
Μοντέλο Αλεξανδρούπολης υιοθέτησαν η κυβέρνηση και το Υπερταμείο για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ). Όπως γράφει η Καθημερινή (Ηλίας Γ. Μπέλος) τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να υπογραφεί σύμβαση με εξειδικευμένο σύμβουλο για την εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου, επί του οποίου θα βασιστεί και το νέο master plan, το σχέδιο δηλαδή των επενδύσεων που θα πρέπει να γίνουν για να βελτιωθούν δραστικά οι λειτουργικές και οικονομικές επιδόσεις του λιμανιού και να ενισχυθεί η προσφορά του στην κοινωνία της πόλης. Η χρηματοδότηση θα προέλθει από τον βασικό μέτοχο του λιμανιού, δηλαδή το Υπερταμείο, και από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Υπενθυμίζεται πως αντίστοιχη διαδικασία υιοθετήθηκε και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που επίσης είχε αρχικά βγει από το ΤΑΙΠΕΔ σε διεθνή διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρησή του, ωστόσο κατόπιν, με απόφαση της κυβέρνησης, ματαιώθηκε, όπως ακριβώς συνέβη και φέτος τον Φεβρουάριο με το λιμάνι του Βόλου.
Συγκεκριμένα, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2023 το ΤΑΙΠΕΔ είχε προχωρήσει στην ανάδειξη του ΟΛΘ, που ελέγχεται από τον όμιλο Ιβάν Σαββίδη, ως προτιμητέου επενδυτή για την απόκτηση 67% του ΟΛΒ έναντι 51 εκατ., και ενώ εκκρεμούσε προσφυγή άλλου επενδυτή, προχώρησε στη ματαίωση του διαγωνισμού. Οι ζημιές που είχε υποστεί το λιμάνι από την κακοκαιρία «Daniel» αναφέρθηκαν ως μία από τις αιτίες, ενώ η επίσημη ανακοίνωση της ακύρωσης της πώλησης αναφέρει μεταξύ άλλων πως ο ΟΛΒ «έχει όλες τις προϋποθέσεις να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εμπορική και τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλίας, να αποτελέσει πύλη εξωστρέφειας, και μαζί με τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας να προκρίνει τα ελληνικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου».
Η τελευταία αναφορά συνδέεται από κύκλους της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας με το γεγονός ότι η υποδομή στον Βόλο, εκτός από εμπορική, έχει και αυξημένη γεωπολιτική σημασία. Ειδικά στην τρέχουσα διεθνή συγκυρία κατά την οποία οι δυτικές συμμαχικές δυνάμεις αναζητούν γρήγορες γραμμές πρόσβασης και εφοδιασμού προς την Ανατολική Ευρώπη. Υπενθυμίζεται πως το λιμάνι έχει πρόσθετο ειδικό γεωπολιτικό βάρος λόγω και της εγγύτητάς του με τον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, όπως και με τις εγκαταστάσεις της 111 Πτέρυγας Μάχης στην Αγχίαλο αλλά και το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ) στη Λάρισα. Οπως και στην Αλεξανδρούπολη, όπου υποπαραχωρήθηκε προβλήτας για χρήση από νατοϊκές δυνάμεις και οι υποδομές του λιμανιού εντάχθηκαν στο πλαίσιο της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (Mutual Defence Cooperation Agreement, MDCA) Ελλάδας ΗΠΑ, έτσι και στον Βόλο εκτιμάται, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ότι μπορεί δυνητικά να αναπτυχθεί, μεταξύ άλλων, και δραστηριότητα παροχής στρατιωτικών και βοηθητικών ευκολιών σε ελληνικές αλλά και συμμαχικές στρατιωτικές δυνάμεις.
Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση διά της Μονάδας Στρατηγικών Συμβάσεων του Υπερταμείου (Project Preparation Facility - PPF) αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα να προκηρύξει το έργο προϋπολογισμού 100,5 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση του λιμένα Βόλου με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Για την ώρα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται εργασίες για την αποκατάσταση των βαθών της λιμενολεκάνης μετά τα ακραία καιρικά φαινόμενα τον Σεπτέμβριο 2023.
Z.H. thessaliaeconomy.gr (απο το ρεπορτάζ της Καθημερινής, Ηλίας Μπέλος)