Mέσα στο επόµενο τρίµηνο θα πρέπει να εξοπλιστούν µε συστήµατα POS οι σταθµοί διοδίων, µετά την πρόσφατη απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής ∆ηµοσίων Εσόδων (ΑΑ∆Ε) να εντάξει και τα τέλη διέλευσης από τους οδικούς άξονες στην υποχρέωση πληρωµής µε κάρτα. 

Η προσθήκη των σταθµών διοδίων στις δραστηριότητες στις οποίες θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά συστήµατα πληρωµών, παρά το γεγονός ότι αποτελεί πάγιο αίτηµα των χρηστών, µεγαλώνει τη σπαζοκεφαλιά για τις εταιρείες παραχώρησης, που το τελευταίο διάστηµα προσπαθούν να επιλύσουν τον γρίφο των αναλογικών διοδίων. 

Aρµόδιες πηγές της αγοράς επισηµαίνουν ότι είναι άστοχο να γίνεται λόγος για ηλεκτρονικές πληρωµές όταν το υπουργείο Υποδοµών µελετά ένα εντελώς διαφορετικό σύστηµα καταβολής διοδίων, που είναι τα δορυφορικά.

 Οπως αναφέρουν, τα δορυφορικά συστήµατα (εγκατάσταση ποµποδέκτη σε φορτηγά και επαγγελµατικά οχήµατα και αναγνώριση πινακίδων στα Ι.Χ.) προβλέπουν ξήλωµα των σταθµών διoδίων. Για τον λόγο αυτό περιµένουν να δοθούν οι απαιτούµενες διευκρινίσεις του νέου συστήµατος και να πάρουν στα χέρια τους τη µελέτη για να αποφασίσουν ποιο θα είναι το επόµενο βήµα τους. 

Ξεκαθαρίζουν πάντως ότι σε κάθε περίπτωση για να λειτουργήσουν τα POS στα διόδια θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος από τα τέλη Μαρτίου που προβλέπει η πρόσφατη απόφαση της ΑΑ∆Ε, γεγονός που υποδηλώνει ότι θα ζητήσουν παράταση. 

Ο υπουργός Υποδοµών Χρήστος Σπίρτζης πριν από λίγες ηµέρες ανακοίνωσε την προκήρυξη διαγωνισµού για την ανάδειξη του αναδόχου που θα αναλάβει την ανάπτυξη του δορυφορικού συστήµατος στα µέσα Φεβρουαρίου. 

Ωστόσο στον κλάδο των παραχωρήσεων επικρατεί σκοτάδι για το πώς θα εφαρµοστούν τα δορυφορικά διόδια και, κυρίως, ποιος θα τα λειτουργεί και ποιος θα ελέγχει το σύστηµα. Οπως αναφέρουν, κεντρικό ρόλο θα αναλάβει η κρατική Υπηρεσία Οδικών Τελών, που έχει συσταθεί στο υπουργείο, όµως ουδείς γνωρίζει ακόµη το εύρος των αρµοδιοτήτων της. Στον νέο κρατικό φορέα διοδίων κάνουν λόγο για δηµιουργία ενός συστήµατος που χαρακτηρίζουν το «∆ΙΑΣ των διοδίων», καθώς προβλέπεται η διασύνδεση όλων των συστηµάτων λειτουργίας διοδίων σε ενιαία πλατφόρµα.

 Για παράδειγµα, ένα επαγγελµατικό όχηµα που διανύει τη διαδροµή Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα καταγράφεται από το σύστηµα µέσω του ποµποδέκτη που θα εξοπλίζεται και θα χρεώνεται αναλογικά τα διόδια σε όλα τα τµήµατα του οδικού δικτύου τα οποία θα περνάει και αντιστοιχούν σε διαφορετικές εταιρείες παραχώρησης (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδροµος Αιγαίου). 

Οι τελευταίες θα πρέπει να µοιράζονται στη συνέχεια το ποσό της χρέωσης που αναλογεί στον χρήστη, κάτι που θα χρειάζεται τη διασύνδεση των συστηµάτων. Στην αγορά παροµοιάζουν την Υπηρεσία Οδικών Τελών µε εταιρεία που θα λειτουργεί στα πρότυπα του παλιού Ταµείου Εθνικής Οδοποιίας αλλά µε αναβαθµισµένο ρόλο. 

Προβλέπεται µάλιστα να στελεχωθεί µε πάνω από 400 άτοµα προσωπικό! Ο νέος φορέας που θα διοικείται από πρόσωπα της εµπιστοσύνης του υπουργού µε έναν διοικητή και έναν υποδιοικητή έχει αναλάβει και το «µασάζ» στους παραχωρησιούχους που αντιµετωπίζουν µε σκεπτικισµό και πολλές επιφυλάξεις τον νέο σχεδιασµό. 

Οπως σηµειώνουν, η αναγνώριση πινακίδων για τα Ι.Χ. µέσω του συστήµατος Video Tolling εφαρµόζεται µόνο στην Αµερική, εκεί όπου υπάρχουν ενιαίου τύπου πινακίδες, κάτι που δεν ισχύει στη χώρα µας, όπου οι πινακίδες έχουν σβησµένα νούµερα και είναι αδύνατο να διαβαστούν. 

Αλλο ένα ζήτηµα που θέτουν είναι πώς θα αναγνωρίζονται οι άνεργοι που έχουν ελευθέρας από τα διόδια. Οι ίδιοι θα επιδεικνύουν την κάρτα ανεργίας στον έλεγχο. Τι θα συµβεί όµως αν το όχηµά τους χρησιµοποιεί κάποιο άλλο µέλος της οικογένειας που είναι εργαζόµενο;

Μαριάννα Τζάνε (bussines stories)