
Μια συνεχιζόµενη επιχείρηση δολιοφθοράς είναι πιθανό να κρύβεται πίσω από την έκρηξη που σηµειώθηκε την Παρασκευή σε ελληνικών συµφερόντων δεξαµενόπλοιο, ανοικτά των ακτών της Λιβύης. Περίπου 80 ναυτικά µίλια ανοικτά της Βεγγάζης σηµειώθηκε έκρηξη στο υπό σηµαία Νήσων Μάρσαλ δεξαµενόπλοιο «Vilamoura», το οποίο ανήκει στην εταιρεία TMS, συµφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόµου.Όπως γράφει η Καθημερινή (Γιάννης Σουλιώτης), προκλήθηκαν υλικές ζηµιές και το σύστηµα πλοήγησης τέθηκε εκτός λειτουργίας, µε το δεξαµενόπλοιο να ρυµουλκείται ήδη από το Σάββατο στον Πειραιά. Το «Vilamoura» είχε φορτώσει πετρέλαιο από τη Λιβύη και είχε προορισµό το λιµάνι Αλχεθίρας της Ισπανίας. Επειτα από µια πρώτη έρευνα που πραγµατοποίησε το πλήρωµα του «Vilamoura», η έκρηξη αποδίδεται στην πυροδότηση µε ωρολογιακό µηχανισµό µαγνητικής νάρκης, ή «πεταλίδας» στην αργκό των στρατιωτικών, στο κύτος του δεξαµενοπλοίου.
Ποιοι όµως µπορεί να είναι οι δράστες της επίθεσης και ποια τα κίνητρά τους; Η απάντηση είναι πιθανό να κρύβεται στο λιµάνι στο οποίο το δεξαµενόπλοιο είχε καταπλεύσει πριν βάλει πλώρη για τη Λιβύη, όπου τελικά σηµειώθηκε η έκρηξη: το Νοβοροσίσκ της Ρωσίας. Στο διάστηµα από τις αρχές του έτους µέχρι σήµερα εξάλλου, σε ακόµη τέσσερα δεξαµενόπλοια έχουν καταγραφεί παρόµοιες εκρήξεις. Τα περισσότερα από αυτά είχαν προηγουµένως καταπλεύσει στο λιµάνι Νοβοροσίσκ, από όπου είχαν φορτώσει πετρέλαιο, στη Μαύρη Θάλασσα.
Τη νύχτα µεταξύ 17ης και 18ης Ιανουαρίου σηµειώθηκε έκρηξη στο επίσης ελληνικών συµφερόντων πλοίο «Seacharm» που ανήκει στον στόλο της εφοπλιστικής εταιρείας Thenamaris. Βρισκόταν στο αγκυροβόλιο του λιµανιού Σεϊχάν, κοντά στα Αδανα της Τουρκίας. Από την έκρηξη προκλήθηκε τρύπα στο κύτος του τάνκερ, µε το συµβάν να αποδίδεται και σε αυτή την περίπτωση στην πυροδότηση µαγνητικής νάρκης. Tο «Seacharm», όπως και το «Vilamoura», πριν καταπλεύσει στην Τουρκία είχε ταξιδέψει στο Νοβοροσίσκ. Μετά την έκρηξη το δεξαµενόπλοιο επέστρεψε στον Σκαραµαγκά για επισκευή.
Μερικά εικοσιτετράωρα αργότερα, αρχές Φεβρουαρίου ήταν η σειρά του υπό σηµαία Λιβερίας δεξαµενοπλοίου «Grace Ferrum» να γίνει στόχος επίθεσης. Πρόκειται για κυπριακών συµφερόντων τάνκερ, στο οποίο έγινε έκρηξη ανοικτά των ακτών της Λιβύης, µε τις υλικές ζηµιές να είναι ιδιαίτερα µεγάλες. Εως και τις αρχές Μαΐου παρέµενε αγκυροβοληµένο ανοικτά της Τρίπολης, µε το σύστηµα πλοήγησής του να έχει καταστραφεί.
Σύµφωνα µε πληροφορίες από την εταιρεία «∆ιάπλους» που εξειδικεύεται σε θέµατα ασφάλειας ναυσιπλοΐας, η έκρηξη στο κύτος ήταν συµβατή µε πυροδότηση µηχανισµού εξωτερικά του δεξαµενοπλοίου και όχι µε βλάβη, ατύχηµα ή δολιοφθορά στο εσωτερικό του. Μερικά εικοσιτετράωρα νωρίτερα το «Grace Ferrum» είχε δέσει και φορτώσει πετρέλαιο από το ρωσικό λιµάνι Ust Luga, κοντά στα σύνορα µε την Εσθονία. Τον Φεβρουάριο ακόµη δύο παρόµοια περιστατικά καταγράφηκαν το πρώτο στο ρωσικό λιµάνι Ust Luga µε στόχο το δεξαµενόπλοιο «Koala» και το δεύτερο µε στόχο το επίσης ελληνικών συµφερόντων δεξαµενόπλοιο της Thenamaris Seajewel. Οι εκρήξεις και στα δύο πλοία αποδίδονται στην πυροδότηση µαγνητικών βοµβών - πεταλίδων, µε τα πλοία να έχουν προηγουµένως φορτώσει πετρέλαιο από ρωσικά λιµάνια.
Το θέµα τελεί εις γνώσιν του αρχηγείου του Λιµενικού, το οποίο µάλιστα ζήτησε τη συνδροµή του ΓΕΕΘΑ σε θέµατα εκρηκτικών, ενώ παρακολουθείται και από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. Σύµφωνα µε αρµόδιους Ελληνες αξιωµατούχους αλλά και τους αναλυτές της «∆ιάπλους», οι επιθέσεις είναι πιθανό να εντάσσονται σε επιχειρήσεις σαµποτάζ που πραγµατοποιούνται από «δρώντες» συνδεδεµένους µε την Ουκρανία. «Η χρήση µαγνητικών βοµβών πάνω σε δεξαµενόπλοια προϋποθέτει υψηλό βαθµό εξειδίκευσης και προετοιµασίας, στοιχείο που παραπέµπει σε υποστηριζόµενους από το κράτος δράστες», αναφέρεται σε σηµείωµα της «∆ιάπλους» που τέθηκε υπόψη της «Κ».
thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από καθημερινή, Γιάννης Σουλιώτης)