
Οταν η Ε.Ε. επέβαλε πέρυσι υψηλότατους δασµούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, θεωρήθηκε σοβαρό εµπόδιο για τη BYD και άλλες αυτοκινητοβιοµηχανίες. Οι κινεζικές εταιρείες, όµως, δεν αποθαρρύνθηκαν τόσο εύκολα. Μεταπήδησαν στα υβριδικά ή στις µηχανές εσωτερικής καύσης, που εξαιρέθηκαν από τους δασµούς. Αρχισαν να εισάγουν φθηνότερα µοντέλα και εστίασαν σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, όπου οι γαλλικές και γερµανικές αυτοκινητοβιοµηχανίες δεν έχουν διεισδύσει σε βαθµό αντίστοιχο µε τη Βόρεια Ευρώπη.
Παρά τους δασµούς, οι οποίοι φτάνουν ακόµα και στο 35% σε ορισµένες εταιρείες, οι κινεζικές µάρκες διπλασίασαν το µερίδιό τους στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων τον Απρίλιο σε σύγκριση µε ένα χρόνο νωρίτερα. Ηταν µία ισχυρή επίδειξη ευελιξίας και κατασκευαστικής ισχύος από τις BYD, Geely, Chery, SAIC και άλλες κινεζικές εταιρείες.
Ορισµένες µάλιστα σχεδιάζουν και παράγουν νέα µοντέλα σε µόλις έξι µήνες, ενώ οι γερµανικές µάρκες χρειάζονται τουλάχιστον δύο χρόνια, σύµφωνα µε τον Πιερ Τζιάκοµο Καπέλα, επικεφαλής αλυσίδας αντιπροσωπειών στην Ιταλία.
Οι κινεζικές µάρκες αποτελούσαν µόλις το 4,9% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στην Ε.Ε. τον Απρίλιο ή 53.000 οχήµατα. Πρόκειται, ωστόσο, για σηµαντική άνοδο από το 2,4% πέρυσι. Κατάφεραν µάλιστα να συνεχίσουν να πωλούν περισσότερα ηλεκτρικά οχήµατα. Μετά την αρχική πτώση που έφεραν οι δασµοί, τα ηλεκτρικά της BYD ανέκαµψαν τον Απρίλιο, σύµφωνα µε την εταιρεία ερευνών JATO Dynamics, ανεβαίνοντας 59% έναντι αύξησης 26% που σηµείωσαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αφορούσαν άλλες µάρκες.
Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται περισσότερο από κάθε άλλο τύπο αυτοκινήτου. Περίπου 1 στα 5 ηλεκτρικά που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το πρώτο τρίµηνο κατασκευάστηκε στην Κίνα.
Η αύξηση του κινεζικού µεριδίου έγινε κυρίως εις βάρος της Tesla, η οποία κατέγραψε µεγάλη πτώση πωλήσεων εν µέρει διότι οι Ευρωπαίοι αγοραστές ενοχλήθηκαν µε τη συµπεριφορά του Ελον Μασκ, ο οποίος στήριξε ακροδεξιά κόµµατα σε Γερµανία, Γαλλία και Βρετανία, σηµειώνουν οι New York Times.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών της BYD ξεπέρασαν τα Tesla τον Απρίλιο στην Ευρώπη, αν και οριακά. Το λανσάρισµα ενός αναβαθµισµένου Model Y από την Tesla, του δηµοφιλέστερου αυτοκινήτου της εταιρείας, δεν ανέστρεψε την πτώση, τουλάχιστον όχι µέχρι στιγµής.
∆εδοµένου ότι οι δασµοί κινούνται ανάλογα µε τη στήριξη της κινεζικής κυβέρνησης στις αυτοκινητοβιοµηχανίες, το αποτέλεσµα ήταν περισσότερες πωλήσεις οχηµάτων µε µηχανές εσωτερικής καύσης, υποτιµώντας τις προσπάθειες της Ε.Ε. για µείωση των εκποµπών ρύπων. Μόλις ένα τρίτο των κινεζικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το πρώτο τρίµηνο ήταν ηλεκτρικά. Τα υπόλοιπα ήταν υβριδικά ή εσωτερικής καύσης, που εξαιρούνται από τους δασµούς.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιοµηχανίες είναι γνωστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά είναι διατεθειµένες να προσφέρουν ό,τι ζητάει η αγορά. Ετσι, οι κινεζικές µάρκες προσείλκυσαν αγοραστές σε χώρες όπως η Ιταλία, όπου πολλοί απέφευγαν τα ηλεκτρικά λόγω έλλειψης σηµείων φόρτισης.
Η Ευρώπη ήταν ανέκαθεν δύσκολη αγορά για ξένες αυτοκινητοβιοµηχανίες. Στη Γερµανία και τη Γαλλία, τις δύο µεγαλύτερες αγορές για αυτοκίνητα, οι αγοραστές έχουν ισχυρή προτίµηση για τις ντόπιες µάρκες, όπως η VW, η Renault και η Peugeot. Η Volkswagen, η οποία κατασκευάζει επίσης τα Audi, Skoda και SEAT, αποτελεί το 28% των νέων αυτοκινήτων της Ε.Ε. Η Stellantis που έχει την Peugeot, τη Citroën και την Opel, κατέχει το 16%.
Σε Ιταλία, Ισπανία και Βρετανία πωλήθηκαν τα δύο τρίτα των κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη το πρώτο τρίµηνο. Η Βρετανία είναι εκτός Ε.Ε. και δεν έχει επιπλέον δασµούς.
Σηµειώνεται πως η BYD αναµένεται να αυξήσει τις πωλήσεις της στην Ευρώπη, αφότου ξεκινήσει την παραγωγή στην Ουγγαρία και την Τουρκία του χρόνου. Τα οχήµατα αυτά, εξάλλου, δεν θα υπόκεινται σε δασµούς.
Καθημερινή