Hamad του Κατάρ.

Τα επενδυτικά σχήματα, αφού υπογράψουν τις σχετικές συμβάσεις εμπιστευτικότητας, θα λάβουν τα τεύχη της Β’ φάσης του διαγωνισμού (υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών) και θα αποκτήσουν πρόσβαση στο Virtual Data Room, όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες σχετικά με το περιουσιακό στοιχείο.  Οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να υποβληθούν το φθινόπωρο.

Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό του 2021, ο τζίρος του OΛΒ είχε διαμορφωθεί στα 5,2 εκατ. ευρώ, τα EBITDA στα 1,48 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων στα 522.000 ευρώ και το σύνολο του ενεργητικού στα 20 εκατ. ευρώ.

Βασίλης Κώτσης