Η δημιουργία της γενικής γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής με την πρόβλεψη-υπόσχεση σε δεύτερο επίπεδο να μετεξελιχθεί σε αυτόνομο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής φέρνει στην επιφάνεια σκέψεις, σχεδιασμούς, προτάσεις, στόχους και αιτήματα που άπτονται της ψηφιακής ανάπτυξης της χώρας μας προκειμένου να μην… απουσιάζει από την ομάδα των ψηφιακά προηγμένων κρατών της Κοινότητας. Τι πρέπει να γίνει ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα που μας χωρίζει; Ποιους θεματικούς άξονες περιλαμβάνει η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική; Με ποιους τρόπους θα επιταχυνθεί η ψηφιοποίηση της ελληνικής οικονομίας; Τι είδους παρεμβάσεις σχεδιάζονται; Πως αντιμετωπίζεται η 4η Βιομηχανική επανάσταση; Ο κ. Ιωάννης Ταφύλλης, Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Πολιτικής ανοίγει τα χαρτιά του, μιλώντας για πρώτη φορά στον Τύπο. Ο κ. Ταφύλης είναι Λαρισαίος και διετέλεσε στο παρελθόν Γ.Γ. του Δήμου Λαρισαίων. Η συνέντευξή του δόθηκε στο Netweek.

NW: Κύριε Ταφύλλη, ποια είναι η εικόνα του ΙΤ κλάδου και της συμβολής του στην οικονομία της χώρας;

Ιωάννης Ταφύλλης: Η Ελλάδα σήμερα δεν θα έλεγα πως βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε ότι αφορά τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), με δεδομένο το ρόλο που αυτές παίζουν στην ανάπτυξη και στην ευημερία της χώρας. Μάλιστα, υπό την πίεση της κρίσης, η αξία αγοράς των ΤΠΕ στην Ελλάδα το 2016 έφτασε στα 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ ο κύκλος εργασιών της εν λόγω αγοράς ανήλθε στα 13,7 δισεκατομμύρια ευρώ, καταγράφοντας ταχύτερη ύφεση (33%) σε σχέση με το σύνολο της οικονομίας, εάν ληφθεί ως αφετηρία το 2009. Την ίδια χρονική περίοδο στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταγράφηκε ανάπτυξη. Αναφορικά με την σύνθεση του ΙΤ κλάδου, οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν το 60% (έναντι 31% στη Δυτική Ευρώπη), ο εξοπλισμός πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών το 21% (ισομεγέθες ποσοστό με τη Δυτική Ευρώπη) και οι υπηρεσίες πληροφορικής και λογισμικού μόλις το 19% (σε σχέση με 47% στη Δυτική Ευρώπη). Συμπερασματικά, η ανάπτυξή των ΤΠΕ αποτελεί μονόδρομο για τη χώρα, καθώς οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς την οικονομία και την κοινωνία, μεταμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ζουν, εργάζονται, επιχειρούν αλλά και επικοινωνούν. Η δε ψηφιακή επανάσταση προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες, ενώ είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως κατά τα προσεχή χρόνια θα αποτελεί έναν από τους πλέον καθοριστικούς συντελεστές για την ανάπτυξη, για την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλά και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων. Είναι κοινά αποδεκτό πως η συνεισφορά του κλάδου των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εθνικής μας οικονομία και στην απασχόληση είναι ιδιαίτερα περιορισμένη, ενώ την ίδια στιγμή η εξωστρέφειά του είναι αρκούντως μικρή. Ξέρετε, το γεγονός πως η Ελλάδα σήμερα εμφανίζεται αδύναμη στον τεχνολογικό τομέα εν συγκρίσει με την πλειοψηφία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ευκαιρία για την επανεκκίνηση της οικονομίας και την ανάπτυξη, για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, καθώς επίσης και για την άρση των γεωγραφικών και κοινωνικών αποκλεισμών και την ενίσχυση της ένταξης του συνόλου των πολιτών στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας.

Οπότε, οι συγκεκριμένες διαπιστώσεις σας οδήγησαν στην σύνταξη της Εθνικής ψηφιακής στρατηγικής.

Η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική (ΕΨΣ), αποτελεί -ουσιαστικά- τον οδικό χάρτη, αλλά και το πλαίσιο δια μέσω του οποίου θα λάβει χώρα η ψηφιακή ανάπτυξη της πατρίδας μας. Κι αυτό, καθώς καθορίζει το απαραίτητο όραμα και εξειδικεύει τους τομείς παρέμβασης στους οποίους θα πρέπει να εστιαστεί η συνολική προσπάθεια, ώστε η χώρα μας μέχρι το 2021 να ενταχθεί με αξιώσεις στον ευρωπαϊκό ψηφιακό χάρτη. Η ΕΨΣ εστιάζει σε επτά τομείς παρέμβασης, διαθέτοντας με τη σειρά της συγκεκριμένες προτεραιότητες για κάθε έναν από τους εν λόγω τομείς. Οι προτεραιότητες αντιστοιχούν σε αναγνωρισμένα κενά της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, της οικονομίας και της κοινωνίας και διαμορφώνουν ένα συνεκτικό πλαίσιο παρεμβάσεων ΤΠΕ, εστιάζοντας στην παραγωγή αποτελεσμάτων και στη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των διαθέσιμων δημόσιων πόρων. Την ίδια στιγμή οριοθετεί τη σχέση της με υφιστάμενα σχέδια και επιμέρους στρατηγικές (λ.χ. σχέδιο ευρυζωνικής πρόσβασης νέας γενιάς, τομεακές και στρατηγικές RIS3), το σύστημα δεικτών για τη μέτρηση της εφαρμογής της στο αντίστοιχο επίπεδο, καθώς επίσης και τις βασικές πηγές χρηματοδότησης της εφαρμογής της. Έμφαση δίνεται στη νέα δομή διακυβέρνησης ΤΠΕ, τις αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων και τις προβλέψεις για την απλούστευση του συστήματος παραγωγής έργων ΤΠΕ στο Δημόσιο, αλλά και τη μεθοδολογία επιλογής των τομέων παρέμβασης και των προτεραιοτήτων.

Με ποιους τρόπους σκέφτεστε να επιταχύνετε την ψηφιοποίηση της ελληνικής οικονομίας;

Κατ’ αρχήν, θα πρέπει να τονιστεί πως η πλειονότητα των επιχειρήσεων στη χώρα μας δεν είναι υψηλής τεχνολογίας ούτε παρέχει σχετικές υπηρεσίες. Οπότε, η μετάβαση των ελληνικών επιχειρήσεων και επαγγελματιών από το παραδοσιακό, σε ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας που αξιοποιεί και ενσωματώνει τις ΤΠΕ, απαιτεί με τη σειρά της την ύπαρξη ενός ισχυρού, καινοτόμου όσο και ανταγωνιστικού ΙΤ κλάδου. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζουμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις οι οποίες θα εστιάζονται σε μια σειρά από τομείς-πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας, όπως λ.χ. στην Αγροδιατροφή και τη Βιομηχανία των τροφίμων, την ενέργεια, την εφοδιαστική αλυσίδα και τις μεταφορές, τις πολιτιστικές όσο και δημιουργικές βιομηχανίες, του περιβάλλοντος, του τουρισμού, της υγείας και των φαρμάκων, καθώς επίσης και των υλικών και κατασκευών.