Τα γαλακτοκομικά προϊόντα σταθερού barcode και βάρους κατέγραψαν στα ελληνικά supermarkets €70 εκατ. περισσότερες πωλήσεις το 2020 από ότι το 2019, ενώ τα γαλακτοκομικά ζωικής προέλευσης μέσα στο 2021 παραμένουν σταθερά στο σύνολό τους σε αξία, στο 0,4% και στα €726 εκατ., χωρίς τις επί ζυγίω πωλήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Ελένη Γιαννακούλη, Director - Business Development & Analytics, IRI Greece.

ΠΤΩΤΙΚΑ ΣΤΟ 9ΜΗΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΓΑΛΑ - ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΓΙΑ ΦΡΕΣΚΟ & ΕΒΑΠΟΡΕ

Το γάλα, στο σύνολό του, κινήθηκε θετικά το 2020 με ανάπτυξη 3% και €10 εκατ. επιπλέον αξία από ότι τo 2019, ενώ το εννεάμηνο του 2021 (με τα στοιχεία Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου) δείχνουν πτώση 3,8% και απώλεια €10 εκατ. σε τζίρο ήδη, στα supermarkets. Μεγαλύτερες απώλειες σε αξία είχαν το φρέσκο γάλα και το εβαπορέ, από τα οποία χάθηκαν €14 εκατ., ενώ το γάλα υψηλής παστερίωσης, παρόλο που κινείται πολύ θετικά, έχει φέρει μόνο €2,5 εκατ. επιπλέον πωλήσεις και δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις απώλειες του φρέσκου γάλακτος και του εβαπορέ. Το βιολογικό γάλα και το κατσικίσιο συνεχίζουν και το 2021 τη θετική τους πορεία, ενώ το αγελαδινό, παρόλο που κινούνταν θετικά το 2020 με +3% ρυθμό ανάπτυξης, από τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου του 2021 προκύπτει πτώση 5,6% και απώλεια σε τζίρο €9 εκατ. ήδη, μέχρι τον Σεπτέμβριο.

ΠΡΟΩΘΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΑΣΤΕΡΙΩΜΕΝΟ Τα αποτελέσματα αναλυτικών μοντέλων που έχει τρέξει η IRI, δείχνουν ότι, σε σύνολο €98 εκατ. τζίρου, που έκανε το παστεριωμένο γάλα από τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι τον Οκτώβριο του 2021, περίπου €5,3 εκατ. πουλήθηκαν κάτω από κάποιο είδος προώθησης. Από τα €5,3 εκατ., μόνο €210 χιλ. αποτελούν καθαρό επιπλέον τζίρο που έγινε λόγω της προωθητικής ενέργειας και το υπόλοιπο €5,1 εκατ., το οποίο προωθήθηκε, αφορά σε πωλήσεις, οι οποίες θα γίνονταν ούτως ή άλλως και όπου η προώθηση μείωσε την αξία τους και κατά συνέπεια μείωσε την αξία της κατηγορίας.

ΑΝΟΔΙΚΑ ΤΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ...

Το γιαούρτι κινήθηκε ανοδικά στις πωλήσεις το 2020, φέρνοντας €5,5 εκατ. επιπλέον στην αγορά, ενώ τα στοιχεία Σεπτεμβρίου δείχνουν σταθερή πορεία, με αποτέλεσμα να κρατάει την αξία του σαν κατηγορία. Οι κατηγορίες που δείχνουν σημαντική άνοδο πωλήσεων στο γιαούρτι είναι τα functional, τα οποία αναπτύσσονται με 21%, το κατσικίσιο, που αναπτύσσεται φέτος με 10%, ενώ ακολουθούν τα παιδικά και βρεφικά, τα οποία αναπτύσσονται με μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 4%.

...ΚΑΙ ΤΟ ΤΥΡΙ

Στο τυρί (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις των επί ζυγίω προϊόντων), στο σύνολό του, κινήθηκε ανοδικά σε αξία το 2020, σχεδόν +20%, δίνοντας €38 εκατ. επιπλέον τζίρο. Το 2021 συνεχίζει να κινείται θετικά με μικρότερο ρυθμό ανάπτυξης 7%, φέρνοντας όμως, στην ελληνική αγορά των supermarkets €12 εκατ. επιπλέον τζίρο μέχρι τον Σεπτέμβριο 2021. Σημειώνεται ότι η αύξηση στις πωλήσεις του συσκευασμένου τυριού και το 2020, αλλά και το 2021, οφείλεται κυρίως στην πανδημία και στις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Το 2020, το σύνολο της αξίας του τυριού στα supermarkets έφτασε τα €761 εκατ. Από τα €54 εκατ. που ήρθαν επιπλέον στο τυρί το 2020, τα €39 εκατ. ήρθαν από τους συσκευασμένους κωδικούς. Το 2020, οι πωλήσεις των τυριών επί ζυγίω έφεραν €14 εκατ. επιπλέον. Από τα στοιχεία εννεαμήνου 2021, προκύπτει ότι έχουν χαθεί €9 εκατ. από τον επιπλέον τζίρο, ενώ οι πωλήσεις τρέχουν αυτή τη στιγμή, με αρνητικό πρόσημο (-2,1%).

ΠΑΡΕΜΕΝΕΙ ΔΥΝΑΤΟ ΧΑΡΤΙ Η ΦΕΤΑ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, η φέτα παραμένει για την ελληνική αγορά το δυνατό χαρτί, διατηρεί το ¼ των πωλήσεων των τυριών που γίνονται στα ελληνικά supermarkets. Οι πωλήσεις, το 2020, σημείωσαν ανάπτυξη 6% και η άνοδος προήλθε κυρίως από τα σταθερού barcode προϊόντα, τα οποία αναπτύχθηκαν με 21% λόγω της αλλαγής του τρόπου που ψώνιζαν οι καταναλωτές, λόγω της πανδημίας.

Μέσα στο 2021 η εικόνα αλλάζει και η φέτα κινείται πτωτικά σε αξία (-4%) με τις πωλήσεις επί ζυγίω να πέφτουν κατά 5,5%, ενώ οι πωλήσεις της συσκευασμένης φέτας διατηρούν ανοδικό ρυθμό +1,5%, χωρίς να μπορούν να αντικαταστήσουν τις χαμένες πωλήσεις από τον πάγκο κοπής, που ανέρχονται στα €6 εκατ. μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021.

Αναφορικά με τις τιμές όπως ανέφερε η κα. Γιαννακούλη στο Dairy Conference , στο σύνολο του τυριού παρατηρείται πολύ μικρή άνοδος μεσοσταθμικά, 2%, τόσο το 2020, όσο και το 2021, ενώ η μέση τιμή της φέτας αυξήθηκε 3% το 2020 και 5% στο εννεάμηνο του 2021.

Στέλλα Αυγουστάκη fnb daily