Κενά στην εκπαίδευση των σταθμαρχών, λάθη και παραλείψεις από την πλευρά του μοιραίου σταθμάρχη Λάρισας αλλά και των μηχανοδηγών της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62, καθώς και παραβάσεις των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας διαπιστώνει σε πόρισμά της η Μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Δια λειτουργικότητα ςτης ΡΑ Σ για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, με την Αρχή να έχει ήδη καλέσει σε ακρόαση τον ΟΣΕ αλλά και την Hellenic Train. Αυτά τα ευρήματα συμβαδίζουν με τις διαπιστώσεις του πορίσματος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, το οποίο επίσης κατέγραφε τα λάθη και τις παραλείψεις των άμεσα εμπλεκομένων φορέων.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας της ΡΑΣ, σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ διαπιστώθηκαν παραβάσεις όσον αφορά τη διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών, καθώς και τις ενέργειες του μοιραίου σταθμάρχη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, οι οποίες –μεταξύ άλλων– οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα. Αρχικά το πόρισμα διαπιστώνει πως δεν προσκομίστηκε για τον σταθμάρχη υπηρεσίας του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας σχετική βεβαίωση επιτυχούς παρακολούθησης του εκπαιδευτικού προγράμματος, ενώ δεν πιστοποιούνται οι υπηρεσίες κατάρτισης του εν λόγω σταθμάρχη.

Παράλληλα, η ΡΑΣ διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, πως δεν έχει τεκμηριωθεί σωστή και ολοκληρωμένη βασική εκπαίδευση του προσωπικού κλάδου κυκλοφορίας, «αφού από την ανάλυση των στοιχείων δεν δύναται να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα ότι ο εν λόγω σταθμάρχης ολοκλήρωσε τον προβλεπόμενο β΄ κύκλο θεωρητικής εκπαίδευσης (177 ωρών)». Επίσης δεν προσκομίστηκαν με σαφήνεια και στοιχεία από τα οποία να προκύπτουν τα υπογεγραμμένα φύλλα παρουσίας των εκπαιδευομένων κατά τον πρώτο κύκλο της θεωρητικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης για συγκεκριμένες ημερομηνίες τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2022.

Παράλληλα, ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας δεν όρισε στον αρμόδιο κλειδούχο τη διαδρομή την οποία έπρεπε να ακολουθήσει η επιβατική αμαξοστοιχία IC 62 (Aθήνα Θεσσαλονίκη) κατά την έξοδό της από τον Σ.Σ. Λάρισας και δεν βεβαιώθηκε εάν οι αλλαγές τροχιάς από τις οποίες διήλθε η επιβατική αμαξοστοιχία είχαν διευθετηθεί. Σε ό,τι αφορά την Hellenic Train διαπιστώνονται παραβάσεις του γενικού κανονισμού κίνησης, διότι οι άτυχοι μηχανοδηγοί της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 μόλις αντιλήφθηκαν ότι η εν λόγω αμαξοστοιχία ακολούθησε διαφορετική πορεία από αυτήν που αντιστοιχούσε στο δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας, δηλαδή ότι κινούνταν στη γραμμή καθόδου αντί της γραμμής ανόδου, δεν προέβησαν άμεσα σε στάθμευση της αμαξοστοιχίας σε συνεννόηση με τον σταθμάρχη (Σ.Σ. Λάρισας) ή τον κεντρικό χειριστή.

Δέσποινα Κόντη