Σε μισό δισεκατομμύριο ευρώ υπολογίζεται ο «μαύρος» τζίρος του ελαιολάδου στη χώρα μας, καθώς περί τους 70.000 τόνους διακινούνται στην εγχώρια αγορά χύμα, χωρίς παραστατικά, στον γνωστό τενεκέ ή σε πλαστικά δοχεία. Σύμφωνα με την Καθημερινή, μόνο από τη μη είσπραξη ΦΠΑ οι απώλειες για τα κρατικά ταμεία υπολογίζονται σε 60-70 εκατ. ευρώ. Και μπορεί το ελαιόλαδο να χαρακτηρίζεται και «υγρός χρυσός», αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι λάμπει κιόλας. Αλλωστε... ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. «Πάνω από τα 2/3 των δειγμάτων χύμα ελαιολάδου που έχουν ληφθεί κατά καιρούς στο πλαίσιο δειγματοληπτικών ελέγχων είναι ακατάλληλα ή μη συμβατά με τους ισχυρισμούς των παραγωγών τους ή νοθευμένα στη χειρότερη περίπτωση», είπε χαρακτηριστικά χθες ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου (ΕΔΟΕ) Εμμανουήλ Γιαννούλης, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για τα φλέγοντα ζητήματα που αφορούν το ελαιόλαδο.

Το γεγονός ότι το 25% της εγχώριας παραγωγής και το 70% της εγχώριας κατανάλωσης διακινείται χύμα, είναι βασικά και ένας από τους λόγους που δεν υπάρχουν ακριβή στατιστικά στοιχεία για την κατάσταση στον κλάδο, παρά μόνο κατ’ εκτίμηση. «Μπορεί στην Ισπανία να γνωρίζουμε κάθε μήνα με ελάχιστη καθυστέρηση το ισοζύγιο του προηγουμένου μηνός (παραγωγή, πωλήσεις, αποθέματα), αλλά στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια τίποτα από τα παραπάνω», επισήμανε ο Βασίλης Ζαμπούνης, αντιπρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας (4 Ε).

Με βάση πάντα τις εκτιμήσεις του κλάδου, η διακίνηση ελαιολάδου μέσα από το κανάλι των σούπερ μάρκετ –πρόκειται για τυποποιημένο ελαιόλαδο– υπολογίζεται σε περίπου 12.000 τόνους, όταν προ της οικονομικής κρίσης ανερχόταν σε 30.000 τόνους, ενώ γύρω στους 15.000 τόνους προορίζεται για ιδιοκατανάλωση από τους παραγωγούς.

Ακόμη πιο δύσκολο είναι να υπολογίσει κάποιος τι γίνεται στο κανάλι της εστίασης και ευρύτερα του HORECA, καθώς συχνά υπάρχει ο ισχυρισμός περί χρήσης ελαιολάδου, ενώ χρησιμοποιούνται σπορέλαια και καταστρατηγείται η νομοθεσία που θεσπίστηκε το 2017 περί απαγόρευσης χρήσης χύμα ελαιολάδου στα τραπέζια των εστιατορίων.

Ζ.Η. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Δήμητρα Μανιφάβα, Καθημερινή)